۳۱۱۴
۰
۱۳۹۶/۴/۱۳
اوضاع نظامی ایران در دوره نادرشاه

اوضاع نظامی ایران در دوره نادرشاه

پدیدآور: علی غلامرضایی ناشر: انتشارات دافوس آجاتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: تهران

خلاصه

نادرشاه در سال 1100 ه.ق در درگز خراسان متولد شد. پدرش از قبیله کوچک قرخلو، یکی از تیره های ایل افشار بود. نادر دوازده سال بر ایران حکومت کرد و پایتختش مشهد بود. وی از فرمانروایانی بود که ایران را به محدوده طبیعی فلات ایران رسانید و با تدارک کشتی های عظیم جنگی، کوشید تا استیلای تاریخی کشور را به آب های شمال و جنوب تثبیت کند.

معرفی کتاب

مردان دلیر همیشه بزرگان پیش از خود و پهلوانان نژاد خویش را دوست داشته اند و می کوشیده اند از آنها پیروی کنند. برای جوانان هیچ راه پرورش خویهای مردی و جوانمردی بهتر از یاد دادن داستانهای دلیران نیست. اگر آن پهلوان را مردان تاریخ باشد و آنچه درباره او می گویند حقیقت محض و گزارش واقعی حوادث باشد به مراتب اثر آن بیشتر و نتیجه آن بزرگتر است زیرا که حقیقت همواره بیش از داستان در مردم اثر می کند و در ذهن و خاطر ایشان نقش می بندد.

دوره کوتاه مدت حکومت نادر ( 1160-1148 ه. ق ) با درخشش در عرصه های منازعات بی پایان و متعدد نظامی داخلی و خارجی همراه بود. لشکر آرایی و دشمن کشی ها و جنگ و نزاع های متعددی هم که به وقوع می پیوست، با وجود همه شرایط نامساعدی که پدید می آورد، در کل مسئله از مرکزیت سیاسی کشور و تشکل ملت کم نمی نمود. عدم پیوستگی به خارج از کشور، تعادل حیاتی جامعه را برقرار نگاه می داشت و با انضمام بخش های جدا مانده از فلات به خاک اصلی، موقع استقلال و اکمالی آن را نیز استحکام می بخشید. از مشخصه های دیگر این عصر، این است که در آغاز کار نادر با وجود شورش های داخلی و هجوم های بیگانگان، وحدت ملی و عمومی بر مبنای وحدت ملک محمود سیستانی نیز از ضعف دولت مرکزی استفاده کرد و و در مشهد تاج بر سر گذاشت. تنها قسمتی از ایران در دست طهماسب سرگردان بود. شاه طهماسب در صدد بود بر دشواری ها غلبه کند و خواست از ضعف ترین شروع کند که ملک محمود سیستانی در مشهد بود. در مصاف با او بود که توانست نادر را به جمع سرداران خود اضافه کند که او هم بلافاصله خود را بازیافت و به عنوان سپهسالار کل نیروی شاه طهماسب انتخاب شد و بعد از تصرف مشهد به سروقت هراتیان رفت و آنها را نیز مطیع نمود. نادر جنگهای مشهد، هرات، مهماندوست، سر دره خوار، مورچه خورت و زرقان، نشان داد که نادر دوران است تا اینکه کار اشرف را در جنوب دنبال کرد و بساخت. حالا نوبت دولتهای روس و عثمانی بود که می بایست خاک وطن را تخلیه می کردند و نادر به هردو دولت پیغام فرستاد که مناطق اشغالی ایران را تخلیه کنند. اما امپراطوری عثمانی با نادر جنگهای مکرر نمود. این جنگها با دولت عثمانی هم قبل از پادشاهی و هم بعد از تاج گذاری در جریان بود تا اینکه امپراطوری عثمانی مجبور به درخواست صلح و تخلیه خاک ایران شد. نادر بعد از تسخیر قندهار به هندوستان حمله کرد و غنائم سرشاری به دست آورد. وی بعد از بازگشت پیروزمندانه از هند نیز دست از جنگ برنداشت بلکه به جنگ حتی بر علیه ملت خود در داغستان ادامه داد. اتفاقات بیشماری که پس از نام و نشان یابی نادر پیش آمد، دست کم این معنی را می رساند که او نه فقط از نظر نظامی مردی سیاس، مدبر و کاردان و در همان حال استراتژیستی بی مانند بود که حتی در میان بزرگان جهانی به حقیقت بزرگترین آنان به شمار می رود، بلکه از نظر درک و فهم اوضاع و احوال روزگار و شناخت امور اجتماعی و سیاسی و اقتصادی عصر خود نیز کم نظیر بود.

عناوین فصل ها: 

فصل اول: بررسی منابع اصلی

فصل دوم: اوضاع  ایران در آستانه ظهور نادر

فصل سوم: اقدامات سیاسی نظامی نادر قبل از نیابت سلطنت و دفع افغانان

فصل چهارم: اقدامات سیاسی نظامی نادر در دوران نیابت سلطنت

فصل پنجم: تثبیت قدرت و فتوحات مهم نادر

فصل ششم: جنگ با عثمانیها

فصل هفتم: انحطاط حکومت نادر

فصل هشتم: ارتش نادر

 

 

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه

اسلام در قبرس

اسلام در قبرس

آمنه باقری

قبرس جزیره ای است در شرقی ترین قسمت دریای مدیترانه که به دلیل موقعیت ویژه اش، از صدر اسلام مورد توجه

پارسی سرایان آسیای صغیر (ایرانیان مهاجر، ترکان و سایر پارسی سرایان)

پارسی سرایان آسیای صغیر (ایرانیان مهاجر، ترکان و سایر پارسی سرایان)

ویس دئیر مان چای

در این اثر، که شامل یک مقدمه و دو فصل است، شرح کوتاهی از زندگی، احوال و نمونه هایی از شعر شاعرانی که

دیگر آثار نویسنده

کارنامه عباس میرزا در جنگهای ایران و روس

کارنامه عباس میرزا در جنگهای ایران و روس

علی غلامرضایی

در این کتاب سعی بر آن است اولا به اوضاع ایران در زمان قاجار پرداخته شود تا خواننده با مطالعه اوضاع ا

اوضاع نظامی ایران از برافتادن نادر تا پایان دوره زندیه

اوضاع نظامی ایران از برافتادن نادر تا پایان دوره زندیه

علی غلامرضایی

این کتاب کوشیده است که به همه برخوردهای نظامی میان مدعیان جانشینی نادر در شرق، غرب و شمال ایران بپرد