۳۳۹۹
۱۲۵۷
۱۳۹۷/۹/۵
مجموعه مقالات همایش صدف کوثر حضرت خدیجه (سه جلدی)

مجموعه مقالات همایش صدف کوثر حضرت خدیجه (سه جلدی)

پدیدآور: نویسندگان ناشر: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفیتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: قمتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 978-600-429-300-6

خلاصه

حضرت خدیجه کبری علیها السلام گوهر درخشانی که در عصر تاریک جاهلیت و دوران افول ارزش ها و انکار جایگاه و حتی انسانیت زن، در مکه مکرمه درخشید و با عقلانیت و عرفان کامل، انتخاب شایسته محمد امین صل الله علیه و آله، مشاور صادق و مایه سکون و آرامش آن حضرت شد. او هرگز تحت تأثیر فرهنگ ناپسند جاهلی نبود و با پیشتازی در ایمان، ایثار و دفاع از حق به مادری 12 معصوم متفخر گردید. بانویی که همواره رسول خدا و ائمه معصومین علیهم السلام بر نقش بی بدیل ایشان در ترویج اسلام و ارزش های ناب تأکید داشتند.

معرفی کتاب

بررسی ابعاد شخصیت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام از موضوعات مهم و شایسته تحقیق و بررسی است. مطالعه تاریخی زندگی آن بزرگوار نشان می دهد که ایشان در دوران جاهلیت و پس از آن دارای فضایل، اوصاف اخلاقی و کمالات معنوی فراوان بود. شخصیتی که در جامعه ی خود به عنوان الگوی زن برتر تأثیر به سزایی در گسترش صفات نیک انسانی داشت.

حضرت خدیجه علیها السلام نخستین لبیک گوی رسالت، همسر و هم سرّ رسول خدا، انیس تهی دستی، کاشانه ام ابیها و مادر امت بود. نقش مهم او در پیش برد اسلام در دوران نونهالی و ظهور دین و حمایت بی دریغش از اندیشه های توحیدی پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر کسی پوشیده نیست. مقام معظم رهبری مد ظله می فرمایند: «جناب خدیجه سلام الله علیها حقیقتا مظلوم است. به خاطر این که شرف همسری پیغمبر در مورد ایشان یک ارزش مضاعف است. دیگران مشرف به شرف همسری پیغمبر شدند، لکن این رنج هایی را که پیغمبر در عمده رسالت به آن ها مبتلا بودند، ندیدند. جناب خدیجه سلام الله علیها دوران رنج پیغمبر را، دوران سختی پیغمبر را تحمل کردند و دیدند.».

علی رغم تلاش های درخور ستایشی که در معرفی این شخصیت آسمانی ارائه شده، پژوهش های جدید، جامع و پویا هم چنان ضروری است تا ابعاد بیش تری از زندگی این شخصیت بزرگوار روشن شود و اندکی از غبار مظلومیت و غربت چهره ی نورانیش زدوده گردد. آن چه به مناسبت برگزاری همایش ملی صدف کوثر ارائه می شود گامی است کوچک در شناساندن حضرت خدیجه سلام الله علیها که شامل عناوین ذیل است:

1. مجموعه مقالات همایش صدف کوثر در 3 جلد

2. شناخت نامه حضرت خدیجه سلام الله علیها به فارسی در دو جلد

2. شناخت نامه حضرت خدیجه به عربی و انگلیسی در یک جلد

4. ام المومنین خدیجه فی مصادر اهل السنه در یک جلد

آنچه هم اکنون معرفی می گردد اولین عنوان از سری عناوین فوق الذکر است.

در جلد اول این مجموعه، بیانات مقام معظم رهبری و چند تن از علما، محققین و مجتهدین پیرامون حضرت خدیجه نقل شده است. سپس زیست نامه مستند آن حضرت به همراه سیری در احوال ایشان قبل از ازدواج با پیامبر ارائه گردیده است. بحث درباره ی ازدواج ایشان، و بستگان از دیگر مطالبی است که در این جلد آمده است. معرفی کتاب « دارالسیدة خدیجة بنت خویلد فی مکة المکرمة» نیز در این جلد صورت گرفته است. معرفی فضائل اخلاقی این بانو و مقایسه  و بررسی تاریخی و آماری فرزندان ایشان به همراه تحلیل و بررسی سن آن حضرت در زمان ازدواج با پیامبر با تأکید بر منابع متقدم تاریخی، منزل و مقبره حضرت خدیجه بر اساس سفرنامه های حج، کتاب شناسی حضرت، آسیب ها و راه کارها، کتاب شناسی توصیفی و کتاب شناسی خدیجه کبری به زبان های زنده ی دنیا از جمله دیگر موضوعاتی است که مقالات جلد اول به آن ها پرداخته است.

