۲۹۸۸
۰
۱۳۹۵/۱۱/۲۵
قلعه های راه ابریشم

قلعه های راه ابریشم

پدیدآور: ژان کلود ووآزن ناشر: نشر نظر تاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: لیلی آلوکی بختیاریمکان چاپ: تهران

خلاصه

اثر حاضر، پژوهش یک نویسنده فرانسوی است که کنترل، محافظت ساکنان محورهای تجارتی راه ابریشم و افرادی که از این راه ها عبور می کرده اند، را مورد بررسی قرار داده است.

معرفی کتاب

ژان کلود ووآزن، دکترای رشته تاریخ و باستان شناسی در سده های میانی است. وی نویسنده، محقق، استاد، مشاور فرهنگی و وابسته فرهنگی بوده است. او همچنین عضو لابراتوار باستان شناسی سده های میانی دانشگاه نانسی 2 فرانسه و عضو کمیته سالنامه های تاریخ و باستان شناسی دانشگاه سن ژوزف بیروت است. ژان کلود ووآزن تا کنون چندین کتاب و تعداد زیادی مقاله علمی مرجع، درباره ی استحکامات لبنان، جنوب ترکیه، سوریه، و افغانستان و ایران به رشته  تحریر در آورده است. او در حال حاضر نیمی از وقت خود را در فرانسه و نیمی دیگر را در ایران سپری می کند و همواره برای تحقیقات خود پیرامون سیستم دژهای دوره ساسانیان به نقاط مختلف ایران سفر می کند. 

تا به حال هزاران اثر، موضوع راه ابریشم را به اشکال مختلف تعریف نموده اند: چشم اندازها، معماری شهری، اقتصاد، انسان شناسی، سلیقه غذایی، نوآوری های فنی، دین. اما تا به حال کنترل و محافظت ساکنان این محورهای تجارتی و افرادی که از این راه ها عبور می کرده اند مورد بررسی قرار نگرفته است. مسافرت های 20 سال گذشته ی ما تا به امروز در تمامی منطقه خاور نزدیک و خاور میانه، از مرز پاکستان و افغانستان تا به سواحل دریای مدیترانه ما را به اذعان تأثیر جابجایی انسان ها با شرایط و شغل های مختلف مابین شرق و غرب بر روی معماری مستحکم شده که مشخصه این محورهای قدیمی است، هدایت نموده است. تصاویر این اماکن و همچنین فناوری ساخت و ساز، سازگاری با ارتفاعات، زمین شناسی، محیط (ذخایر آب، زمین لرزه) توجه ما را به خود جلب کرده اند. کاروانسراهای متعددی که در امتداد مسیر تجاری این مناطق وجود دارند و به منظور بخشی از تجهیزات محافظتی ساخته شده اند، در این اثر مورد بررسی قرار نخواهند گرفت چرا که آن ها بیشتر نقش اقتصادی دارند.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته