۳۵۱۳
۰
۱۳۹۲/۱۱/۱
کتابشناسی نیایش های شیعه

کتابشناسی نیایش های شیعه

پدیدآور: سید رضا باقریان موحد، رسول جعفریان، مهدی مهریزی مصحح: زیر نظر:علی باقری فرناشر: بشراتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهران

خلاصه

این کتاب به معرفی کتاب های دعا ی شیعی پرداخته است.

معرفی کتاب

نیایش یکی از مهم ترین ارکان ادیان بشری به ویژه ادیان ابراهیمی است. بشر از دیر باز تلاش داشته که به گونه ای با خالق هستی ارتباط برقرار کند. این ارتباط تنها به خاطر خواستن چیزی و خواهش از خداوند نیست، بلکه بشریت نیاز داشته که با ارتباط با خالقی مهربان آرامش بگیرد و حلاوت نیایش را دریابد و از آن لذت ببرد و بدین وسیله روح خود را طهارت بخشیده به اوج برساند. به گونه ای که دیگر هیچ لذتی را لذت نداند. این نیایش ها به ویژه در فرهنگ شیعه پر بارتر، عمیق تر و زیباتر بیان شده است. این میراثی است که از ائمه طاهرین در فرهنگ شیعه بر جای مانده است.

اولین کتاب مستقل به نام «کتابشناسی نیایش» در سال 1386 در موسسه فرهنگی دین پژوهی بشری تهیه شده و در 512 صفحه به وسیله بوستان کتاب به چاپ رسیده است. در این کتاب 1400 کتاب نیایشی شیعه، اهل سنت، مسیحیت و ... که به زبان فارسی یا عربی نوشته یا ترجمه شده معرفی شده است. اکنون با ارزیابی مجدد آن کتاب و استفاده از دیدگاه های مختلف، ادبیات دعایی شیعه به دلیل کمیت و کیفیت ویژه آن به طور مستقل به چاپ رسید است.

اطلاعات این کتاب با استفاده از بانک های اطلاعاتی منابع علمی در ایران، از جمله: کتابخانه ملی، خانه کتاب، پایگاه اطلاع رسانی پارسا، پایگاه اطلاعات کتابخانه های ایران  و .... به دست آمده است. به این ترتیب حدود ده هزار عنوان کتاب با موضوع دعا و نیایش و موضوعات وابسته تهیه شده که بعد از کارشناسی و حذف موارد تکراری و حذف کتاب های غیر مستند و ضعیف، دو هزار عنوان از این کتاب ها معرفی شده است. بنا بر این، این کتاب شامل همه کتاب های موجود در ایران نیست بلکه کتاب های برگزیده  شده و گزینشی است که  اختصاص به دعا های مذهب شیعه دارد.

ویژگی دیگر این کتاب این است که بر خلاف کتاب قبل که فهرست کلی و عمومی کتاب های نیایشی بود، فهرست موضوعی و تخصصی نیایش های شیعه است. تنظیم کتاب براساس تنظیم الفبایی نام نویسندگان صورت گرفته است. همچنین در این کتاب عنوان هایی که از آن عناوین موضوع کتاب مشخص نمی شود، دارای عنوان فرعی در داخل پرانتز شده تا موضوع دقیق کتاب مشخص شود.

همچنین این کتاب تنها به معرفی کتاب های فارسی و عربی و ترجمه آن ها توجه داشته و نه مقالات و یا زبان های دیگر.

این اثر کتاب شناسی موضوعی نیایش است و نه کتاب شناسی تاریخی نیایش و نه کتاب شناسی تحلیلی و انتقادی و نه آماری و توصیفی. یعنی در این مجموعه کتاب های قوی و ضعیف، نو آورانه و تقلیدی، پرمحتوی و کم محتوی، همه در کنار هم بدون هیچ وجه تمایزی آمده اند. بیشتر کتاب های این مجموعه انتشارات ایران، لبنان و عراق است.

همچنین فهرست مطالب حدود سیصد کتاب از این مجموعه به طور کامل تایپ شده  و در قالب لوح فشرده همراه با این کتاب ارائه می شود.

بعد از مقدمه کتاب مقاله ای با عنوان ادبیات دعا در شیعه نوشته رسول جعفریان و مهدی مهریزی به چاپ رسیده است. در این مقاله  گزارشی تاریخی از ادبیات دعا در شیعه بیان شده است. همچنمین به اولین ها ی کتب دعایی شیعه، محدوده دعا ها و دوران های مختلف نگارش کتاب های شیعی پرداخته است. این دوران ها به پنج دوره تقسیم شده است. و ویژه گی ها، مهم ترین کتاب ها و نویسندگان هر دوره معرفی شده اند.

کتاب شامل سیزده فصل است. از کتاب شناسی دعا های قرآن و معصومین(ع) آغاز شده و تا کتاب شناسی دعا های خاص در فصول مختلف ادامه می یابد.

کتاب در 414 صفحه با نمایه اعلام و نمایه کتاب ها به پایان می رسد.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر