۳۳۶۳
۱۰۴۵
۱۳۹۷/۸/۲۸
تحفة السالک

تحفة السالک

پدیدآور: میرزا محمدصادق درویش کازرونی ناشر: نشر دانشگاه شیراز تاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: شیرازتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 9789644625190تعداد صفحات: ۲۹۸ص

خلاصه

مولف کتاب حاضر از شاعران و نویسندگان دوره ی قاجار است. این کتاب در شرح احوال شهرستان کازرون و توابع آن تالیف شده است. در این اثر، شهر کازرون از نظر تاریخی، جغرافیایی و اجتماعی وصف شده است. مولف در این کتاب، گزارش جامع و مبسوطی از اوضاع تاریخی و جغرافیایی بویژه طبقات اجتماعی کازرون را بیان می کند که بیانگر آگاهی کامل وی از شهر کازرون و احوال آن شهر را دارد.

معرفی کتاب

مولف کتاب حاضر از شاعران و نویسندگان دوره ی قاجار است. تخلص وی «سالک» و مشهور به مرشد است. این کتاب به سال 1325 در شرح احوال شهرستان کازرون و توابع آن تالیف شده است. در این اثر، شهر کازرون از نظر تاریخی، جغرافیایی و اجتماعی وصف شده است. مولف در این کتاب، گزارش جامع و مبسوطی از اوضاع تاریخی و جغرافیایی بویژه طبقات اجتماعی کازرون را بیان می کند که بیانگر آگاهی کامل وی از شهر کازرون و احوال آن شهر را دارد.

این کتاب شامل دو بخش است که قسمت اول در شرح احوال کازرون و توابع آن است. در این بخش مولف ویژگی های جغرافیایی کازرون و توابع، آثار باستانی بنا شده در این شهر و جای های معروف کازرون را معرفی می کند. از خصوصیات بارز این بخش این است که مولف نام مکان های این شهر را به طور جامع بیان می کند. صاحب کتاب در این بخش تاریخ بنای شهر کازرون را از آغاز و تحولات تاریخی آن تا زمان مولف توضیح می دهد و به معرفی بناهای تاریخی این شهر می پردازد و رویدادهای تاریخی که در این شهر در دوران مختلف اتفاق افتاده اشاره می کند و به نظر می رسد که وی از تاریخ و رویدادهای این شهر آگاهی کامل داشته و از منابع مختلف که درباره ی وقایع تاریخی این شهر نگاشته شده بهره جسته است. مطلب دیگری که در این بخش آمده است طبقات اجتماعی مردم کازرون است که به صورت معرفی تمام طبقات شهر، خانواده ها و اجداد آن ها آمده است. و قسمت دوم کتاب، مجموعه ی اشعار مولف است که در قالب های قصیده، مثنوی، غزل و رباعی سروده شده است. اشعار مولف بعد از حمد و ستایش خداوند متعال و مدح و وصف پیامبر و امیرمومنان و معصومین علیهم السلام، در موضوعات مختلف سروده شده است. از جمله در وصف عشق الهی، داستان های عاشقانه ای که در زمان حیات مولف اتفاق افتاده است و داستان هایی از بزرگان عرفان. نیز سروده هایی درباره ی وقایع تاریخی زمان مولف و اشعاری در شکایت از روزگار غدار و نصیحت به فرزند خود و سرانجام رباعیاتی که در موضوعات مختلف سروده شده است. 

از این کتاب تنها یک نسخه موجود است که به خط مولف می باشد و در کتابخانه ی اسناد ملی شیراز نگهداری می گردد. در تصحیح این نسخه گاه مطالبی وجود داشت که به شرح و توضیح نیاز داشت؛ به همین دلیل برای استفاده بهینه ی خوانندگان توضیح مطالب در پاورقی همراه با تصحیح نسخه آمد. اصلاحات نسخه و دخل و تصرف در عبارات آن با علامت اختصاری «ن» در پاورقی ذکر شد. در پایان کتاب، فهرستی از آیات، احادیث، اشخاص، مکان ها و کتاب ها تنظیم گردید. این فهرست بویژه نام اشخاص و مکان ها برای خوانندگان می تواند مفید باشد.

کتاب های تاریخ محلی که در شرح احوال یک شهر یا منطقه نگاشته می شود از جهات مختلف با ارزش است. درباره ی شهر کازرون در آثاری که دیگران نگاشته اند به اجمال بیان شده است. اما کتابی که به صورت کامل و جامع درباره ی این شهر و توابع آن نگاشته شده باشد وجود ندارد. به همین دلیل این کتاب تنها اثر مکتوبی است که درباره ی شهر کازرون و احوال آن کامل نوشته شده است.

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

برگ باد برده

برگ باد برده

شهرزاد شریعت پناهی

کتاب حاضر روایتی از زندگی میرزاده عشقی؛ شاعر، روزنامه نگار، نویسنده و نمایشنامه نویس دوره ی مشروطیت

مختصر ترجمه حال خودم

مختصر ترجمه حال خودم

صدرالدین عینی

این کتاب، شرح حال و زندگی و فعالیتهای و وقایع تاریخی دوران حیات صدرالدین عینی؛ یکی از بزرگترین شاعرا