۳۱۷۶
۰
۱۳۹۲/۱۰/۲۱
امامزاده سید حمزه تبریز و موقوفات ظهیریه

امامزاده سید حمزه تبریز و موقوفات ظهیریه

پدیدآور: هادی هاشمیان ناشر: اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقیتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تبریز

خلاصه

کتاب «امامزاده سید حمزه تبریز و موقوفات ظهیریه» در بخش اول در شرح حال امامزاده واجب التعظیم سید حمزه و اطلاعات مربوط به مرقد و قبور اطراف آن است. در ادامه از آثار تاریخی میرزا ابراهیم ظهیرالدوله که در آباد کردن و ساختن آن بنا و تعیین موقوفات نقش فعال داشته، سخن به میان آمده است.

معرفی کتاب

ما نه ـ مانند کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ـ شاهزاده داریم که برای پز دادن موسسه فرهنگی تأسیس کند و پول حسابی بگذارد و جایزه برای پژوهشهای برتر بگذارد، و نه مثل فرنگ، سرمایه دارعاقل داریم که حس وقف و درد فرهنگ داشته باشد و بخشی از پولش را صرف تاسیس دانشگاه و کتابخانه و موسسات فرهنگی کند. اینها هرچه دارند و ندارند برای بچه ها و نوه ها می گذارند، تا بخورند و به روح آنها دعا یا نفرین کنند که چرا کم گذاشت،  اما سهم فرهنگ هیچ.

اما در دوره صفوی و قاجار، لااقل این شاهزاده ها بودند که در اصفهان و قزوین و تبریز و مشهد، مدارس زیادی ساختند که به اسامی آنان برجای مانده و شرحش را در تواریخ شهری و محلی می توان مشاهده کرد. یکی از این شاهزاده ها یا اعیان، میرزا ابراهیم ظهیرالدوله است که در در دوره شاه سلیمان صفوی در تبریز بود و وقف های بیشماری از ملک و املاک برای مدارس و مساجد معین کرد و آثاری به یادگار از خود برجای گذاشت.

زمانی که مقالی در باره اردوباد می نوشتم و نسخه ای را که حاوی اطلاعاتی از اردوبادی های مقیم اصفهان بود در آن آوردم (پیام بهارستان 11) مسأله را با آقای هادی هاشمیان مطرح کردم. خبر از وقف نامه ظهیریه داد و گفت که مصمم خواهد شد آن را چاپ کند. چند روز قبل خبر خوش چاپ آن را شنیدم و امروز که به دفترم آمدم، دیدم کتاب روز میز است. (به علاوه کتابی با عنوان سالار فقیهان در باره سلار دیلمی از فقهای برجسته شیعه که قبرش در آذربایجان است).

کتاب «امامزاده سید حمزه تبریز و موقوفات ظهیریه» در بخش اول در شرح حال امامزاده واجب  التعظیم سید حمزه و اطلاعات مربوط به مرقد و قبور اطراف آن است. در ادامه از آثار تاریخی میرزا ابراهیم ظهیرالدوله که در آباد کردن و ساختن آن بنا و تعیین موقوفات نقش فعال داشته، سخن به میان آمده که از آن جمله مدرسه ظهیریه تبریز و مدرسه ظهیریه اردوباد است. اطلاعات موجود در وقفنامه ظهیریه در باره کتابخانه ظهیریه هم جالب است (ص 128). در واقع، در باره کیفیت تهیه کتابها و نگهداری و امانت بی نهایت ارزشمند است.

بخش دوم کتاب اصل وقف نامه ظهیریه است. آقای هاشمیان ابتدا در باره اطلاعاتی که در آثار تاریخی و سفرنامه ای در باره کارهای ظهیرالدوله در تبریز شده سخن گفته و سپس متن وقفنامه را از ص 141 تا 210 عرضه کرده و پس از آن فهرستی از لغات و اعلام و مسائل دیگر آمده است.

انتشار چنین وقف نامه مفصلی که بخش عمده آن فرهنگی است، یکی از کارهای با ارزش است که امیدوارم در تصحیح آن دقت شده باشد.

اما آنچه مربوط به کتاب است، برای عبرت کتابخانه ها جالب است. عبارتی را نقل می کنم:

... از نسخه هایی که در نقل و تحویل و تحریر بی صفا و بی بها نشود، اگر طلبه به قصد تحریر و استنساخ و مقابله خواسته باشند، مضایقه نکرده با اطلاع مدرس در اختیار تلمیذی که حوال و قبض بسپارد گذاشته شود که بعد از اتمام باز به کتابخانه رسانیده در قفسه ها و صنادیق ضبط گردد. و از عزیزان شهر و واردین اگر جمعی را رغبت ملاحظه بعضی از کتب نفیسه باشد به دستور مضایقه نیست به شرطی که به عین امانت و نظر دیانت در آن  ها نگرند.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر

دیگر آثار نویسنده

تبریز و فرهگ تشیع

تبریز و فرهگ تشیع

هادی هاشمیان

کتابی است درباره تشیع و فرهنگ آن در تبریز.

سالار فقیهان شیخ سلار دیلمی

سالار فقیهان شیخ سلار دیلمی

هادی هاشمیان

کتاب حاضر در شرح احوال، آثار و افکار فقیه برجسته شیخ سلار دیلمی نوشته شده است.