۲۲۱۱
۰
۱۳۹۶/۲/۱۱
بهار در گذر مشروطه

بهار در گذر مشروطه

پدیدآور: سمیرا ضابطی ناشر: چکامه بارانتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: کرج

خلاصه

در این کتاب سعی شده است با بررسی زندگانی، افکار، و آثار ملک الشعرای بهار، نقش برجسته وی در نهضت مشروطیت نمایش داده شود. همچنین با مراجعه به کتب تاریخی معتبر، وقایع مهمی که او بر آن ها تأثیر گذاشته یا از آن ها اثر پذیرفته با روش تحلیلی - مقایسه ای نشان داده شده است.

معرفی کتاب

مشروطیت از مهمترین وقایعی است که در تاریخ کهن ایران رخ داده، توجه به ابعاد گسترده اجتماعی، مذهبی و سیاسی این جریان، اهمیتش را هویدا می سازد. میل به آزادی، عدالت و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و بهره جویی از قانون و مجلس و زندگانی بر اساس آن، از جمله دلایل رویکرد ایرانیان به این جنبش سرنوشت ساز بوده است. این خیزش عمومی به طور جدی از واقعه ی رژی، جنبش تنباکو در سال 1309 قمری آغاز شده و بعد از فراز و فرودهای فراوانی با شروع پادشاهی سردار سپه «رضاشاه» 1305 شمسی فراموش گردید. این دگرگونی در سایه ی مجاهدتی بزرگ محقق شد به ناچار افراد و گروه های گوناگونی در ایجادش نقش ایفا کرده اند. از آن جا که مشروطیت بر تمام ارکان جامعه از جمله شعر و ادبیات تأثیر گذاشت شاعران نیز از طریق روزنامه ها و محافل عمومی و سیاسی با مردم روبرو شدند و آثارشان را برای ترغیب و تشجیع توده ی بیدار شده سرودند. ملک الشعرای بهار به عنوان سیاستمدار، محقق و شاعری برجسته از ثمرات درخت مشروطه خواهی ایرانیان محسوب می شود که قلم و سخنش را در مسیر مبارزه، همچون سلاحی مؤثر به کار گرفته است. او در هر زمانی نسبت به اتفاقات اجتماع حساسیت نشان داده و از نبوغش برای بیداری مردم و حاکمان بهره برد. او از وقایع اجتماعی و سیاسی تأثیر پذیرفت و به عنوان یک شاعر مبارز، روشنفکر و مردمی به هدایت جامعه در مسیر آزادی و پیشرفت تأکید کرده است. در این کتاب سعی شده با بررسی زندگانی، افکار و آثار این شاعر ستایشگر آزادی نقش برجسته ی وی در نهضت مشروطیت نمایش داده شود. همچنین با مراجعه به کتب تاریخی معتبر وقایع مهمی که او بر آن ها تأثیر گذاشته یا از آن ها اثر پذیرفته با روش تحلیلی - مقایسه ای نشان داده شده است.

این کتاب شامل چهار فصل است:

فصل اول کلیات، شامل: مقدمه، موضوع پژوهش، طرح سؤال و فرضیات تحقیق، هدف تحقیق و پژوهش، پیشینه تحقیق، محدودیت های تحقیق و بررسی و نقد منابع.

فصل دوم به بررسی زندگی و آثار و فعالیت های سیاسی و مطبوعاتی این شاعر پرداخته شده است.

در فصل سوم مطالبی در مورد انقلاب مشروطه و تأثیرش بر ادبیات و همچنین بر روی شعر بهار بیان شده.

در فصل چهارم، نگارنده سعی کرده با بررسی اشعار بهار رویدادهای دوره ی مشروطیت در آن ها نشان داده شود و اینکه آیا بهار نقش مهم و قابل قبولی  در ایفای مشروطه داشته است؟ و توضیح این نکته که آیا او شاعری مشروطه خواه بوده یا مشروطه خواهی شاعر؛ همچنین به مفاهیم سیاسی و اجتماعی در شعر این شاعر بزرگ و بیان تقویم زندگی اش پرداخته شده است. ناگفته نماند که دیدگاه عالمان علم سیاست در مورد این مقولات هم از نظر دور نمانده است. در آخر نتیجه گیری فصول ذکر شده به اختصار آمده است. 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر

منابع مشابه بیشتر ...

مجلس آرای

مجلس آرای

فخری هروی

مجلس آرای، نخستین تذکرۀ شاعران هجوگو در تاریخ ادبیات فارسی است که فخری هروی آن را بین سال های 963-96

اسناد نفت و جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران

اسناد نفت و جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران

تورج اتحادیه

این کتاب از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت اول اقتباسی است از کتاب اسناد نفت که اسناد مربوط به صنعت نف