در جلد دوم، شرحی از زندگی حضرت خدیجه و شخصیت وی در پرتو آیات و روایات به عنوان تجلی یک انسان صالح به همراه معیارهای الهی در ازدواج حضرت محمد با ایشان، ویژگی ها و الگوهای رفتاری خدیجه کبری در زمینه ی هسرداری و ویژگی های الگویی به عنوان مادر حضرت زهرا سلام الله علیهما و بررسی تأثیر اموال حضرت خدیجه در زندگی و رسالت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم، آمده است. هم چنین بیان فداکاری های مالی حضرت خدیجه به عنوان انسانی با اراده ، تبین مقام حضرت در زیارت نامه ی ایشان، نقش اجتماعی خدیجه کبری در افزایش سرمایه اجتماعی، نقش و جایگاه آن بانوی مکرمه در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی، بررسی تاریخی گونه شناسی دیدگاه ها درباره ی حضرت خدیجه سلام الله علیها به عنوان منتظر واقعی، بررسی منزلت معنوی ایشان، دیرینه شناسی اشعار حضرت در تجلیل از پیامبر در آستانه ی سفر به شام و... از جمله دیگر موضوعاتی است که مقالات جلد دوم به آن ها پرداخته است. 

مقالات جلد سوم از این مجموعه، حضرت خدیجه، فضائل و ویژگی های ایشان را در منابع اهل تسنن و از منظر احادیث اهل سنت به ویژه سخنان ابن تیمیه و اهل سنت هندوستان مورد بررسی قرار می دهد. تحریف تاریخ درباره ی خدیجه کبری، نقد و بررسی آراء کارن آرمسترانگ درباره ی حضرت خدیجه با تأکید بر کتاب زندگانی حضرت محمد (ص)، حضرت خدیجه در اندیشه گیورگیو، گزارش و نقد محتوایی سیمای خدیجه کبری در آثار شرق شناسان، بررسی جایگاه حضرت خدیجه در دائرة المعارف قرآن لیدن، سیمای خدیجه کبری در شعر فارسی با تأکید بر سروده های آیینی معاصر، بررسی مقاله ی «خدیجه سلام الله علیها» در دائرة المعارف قرآن لیدن، تحلیل گفتار پیامبر اکرم در ستایش از ایشان، سیمای آن مجلله در دیوان امام علی علیه السلام و تطور گزارش های تاریخی درباره ی حضرت خدیجه در منابع اهل سنت تا قرن پنجم هجری از دیگر عناوینی است که در این جلد آمده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

زن در شاهنامه

زن در شاهنامه

جلال خالقی مطلق

بررسی نقش زنان و بازتاب سیمای آن ها در شاهنامه، از جمله بحث هایی است که همیشه مورد مناقشۀ اهل تحقیق

منادیان قیامت؛ نقش اجتماعی - سیاسی ادبیات در ایران معاصر

منادیان قیامت؛ نقش اجتماعی - سیاسی ادبیات در ایران معاصر

محمدرضا قانون پرور

انگیزه ی اصلی این پژوهش بررسی درون مایه های آثار ادبی معاصر ایران از دیدگاه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

ایران در آتش: از حملۀ بلشویک ها به انزلی تا عهدنامۀ 1921 ایران و شوروی (مجموعه ای از اسناد و گزارش ها)

ایران در آتش: از حملۀ بلشویک ها به انزلی تا عهدنامۀ 1921 ایران و شوروی (مجموعه ای از اسناد و گزارش ها)

نویسندگان

اسنادی که در این مجموعه ارائه می شود، اسناد و گزارش هایی است دربارۀ یکی از مهم ترین و پرمخاطره ترین

معماری خانقاه در خراسان سده ی پنجم

معماری خانقاه در خراسان سده ی پنجم

نویسندگان

معماری خانقاه از مواضع ابهام در تاریخ معماری ایران است؛ چننان که گویی بخشی از حافظه ی معماری ما محو