۲۹۵۳
۱۰۱۵
۱۳۹۷/۹/۷
مفهوم تاریخ در مشرق زمین: نگرش تاریخی در فرهنگ های دیرین خاور نزدیک

مفهوم تاریخ در مشرق زمین: نگرش تاریخی در فرهنگ های دیرین خاور نزدیک

پدیدآور: رابرت سی دانتن ناشر: نشر فرهامهتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: عیسی عبدیمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰ جلدشابک: 978-600-8284-16-1تعداد صفحات: ۳۸۵ص

خلاصه

گذشته نگری انسان ها و تصوری که از رویدادهای گذشتگان و میراث گذشته داشته اند به اندازه ی تاریخ بشر قدمت دارد. گذشته در هر شکل ممکن، در همه ی دوران تاریخی برای انسان های هر عصر، حامل نظام ارزشی و معنایی بوده که در قالب متون و نشانه های فرهنگی در ذهنیت نسل بعدی بازتاب یافته است. این تأثیرگذاری از منظرهای گوناگون دینی، سیاسی و فرهنگی قابل بررسی تاریخی می باشد. کتاب حاضر در واقع یک واکاوی ژرف پیرامون مفهوم تاریخ در فرهنگ های گوناگون مشرق است که نگرش تاریخی و به طور کلی انگاره های نخستین از جهان بینی تاریخی این اقوام کهن را مورد بررسی مورخانه قرار می دهد.

معرفی کتاب

گذشته نگری انسان ها و تصوری که از رویدادهای گذشتگان و میراث گذشته داشته اند به اندازه ی تاریخ بشر قدمت دارد. گذشته در هر شکل ممکن، در همه ی دوران تاریخی برای انسان های هر عصر، حامل نظام ارزشی و معنایی بوده که در قالب متون و نشانه های فرهگی در ذهنیت نسل بعدی بازتاب یافته است. این تأثیرگذاری از منظرهای گوناگون دینی، سیاسی و فرهنگی قابل بررسی تاریخی می باشد. کتاب حاضر در واقع یک واکاوی ژرف پیرامون مفهوم تاریخ در فرهنگ های گوناگون شرق از جمله فرهنگ مسلمانان صدر اسلام، آباء صدر مسیحیت، یهود (بنی اسرائیل)، مصر باستان، بین النهرین، ایران باستان، شرق دوره ی یونان مداری و... است که نگرش تاریخی و به طور کلی انگاره های نخستین از جهان بینی تاریخی این اقوام کهن را مورد بررسی مورخانه قرار می دهد. تصور انسان ها از گذشته که بتوان نام تاریخ بر آن نهاد، مستلزم درک دلالت گذشته و شیوه ی روایت مندی تاریخ برای انسان های هر عصر است. 

بدیهی است که گذشته در قالب گفتمان برای هر دوره معنا می یافته و از این رو، افراد به تبع شرایط تاریخی و فرهنگی، روایت های خود را به نسل های بعد منتقل می کرده اند. در حقیقت، آنچه در این انتقال مهم به نظر می آید، انگاره های تاریخی اند که یا در گذر زمان به قوت خویش باقی می مانند و یا دچار تحول می گردند. اگرچه، شیوه ی بازنمایی گذشته و تفسیر آن برای فهم حال و آینده بنا به هر فرهنگ یا مذهب متفاون است و از یک الگو پیروی نمی کند، از نظر انسان شناسی می توان به الگوهایی مشترک  در گذشته نگری پی برد.

انسان شناسان در بررسی  تاریخی فرهنگ های گوناگون دنبال الگوهای مشترک هستند؛ شاید زا این زاویه اغراق نباشد که در برخی تمدن ها و فرهنگ ها از نظر تاریخی نگری و تصورات تاریخی، الگوها و نگرش های مشترک و همسانی دیدیه می شود. برای نمونه، «نگاه خطی یا دوری به تاریخ» به یک فرهنگ یا تمدن خاص محدود نمی شود؛ چه بسا شمار زیادی از فرهنگ ها و اقوام دارای الگوهای مشترک ذهنی در نگاه به گذشته بوده اند. اقوام بین النهرین به عنوان یک کلیت از نظر تاریخ نگری از شباهت ها و همسانی های زیادی برخودار بوده اند.

نویسندگان مقاله های کتاب پیش رو به موضوع های متفاوت پرداخته اند؛ آن ها به زبان و اصطلاح های خاص فرهنگی - از اسلام، یهود و مسیحیت گرفته تا ایران، بین النهرین، مصر و یونان - تسلط داشته اند. لذا، گوناگونی فرهنگ ها و تفاوت های زبانی، آن ها در نگاه به گذشته، کار ترجمه را بسیار دشوار نمود.

این کتاب دارای 9 فصل می باشد:

فصل یکم: مصر باستان

فصل دوم: بین النهرین باستان

فصل سوم: ایران باستان

فصل چهارم: بنی اسرائیل

فصل پنجم: مشرق در دوره ی یونان مداری

فصل ششم: مسیحیت آغازین

فصل هفتم: مسیحیت آبایی

فصل هشتم: صدر اسلام

فصل نهم: مفهوم تاریخ در مشرق زمین (از نگاه قرن بیستم)

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

تاریخ تعلیم و تربیت در ایران باستان

تاریخ تعلیم و تربیت در ایران باستان

بهروز رفیعی

کتاب پیش رو، جلد نخست از مجموعه ای 10 جلدی درباره ی تاریخ تعلیم و تربیت در ایران است. این کتاب پژوهش

ایران باستان: تاریخ فشرده ی شاهنشاهی هخامنشی 550-330 پیش از میلاد

ایران باستان: تاریخ فشرده ی شاهنشاهی هخامنشی 550-330 پیش از میلاد

مت واترز

هدف از این کتاب مروری دقیق بر تاریخ شاهنشاهی ایران هخامنشی (حدود 550-330 پیش از میلاد) است که در ارت