۵۴۰۲
۰
۱۳۹۳/۲/۱۷
خاطرات حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی عبدوس

خاطرات حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی عبدوس

پدیدآور: حسن شمس آبادی ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی تاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهران

خلاصه

کتاب خاطرات محمد تقی عبدوس امام جمعه سبزوار و کرج از دوران قبل و بعد از انقلاب در باره مبارزات روحانیت و تحولات انقلاب اسلامی در شهر های مختلف

معرفی کتاب

خاطره نویسی یکی از روش های ثبت وقایع گذشته و بخشی از تاریخ شفاهی هر کشور است. در این زمینه شخص با یادآوری دیده ها و شنیده های خود به ارزیابی و تحلیل وقایع نیز می پردازد. کتاب حاضر از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جهت طرح تدوین تاریخ انقلاب اسلامی منتشر شده است. خاطرات محمد تقی عبدوس اطلاعات سودمندی از سال های مبارزه روحانیت در قبل از انقلاب و نقش آنان در سال های بعد در اختیار خوانند قرار می دهد. عبدوس به عنوان واعظی توانا و انقلابی در شهرهای مختلفی از جمله: کازرون، مینو دشت، سمنان، دامغان، کشکوئیه، شهر ری، آمل، زنجان، زرین شهر، چالوس، شهسوار، دماوندو.... حضور داشته و به تبلیغ اسلام و انقلاب پرداخته است. همچنین مدتی امام جمعه سبزوار و کرج بوده است. این کتاب در 305 صفحه و با فهرست اعلام و تعدادی عکس همراه است.

مطالب کتاب در سه فصل دسته بندی شده است:

فصل اول؛ با عنوان خانواده و تحصیلات، به زندگی شخصی آقای عبدوس می پردازد. خانواده، دوران تحصیل، ازدواج و تالیفات ایشان از مباحث این فصل است.

فصل دوم؛ که به زندگی و مبارزات سیاسی ایشان می پردازد، شامل مراحل آشنایی ایشان با امام و انقلاب، رابطه با دکتر شریعتی، سفرهای تبلیغی ایشان به شهر های مختلف، دستگیری و زندانی شدن ایشان تا زمان استقبال از امام و تشکیل کمیته استقبال از امام می باشد.

فصل سوم کتاب شامل فعالیت های ایشان پس از پیروزی انقلاب است. برخورد با منافقین، جریان بنی صدر، ارتباط با شهید بهشتی، سفرهای خارج از کشور، عهده داری منصب امامت جمعه سبزوار و مناصب دیگر، بیان تحولات و خاطرات مربوط به سبزوار تا بازگشت به تهران مطالبی است که در این فصل مطرح شده است.

کتاب با ارائه اسناد و تصاویر و کتاب نامه و نمایه پایان می یابد. 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

سیره شهید اشرفی اصفهانی

سیره شهید اشرفی اصفهانی

علی عبد

شرح زندگی شخصی علمی و سیاسی و مبارزات آیت الله اشرفی اصفهانی امام جمعه کرمانشاه و شهید محراب است.