۲۴۶۳
۰
۱۳۹۶/۱/۲۹
شناخت، بررسی و نقد کلامی جریان های انحرافی مهدویت

شناخت، بررسی و نقد کلامی جریان های انحرافی مهدویت

پدیدآور: حسین حجامی ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: قم

خلاصه

توجه به مهدویت زمینۀ پیدایش مدعیان مهدویت را فراهم آورده که متاسفانه در چند سال اخیر با هدف ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی رو به فزونی نهاده است. این کتاب پرداختی نقدآمیز به مدعیان مهدویت با رویکرد کلامی است.

معرفی کتاب

مهدویت از دیرباز به عنوان باوری اصیل در میان باورمندان اسلامی جایگاه مهمی داشته و دارد. مذاهب اسلامی با همه تفاوت ها در اصل اندیشه مهدویت به عنوان یک آموزه مهم اسلامی اتفاق نظر دارند. باورداشت مهدویت علاوه بر خاستگاه آیات قرآنی و روایات معصومین(ع)، مستندات عقلی و عقلانی نیز آن را همراهی و تأیید می نماید. اندیشه تابناک مهدویت که برخاسته از فرهنگ و باور اصیل اسلامی است بسان همه اندیشه های باور محور در طول تاریخ به جهات عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی دچار تطور و تحول، و فراز و فرود تاریخی گردیده است. به طوری که از برایند این فرایند دو نکته قابل اصطیاد می باشد: 1- وجود آسیب ها و چالش هایی که دامنگیر عرصه مهدویت اصیل شده که ضرورت تحقیقات آسیب شناسانه جهت پالایش و آفت زدایی از حریم پاک اندیشه مهدویت را دو چندان می کند. 2- تحول و تطوری که حوزه مهدویت از لحاظ مسائل درونی و بیرونی پیدا نموده که نشانگر گستردگی محیطی مهدویت از نظر قلمرو می باشد.

اثر حاضر، کوششی است گرانسنگ که با رویکرد کلامی، پرداختی نقدآمیز به مدعیان مهدویت دارد. زیرا مهدویت صرفا گزاره ای مربوط به آینده نیست بلکه در وضعیت کنونی اشخاص و جوامع نیز تأثیر گذار است و ارتباط تنگاتنگی با ظهور و زمینه سازی ظهور دارد. ظهور نیز بر سه پایۀ ارادۀ خداوند، امام و خواست مردم استوار است. از این رو نداشتن آمادگی لازم از سوی مردم سبب محروم شدن آن ها از فیض حضور امام(عج) شده است. بنابراین هرچه آمادگی مردم بیشتر باشد ظهور نیز زودتر رخ خواهد داد. این نوع نگاه به پدیده ی ظهور، تأثیر بسیار شگرفی در منتظران دارد و وقتی این مهم در کنار موضوع ناگهانی بودن امر ظهور قرار می گیرد با این نتیجه می رسیم که جامعۀ مهدی باور، همواره جامعه ای پویا، زنده و عدالت مدار است که هیچ ستمی را از سوی هیچ کس تحمل نمی کند. اما چنین اندیشه ای زمانی دچار انحراف نخواهد شد که به صورت درست و صحیح درک شود وگرنه موجب سوء استفاده و زیانبار خواهد بود.

امروزه به برکت انقلاب اسلامی ایران، توجه به مهدویت در کشور بیشتر شده و این امر به سبب ماهیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است که بر پایۀ اصل مترقی ولایت فقیه است که خود بر پایۀ مهدویت استوار است. اما این توجه، متاسفانه زمینۀ پیدایش مدعیان مهدویت را فراهم آورده است. البته این مشکل در طول تاریخ وجود داشته است ولی در چند سال اخیر رو به فزونی نهاده، چون دشمنان اسلام با درک قدرت مهدویت در برانگیختن مردم و جلوگیری از ظلم و تجاوز، بر آن شده اند تا در کشورهای اسلامی از این نیروی نهفته به نفع خود بهره ببرند. آنان در ایران اسلامی با شناسایی کسانی که به گونه ای مستعد این امر هستند و پشتیبانی مالی و رسانه ای آن ها می کوشند تا به نظام ضربه وارد کنند.

اکنون فهرست فصل های این کتاب را از نظر می گذرانیم: 

فصل اول: کلیات و مبانی

فصل دوم: ویژگیهای مشترک جریان های انحرافی

فصل سوم: نقد و بررسی زیان ها و آسیب های رواج جریان های انحرافی مهدویت

فصل چهارم: شناسایی و نقد و بررسی جریان های مدعی مهدویت

فصل پنجم: مدعیان بابیت

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته