۳۲۳۹
۰
۱۳۹۶/۲/۲۰
ادبیات گنوسی

ادبیات گنوسی

پدیدآور: استوارت هالروید ناشر: هیرمندتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مترجم: ابولقاسم اسماعیل پورمکان چاپ: تهران

خلاصه

نوشتار حاضر دربرگیرنده مجموع جستارهای برگزیده پیرامون ادبیات گنوسی است که شامل بررسی و تحلیل ابعاد گوناگون کیش گنوسی و تاریخچه ی آن از آغاز تا امروز است. همچنین متون اصیل گنوسی که در بردارنده ی انجیل های گنوسی و برگزیده ی مهم ترین بخش های انجیل توماس، انجیل حقیقت، انجیل فیلیپ، انجیل مرقیون و متن های مندایی و مانوی است در این کتاب آمده است.

معرفی کتاب

فقدان منابع اصیل ادبیات و نوشته های گنوسی به فارسی، نگارنده را بر آن داشت که برگزیده ای از مهم ترین آثار عرفانی صدر مسیحیت، معروف به رساله ها و انجیل های گنوسی را به پارسی برگرداند و تحلیلی بر آنها بنویسد. اما نویسنده این سطور با بررسی تحلیل های متخصصان کیش گنوسی در ادوار گوناگون، بهتر دید که خود بیهوده قلم نفرساید و بهترین تحلیل ها را برگزیند و ترجمه کند.

پژوهش های جدید و روزافزون غربیان پیرامون آثار و نوشته های گنوسی به قدری فراگیر و جذاب است که نگارنده گاهی در گزینش آنها دچار تردید می شد. اما از میان انبوه کتاب ها و جستارهای مهم متخصصان، غیر از گفتارهای نخست آیین گنوسی و مانوی، بخش های مهمی از کتاب جامع استوارت هالروید به نام کیش گنوسی برگزیده و ترجمه گردید تا به عنوان درآمدی بر کتاب حاضر مورد استفاده قرار گیرد.

مجموعه جستارهای برگزیده در دو بخش مجزا آمده است. بخش نخست شامل بررسی و تحلیل ابعاد گوناگون کیش گنوسی، تاریخچه ی آن از آغاز تا امروز، کیش گنوسی: بدعتی مسیحی، کیش مندایی، مانی، کیش مانوی، و بررسی تطبیقی کیش مانوی و مسیحی و تأثر پذیری از آن، تاریخچه ی پژوهش های مانوی و بررسی متون مانوی. بخش دوم شامل متون اصیل گنوسی است. درآمدی بر انجیل های گنوسی سرآغاز این بخش است که به معرفی مهم ترین انجیل های غیر رسمی می پردازد و آنگاه ترجمه ی مهم ترین بخش های انجیل توماس، انجیل حقیقت، انجیل فیلیپ، انجیل به روایت مریم مجدلیه، انجیل مرقیون، انجیل صلح و دیگر متن های گنوسی و مندایی و مانوی ارائه می شود. همچنین  پایان بخش کتاب، پاره های گنوسی مزامیر عهد عتیق و کتاب جامعه است. 

عناوین اصلی:

بخش نخست: بررسی و تحلیل

بخش دوم: متون 

 

 

 

مجموعه جستاره

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته