۲۸۴۸
۰
۱۳۹۶/۸/۸
امامزاده های دارالخلافه

امامزاده های دارالخلافه

پدیدآور: بهزاد یعقوبی ناشر: سازمان زیباسازی شهر تهرانتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: تهران

خلاصه

در شهرسازی و سازماندهی شهرهای ایران حیات معنوی و اعتقاد دینی نقش مهمی دارد. موقعیت اماکن دینی و امامزاده ها در ساماندهی فضاهای شهری و محلات بازتاب این نگرش است. از سوی دیگر همین بزرگان و بزرگ زادگان، مصداق همان یارانی هستند که در کلام حافظ به شهر معنا می بخشند و زمینه ی همدلی و مهربانی مردمان آن را فراهم می آورند که اساس مدنیت و زندگی شهری است. کتاب حاضر مطالبی خواندنی درباره ی امامزاده های محدوده ی دارالخلافه ی تهران و تصاویری چشم نواز از این مجموعه را پیش رو قرار می دهد.

معرفی کتاب

در شهرسازی و سازماندهی شهرهای ایران حیات معنوی و اعتقاد دینی نقش مهمی دارد. موقعیت اماکن دینی و امامزاده ها در ساماندهی فضاهای شهری و محلات بازتاب این نگرش است. از سوی دیگر همین بزرگان و بزرگ زادگان، مصداق همان یارانی هستند که در کلام حافظ به شهر معنا می بخشند و زمینه ی همدلی و مهربانی مردمان آن را فراهم می آورند که اساس مدنیت و زندگی شهری است.

به لحاظ شهرسازی، امام زاده ها، محور گسترش حیات اجتماعی در اشکال مختلف هستند. محل کار و سکونت و تفریح شهروندان در نسبت با آنها تعریف می شود و با آن ارتباطی ناگسستنی دارد. وجود بقاع امامزاده ها گاهی در دل بازار ها نشان از این ارتباط گسترده دارند. در گذشته در ایام خاصی از سال همچون ماه رمضان، صحن امامزاده ها و کوچه های مجاور آنها محل اجتماع مردم و وقت گذرانی شان بود. معمولا بعد از ظهرهای ماه رمضان، کسبه و دست فروشاها و معرکه گیر ها بساط خود را در اطراف این امامزاده ها پهن می کردند.

مساجد و نیز تکایا تبلور معمارانه - شهرسازانه نهاد دین هستند و هیچ امامزاده ای نیست که با مساجد و تکایا در هم تنیدگی و پیوستگی کالبدی نداشته باشد. وجود مسجد در کنار امامزاده در برخی موارد، این درهم تنیدگی و پیوستگی را در محدوده شهر به وضوح به نمایش می گذارد. نکته ی دیگر آن است که نهاد علم نیز با آنها همین ارتباط همه جانبه را دارد. یعنی در کنار آنها مدرسه و کتابخانه نیز ساخته می شد. وجود این اماکن دینی و فرهنگی پیرامون امامزاده ها سبب می شود تا شاهد حضور مردم زیادی در فضاهای امامزاده و پیرامون آن باشیم. از گذشته آمد و شد زیاد به امامزاده ها موجب رونق کسب و شکل گیری بازارها و بازارچه ها بوده است. از لحاظ معماری، امامزاده ها نگارستان و نمایشگاه زنده ی هنرهای مختلف و غالبا کهن اند. به عنوان نمونه بنای برخی امامزاده ها قدیمی تر از خود شهر است و بعضا در آنها ادوار مختلف هنری را میتوان بازجست.

تهران پیش از آن که در دوره ی صفوی سری در میان شهرها در بیاورد، روستای گمنامی در کنار امامزاده سید اسماعیل بود و به تدریج رشد و گسترش یافت. یکی از آثار هنری ارزشمند تاریخ تهران، دربی قدیمی است که حدود بیش از 500 سال پیش توسط شخصی به نام استاد حسین به طرز زیبایی ساخته شده و هم اکنون در گنبد خانه ی امام زاده سید اسماعیل نگهداری می شود.

می توان گفت مساجد و امامزاده ها، صفحات مختلف تاریخ هنر این دیارند. نمونه های زیبا و منحصر به فردی از هنرهایی چون گچ بری، گنبد و گلدسته سازی، ساخت ضریح، کاشی کاری و خطاطی را می توان در جای جای امام زاده های دارالخلافه تهران جستجو کرد.

کتاب حاضر مطالبی خواندنی درباره ی امامزاده های محدوده ی دارالخلافه ی تهران و تصاویری چشم نواز از این مجموعه را در پیش رو قرار می دهد. این تصاویر و نوشته ها بیننده را به زیارت و تماشای این یادگاری تاریخی و معنوی می برد. شکل دهی این کار ره آورد تهرانگردی های هفتگی از بازار تهران و مساجد تاریخی شهر است.

فهرست امامزادگان:

امامزاده اسحاق(ع)

امامزاده سید اسماعیل(ع)

بقعه پیرعطا(ع)

امامزادگان چهل تنان علیهم السلام

امامزاده روح الله(ع)

امامزاده زید(ع)

امامزاده سید ناصرالدین (ع)

امامزاده سید ولی(ع)

امامزادگان هفت دختران علیهم السلام

امامزادگان یحی و محمد علیهم السلام

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی (جلد چهارم)(از آشوب های داخلی تا فاجعه ی هفتم تیر)

تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی (جلد چهارم)(از آشوب های داخلی تا فاجعه ی هفتم تیر)

غلامرضا بهداروندیانی

مجموعه ی پیش رو تاریخ ایران را پس از انقلاب اسلامی در چهار جلد به خوانندگان ارائه می کند: در جلد اول

سیر تاریخی روزنامه در ایران: از آغاز تا کنون

سیر تاریخی روزنامه در ایران: از آغاز تا کنون

صدیقه احمدی فصیح

مطبوعات به عنوان یکی از ارکان دموکراسی و یکی از نهادهای جامعه مدنی در ارائه ی اخبار و اطلاعات و سازم