۳۹۳۴
۱۱۷۲
۱۴۰۰/۷/۱۲
تاریخ یک انقلاب: گزیده مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه های عزت الله سحابی

تاریخ یک انقلاب: گزیده مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه های عزت الله سحابی

پدیدآور: عزت الله سحابی مصحح: امیر طیرانیناشر: کتاب پارسهتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانشابک: 1-591-253-600-978تعداد صفحات: ۴۴۰

خلاصه

کتاب حاضر شامل مجموعه نوشتارها و گفتارهای عزت الله سحابی طی سالیانی است که به جنبش های اسلامی از دیرباز تا معاصر پرداخته و نظرگاه های او را به عنوان یکی از مؤثرترین چهره های تاریخ معاصر ایران درباره ی انقلاب 1357 دربر گرفته است.

معرفی کتاب

نام عزت الله سحابی با نهضت آزادی، انجمن های اسلامی، مبارزات انقلابی و در یک کلام، با تحولات تاریخ معاصر ایران پیوند خورده است. درهم تنیدگی زندگی سحابی با مجموعه رویدادهای و فعالیت های سیاسی، او را بدل به نوعی گفتمان در سپهر سیاست ایران کرده است؛ گفتمانی مترقی و آزادی خواهانه و نیز ملی و مذهبی. کتاب حاضر شامل مجموعه نوشتارها و گفتارهای او طی سالیانی است که به جنبش های اسلامی از دیرباز تا معاصر پرداخته و نظرگاه های او را به عنوان یکی از مؤثرترین چهره های تاریخ معاصر ایران درباره ی انقلاب 1357 دربر گرفته است.

عزت الله سحابی در طول سال های زندگی سیاسی اجتماعی خود، به ویژه بین سال های 1357 تا 1360 و نیز در سال های بعد از دوم خرداد 1376 علاوه بر فعالیت در عرصه ی سیاسی کشور در صحنه ی مطبوعاتی کشور نیز حضور داشت و در قالب مصاحبه، یادداشت، مقاله و ... دیدگاه های خود را درباره ی مسائل مختلف جامعه مطرح کرد. البته این حضور جدای از انتشار نشریه «ایران فردا» در فاصله ی سال های 1371 تا اردبیهشت 1379 بود که سحابی در آن نظرات خود را با مخاطبانش در میان می گذاشت. مقالات چاپی در نشریه ی ایران فردا پیش از این جمع آوری و منتشر شده است. اما کتاب حاضر بخش نخست از مجموعه ی شش قسمتی نوشته ها، سخنرانی ها و مصاحبه های عزت الله سحابی است که تحت عنوان   مباحث تاریخی گردآوری شده است. مطالب این مجموعه در روزنامه ها و نشریات کشور به چاپ رسیده است. در تدوین این مجموعه تلاش بر آن بوده است که حتی المقدور اصالت متن اولیه حفظ شده و فقط به برخی اصلاحات عبارتی و ویرایشی اکتفا شود. مباحث این مجموعه شامل مقدمه ای درباره ی زندگی مهندس سحابی و پنج فصل می شود: 

فصل اول: جنبش اسلامی معاصر- در این فصل سحابی به نقد و بررسی جنبش اسلامی معاصر ایران از زمان سید جمال الدین اسدآبادی به این سو پرداخته است.

فصل دوم: تاریخ اسلام – این فصل شامل دو رساله درباره ی نهضت امام حسین علیه السلام است.

فصل سوم: انقلاب مشروطیت – این فصل دربرگیرنده ی مصاحبه ای از مهندس سحابی درباره ی انقلاب مشروطیت است.  

فصل چهارم: نهضت ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد- این فصل شامل چند مقاله و مصاحبه درباره ی نهضت ملی شدن صنعت نفت، حکومت دکتر مصدق و کودتای 28 مرداد است که در سه بخش مجزا ارائه شده است.

فصل پنجم: انقلاب- این فصل شامل شانزده مصاحبه و مقاله درباره ی انقلاب اسلامی ایران و تحولات مرتبط با آن است. 

از آنجا که مطالب این مجموه حاصل گفتگوهای متعدد در زمان های مختلف است لذا پاره ای مطالب و نکات تکرار شده اما به منظور حفظ اصالت متن از حذف آن ها خودداری گردیده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف