۲۶۷۵
۰
۱۳۹۳/۷/۲۳
امام علی علیه السلام شیرمرد و قدیس اسلام

امام علی علیه السلام شیرمرد و قدیس اسلام

پدیدآور: رکس بن زائد عزیزی مصحح: میرحمید میرمعصوم نژادناشر: دلیل ماتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مترجم: علی‌رضا سمائی، میرعماد شریف، هاشم حمیدیان‌پورمکان چاپ: قم

خلاصه

یکی دیگر از نویسندگان معروف مسیحی رکس بن زائد عزیزی است که کتابی با عنوان «الامام علی اسد الاسلام و قدیسه» نوشته. این کتاب بیش از نیم قرن پیش نوشته شده است.

معرفی کتاب

نوشتن درباره امام علی علیه السلام در بین مذاهب و ادیان مختلف وجود داشته و هنوز ادامه دارد. نوشته‌های مسیحیان در این زمینه مشهور و کتاب معروف جرج جرداق بر همه شناخته شده است. یکی دیگر از نویسندگان معروف مسیحی رکس بن زائد عزیزی است که کتابی با عنوان «الامام علی اسد الاسلام و قدیسه» نوشته. این کتاب بیش از نیم قرن پیش نوشته شده ولی مؤلف در سال 1371 درباره کتاب خود چنین گفته است:

درباره عنوان كتابش گفت من اين كتاب را از ديد يك مسيحى به حضرت نوشته‌ام لذا از او با عنوان (قديس) ياد كرده ام. او گفت در چند سال قبل ارتش اردن اين كتاب را براى هديه به نيروهاى مسلح اردن در روز ملى ارتش چاپ نمود، ليكن هنگام توزيع آن با مخالفت و تحريم گروهى روبرو گرديد. آنان مى‌گفتند كه اين مسيحى، على را خدا كرده است و او را در مرتبه اى بالاتر از بشر قرار داده است، ليكن من در پاسخ گفتم هرگاه براى من فردى جز على را بياوريد كه در علم و عمل و جهاد و مبارزه و انسانيت با او برابرى كند، من عباى خود را پهن مى كنم تا او به روى آن پا نَهد (أفرشُ له عباءتى لكى يطئها).

وی جای دیگری در کتابش می‌نویسد: علاقه‌ام به امام علی ـ کرم الله وجهه ـ از روزی شروع شد که سیره پربار و زندگی شرافتمندانه‌اش را خواندم. احساس می‌کردم که اختلاف و تفرقه مردم درباره او دلیل بر عظمت اوست.

و چقدر دوست داشتم سرشتم را همانند او گردانم، اما می‌ترسیدم. درست مانند کسی که دریا را برای اولن بار در زندگی‌اش می‌بیند و می‌خواهد وارد دریا شود. یا همچو کسی که پرواز نمی‌داند ولی می‌خواهد در هوا اوج گیرد! این همان احساسی بود که هر گاه دستم را به سوی قلم می‌بردم مرا به تردید می‌انداخت.

شگفت از مردی که دشمنان همانگونه که از زنده اوی‌ترسند، پس از مرگش نیز از وی در هراسند و از قبر فرزندانش نیز ترسانند.

با همه این جفاهاو آزارها که وجدان انسانی را متأثر می‌کند، شکوه امام علیه السلام در فزونی بوده و هست و بزرگی دشمنانش در سراشیبی از میان رتفن.

من نه مسلمانم و نه از شیعیان تو ای شیرمرد و قدیس اسلام! ولی از کسانی هستم که مردانگی را بزرگ، هوش و ذکاوت بالا را نیکو و انسانیت را مقدس می‌شمارد. از این رو عواطف و احساسات مذهبی‌ام در آنچه می‌نویسم دخالت ندارد.

توضیحات ترجمه

پیشگفتا

مقدمه جواد شبر

مقدمه مؤلف

در پیشگاه امام علی (ع)

ولادت امام علی (ع)

شجاعت او

حلم و لطفش

انسانیتش

زهد و تواضعش

بخشندگی و جوانمردی او

عدل او

داوری‌هایی که نشان حکمت و عدالت اوست

استواری اندیشه و تیزبینی صادقانه امام علی (ع)

عصر امام (ع)

امام (ع) و نوشتن قرآن، جمع‌آوری و مرتب کردن آن

اذیت و آزار امام (ع) و جفا به شهرت و پیشینه ایشان

علم امام علی (ع)

...

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته