۴۳۱۴
۱۶۲۰
۱۳۹۷/۱۱/۱۶
کاوش در ایران (عکس های اریش اف. اشمیت. سال های 1319- 1309 خورشیدی)

کاوش در ایران (عکس های اریش اف. اشمیت. سال های 1319- 1309 خورشیدی)

پدیدآور: عایشه گورسان سالتسمان ناشر: شرکت انتشارات علمی و فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: هایده مشایخمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 978-600-436-378-5تعداد صفحات: ۲۸۸ص

خلاصه

تا اواخر نیمه ی اول سده ی بیستم میلادی به جز حفاری هایی که مدتی در انحصار فرانسویان بود، ایران از نظر کاوش های باستان شناسی همچنان ناشناخته مانده بود. پروژه ی دامغان اولین برنامه ی اکتشافات باسنان شناسی آمریکایی ها در ایران بود. کتاب حاضر به شرح و توصیف آن می پردازد.

معرفی کتاب

در خرداد 1310/ ژوئن 1931 موزه ی باستان شناسی و انسان شناسی دانشگاه پنسیلوانیا نخستین هیئت اکتشافی باستان شناسی را با همکاری موزه ی هنری فیلادلفیا ( در آن زمان موزه ی هنری پنسیلوانیا) به ایران (در آن زمان پرشیا) اعزام کرد. مأموریت این هیئت، که در ایران به هیئت مشترک باستان شناسی معروف بود، عبارت بود از حفاری های دوره ی مفرغ در تپه حصار (4500- 2000 پ.م) در نزدیکی شهر دامغان، واقع در شمال شرقی ایران، و کاخ ساسانی (سده ی سوم تا هفتم میلادی) که بر ویرانه های این سکونتگاه بنا شده بود. این کاخ مجموعه بناهای عظیمی بود با گچبری های چشمگیر از دوران پیش از اسلام.

در طی نخستین فصل حفاری های تپه حصار، اشیاء با نفیسی همچون آرایه هایی از جنس طلا و مفرغ، سلاح ها، جواهراتی از جنس سنگ های نیمه قیمتی، ظروف سفالین و ظروف زیبای مرمرین به دست آمد. گزارش های آرتور پوب درباره ی حفاری های این کاخ ساسانی در نشریه ی ایلوستریتد لاندن نیوز و درباره ی یافته های دوران پیش از تاریخ، تبلیغات وسیعی در اروپا و ایالات متحده به راه انداخت. علاقه ی عمومی هم موجب شد منابع مالی فراهم شود، که هم تضمینی بود برای ادامه ی پروژه ی دامغان و هم موزه ی دانشگاه را قادر ساخت تا در دهه های آتی برنامه های پژوهشی را در ایران و خاور نزدیک به اجرا درآورد.

هوراس اف. جین مدیر موزه ی دانشگاه، اشمیت، باستان شناس جوان آلمانی را برای اجرای این پروژه منصوب کرده بود. پروژه ی دامغان موجب شد تا اشمیت به برنامه های جدید اکتشافی در محوطه ها و مناطق باستانی بی شماری در ایران رهنمون شود، در کار باستان شناسی جهان کهن مهارت یابد و بتواند همچون پژوهشگری خانه به دوش از زندگی لذت ببرد. با پشتکار و عزم راسخ اشمیت و جین، کار کاوش در پروژه ی دامغان تا دو فصل، از خرداد ماه 1310 تا دیماه 1311، ادامه یافت. این پروژه موفقیت عظیمی بود. نه تنها به سبب یافتن 5000شی ء و گورهای بی شمار، بلکه به این علت که یکی از نخستین پروژه های روشمند اکتشاف در ایران به شمار می رفت. اگرچه پروژه متکی به دقت روش شناسانه و نظریه ی باستان شناختی آن زمان نبود، اما شیوه ی مبتنی بر دانش انسان شناسانه ی اشمیت در آن روزگار حرکتی انقلابی به شمار می رفت. پروژه ی تپه حصار هنوز هم پایه و اساس کار بررسی و تفسیر توالی فرهگ ها در منطقه است.

در پایان فصل دوم کاوش، نیمی از یافته ها انتخاب و به موزه ی دانشگاه فیلادلفیا ارسال شد. نیم دیگر طبق بند مربوط به تقسیم یافته ها در قانون جدید عتیقات ایران به موزه ی تهران واگذار شد. موزه ی هنری فیلادلفیا سهم خود را از گچبری های معماری تنها از حفاری های کاخ ساسانی به دست آورد. اشمیت و گروه او، نزدیک به 2600 عکس سیاه و سفید گرفتند، که بعضی از آن ها کیفیت بی نظیری داشتند و در آلبوم هایی گذاشته شدند. اشمیت گزارش های اولیه ی پروژه ی دامغان و اکثر اسناد میدانی را به آرشیو موزه ی دانشگاه واگذار کرد.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر