۱۹۲۵
۰
۱۳۹۳/۰۷/۲۵

دو نقاشی بی نظیر از روز غدیر و مباهله در نسخه ای از الاثار الباقیه ابوریحان بیرونی

پدیدآور: رسول جعفریان

خلاصه

نسخه ای از الاثار الباقیه در فرانسه نگهداری می شود که بسیار زیباست و بر اساس گفته فهرست نویس در قرن شانزدهم میلادی کتابت شده است. در این نسخه دو نقاشی از روز مباهله و روز غدیر درج شده که در نهایت زیبایی است و باید گفت از بهترین نقاشی های مذهبی باقی مانده از آن روزگار است.

ابوریحان بیرونی (م 440) به گواهی الاثار الباقیه و بخش تقویمی خود (که فهرستی از روزهای مهم مذهبی اعم از عید یا عزا را در آن تقویم می آورد) بدون شک شیعی به تمام معناست. این احتمال وجود دارد که برخی از مطالب ارائه شده توسط او در این بخش، به تقلید از تقویم های رایج بوده که مراسم و ایام عبادی و با فضیلت شیعی هم در آن آمده، اما لحن عبارات او به قدری روشن است که علائق شیعی وی قابل انکار نیست. در این باره البته باید تحقیق بیشتری صورت گیرد.

نسخه ای از الاثار الباقیه در فرانسه نگهداری می شود که بسیار زیباست و بر اساس گفته فهرست نویس در قرن شانزدهم میلادی کتابت شده است. در این نسخه دو نقاشی از روز مباهله و روز غدیر درج شده که در نهایت زیبایی است و باید گفت از بهترین نقاشی های مذهبی باقی مانده از آن روزگار است.

باید توجه داشت که این نقاشی ها در همه نسخ کتاب نیست و حتما از خود ابوریحان نه، اما کاتب ظریف و هنرمندی اینها را به کتاب افزوده است.

روز هیجدهم ذی حجه روز غدیر و روز 24 همان ماه روز مباهله است. گفتنی است که امسال هزار و چهارصدمین سال آغاز خلافت رسمی امام علی است، چرا که روز کشته شدن خلیفه سوم در این روز رخ داده و سال 35 هجری بوده است.

 

14-10-15-1816390003.jpg

 

14-10-15-1817150004.jpg

 

آن نقاشی چهار صد سال قبل که صورت ها را نشان داده و این هم نقاشی امروز که صورت ها را محو کرده است. این تصویر از خیابان جمهوری قم گرفته شده که به مناسبت غدیر امسال (1393 / 1435) وسط خیابان نصب شده است. عکس را عصر روز پنج شنبه 24 مهر گرفتم.

 

14-10-16-17218005.jpg

 

در باره نقاشی آثار الباقیه، آقای عمادی حائری نوشتند که اصل این نقاشی در نسخه الاثار در ادیبنورگ کتابت سال 707 بوده که بعدها در نسخه های دیگر از جمله نسخه سپهسالار بازسازی شده است. تصویری از آنچه در مقاله ایشان با عنوان گزارش میراث سال ششم شماره پنجم و ششم آذر 1391 بوده را در اینجا می گذارم.با سپاس از ایشان

14-10-16-23421400012.jpg

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

علم و فهم علمی در آثار جاحظ، ابن قتیبه و راغب اصفهانی

رسول جعفریان

سه چهره جاحظ، ابن قتیبه و راغب، هم ادیبان بزرگی هستند و هم در دانش نقد ادبی ید طولایی دارند. پرسش ای

یادی از بانیان «مطبعه حیدریه» در نجف و ابو زینب ما

رسول جعفریان

خاندان کتبی در سه نسل محمد صادق، محمد کاظم و محمد صادق «ابوزینب» نقش مهمی در نشر کتابهای شیعی در نجف

منابع مشابه

از روایت غدیر تا روز غدیر (یادداشت هایی در باره رویداد غدیر)

رسول جعفریان

این نوشته، مشتمل بر چند نکته در باره رویداد غدیر است، در باره سند آن و نیز دشواریهایی که برای روایت

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

پرسش و پاسخ هایی در باب مسأله اخباری ـ اصولی، غنا و تصوف از دوره اخیر صفوی  بر اساس یک متن تازه یاب

رسول جعفریان

جامعه عصر صفوی در پنجاه سال آخر خود، سخت درگیر چند بحث بود، نماز جمعه، تصوف و رد آن، غنا، و بحث اجته

از هر طرف که رفتم جز حیرتم نیفزود (به بهانه انتشار کتاب عصر حیرت)

رسول جعفریان

نگاهی است که مدلهای مختلف برخورد ما با غرب، و آنچه که کتاب عصر حیرت در این میانه عرضه می کند.