۴۱۰۴
۱۲۱۸
۱۳۹۷/۹/۲۲
تاریخ تجدد ژاپن

تاریخ تجدد ژاپن

پدیدآور: هاشم رجب زاده ناشر: موسسه فرهنگی - هنری جهان کتابتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهرانشابک: 978-600-6732-91-6تعداد صفحات: ۲۶۴ص

خلاصه

بالنده شدن و درخشش صنعتی، جلوه ی فرهنگ و هنر والای ژاپن و نیز پیشرفت و تعالی مادی و اقتصادی آن در عصر جدید توجه فزاینده ی محققان را در گوشه و کنار جهان به خود گرفته، اما در این میان به تاریخ سرزمین خاستگاه خورشید کمتر پرداخته شده است. این کتاب، نگاهی به زمینه ها و مایه های فرهنگ و تمدن امروز سرزمین آفتاب است.

معرفی کتاب

بالنده شدن و درخشش صنعتی، جلوه ی فرهنگ و هنر والای ژاپن و نیز پیشرفت و تعالی مادی و اقتصادی آن در عصر جدید توجه فزاینده ی محققان را در گوشه و کنار جهان به خود گرفته، اما در این میان به تاریخ سرزمین خاستگاه خورشید کمتر پرداخته شده است. چند سالی بیش نیست که پژوهندگان دریافته اند که تمدن و جامعه و هنر و همه ی جلوه های فرهنگ و حیات معنوی یک ملت را باید بر پایه ی تاریخ و گذشته ی آن بر رسید. محققان ژاپنی نیز آگاهی تازه ای به این معنی یافته اند، و در این سال ها بسیاری از گوشه های تاریک تمدن و تاریخ ژاپن در پرتو معرفت علمی در آمده و آثار فراوان از روزگار باستان سراز خاک برآورده است.

این کتاب به صورت مجموعه مقاله هایی مرتبط برای شناختن زمینه ها و مایه های فرهنگ و تمدن امروز سرزمین آفتاب است که دو فصل دارد: یکی شرح رویدادهای پیش از تجدد، با عنوان «از آغاز تا نهضت (سال 1868)» و دیگری «از نهضت (تجدد) تا پایان جنگ (سال های 1868 تا 1945)». کتابی که با عنوان تاریخ تجدد ژاپن در دست دارید بازنوشته ای است از فصل های میانی کتاب تاریخ ژاپن از آغاز تا معاصر، و به سخن دقیق تر از آغاز شرح وقایع دوره ی ادو و حکومت خاندان سپهسالاری توکوگاوا (سال های 1603 - 1867) تا پایان بهره ی 12 بخش دوم آن کتاب که «ثمره ی تلاش، پیروزی در دو جنگ و پایانی یک عصر» عنوان دارد (سال های 1895 تا 1912، همان سال در گذشتن امراتور میجی). در ژاپن از سده ی ششم تا نوزدهم خاندان های نیرومند به نام پادشاه فرمان می راندند، و حکومت در این خاندان ها موروثی بود. از این رو افراد و فرمانروایان هر خاندان بیش تر به نام کوجک شان یاد می شوند تا از فرمانروایان دیگر این سلسله بازشناخته شوند. در این خاندان ها، بنا به رسم، در نام کوچک شان مردان که بیشتر مرکب از دو جزء یا دو کانجی است، یک جزء آن در نام بیش تر مردان آن خاندان یکسان، و جزء دیگر متفاوت است.

عناوین اصلی:

بهره ی یکم: زمینه های تغییر؛ از دوره ی ادو به عصر تجدد

دوره اول ادو

دوره دوم ادو

بهره ی دوم: بنیاد ژاپن نوین (1873-1863)

بهره ی سوم: ژاپن در راه عظمت - بحران مشروطیت (1894-1873)

بهره ی چهارم: ثمره ی تلاش : پیروزی در دو جنگ و پایان یک عصر

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

زبان و اندیشه در جهان اسلام

زبان و اندیشه در جهان اسلام

محمود محمدعلی

اثر پیش رو تلاش شایسته ای در زمینۀ روایت زبان عربی به عنوان زبان تفکر قدیم ماست. روایتی که چون قوام

دیگر آثار نویسنده

یازده سفرنامه ژاپنیهای دیدار کننده از ایران در سالهای 41-1931 میلادی 20-1310 خورشیدی

یازده سفرنامه ژاپنیهای دیدار کننده از ایران در سالهای 41-1931 میلادی 20-1310 خورشیدی

هاشم رجب زاده – کینجی ئه اورا

این کتاب دفتر هفتم و دنباله سفرنامه ها و خاطره نوشته های ژاپنی های دیدار کننده از ایران است که در دو