۳۷۲۵
۱۱۵۶
۱۳۹۷/۱۱/۲۴
از ایل تا اتاوا

از ایل تا اتاوا

پدیدآور: مهدی قرخلو ناشر: نشر فرهنگ ماناتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 978-600-8707-51-6تعداد صفحات: ۱۷۶ص

خلاصه

اثر حاضر تصویری گیرا و جذاب از زندگی پرفراز و فرود، پردغدغه و غیر متعارف نویسنده است که به منظور ایجاد انگیزه جهت اتخاذ تصمیمات منطقی و امیدوار کننده در نسل جوان به نگارش درآمده است. در این نوشتار تنی چند از چهره های موفق قشقایی نیز به لحاظ توفیقات و افتخاراتشان معرفی گردیده اند.

معرفی کتاب

امروزه علی رغم نقش فراگیر و سرگرم کننده ی امکانات فضای مجازی و قابلیت انتقال سریع اطلاعات فردی، موضوعات داغ خبری و مطالب سرگرم کننده، هنوز کسانی هستند که ترجیح می دهند مکنونات قلبی، احساسات و هیجانات فردی و تجارب شخصی خود و حتی پدیده ها و وقایع طبیعی و تاریخی را در قالب کتاب به دیگران عرضه نمایند؛ زیرا ماندگاری کتاب و امکان مرور دوباره و بازیابی اطلاعات فراموش شده، از طریق کتاب سهل، امکان پذیر و لذت بخش است.

یکی از موضوعات جذاب برای اغلب افراد باسواد، به ویژه کسانی که دارای تجربه گران بها هستند و یا زندگی پرفراز و نشیب داشته اند، نگارش زندگی نامه ی خود یا اتوبیوگرافی است. به نظر می رسد چنین افراد دوراندیش با دو هدف دست به چنین اقدامی می زنند: انتقال تجارب شخصی خود به دیگران و به جا گذاشتن اثری از خود برای فرزندان یا نسل های بعد. ضمن این که برخی از این زندگی نامه ها به حدی آموزنده و حاوی پیام های مفید و اثر بخش است که آدمی را ساعت ها وادار به اندیشیدن می کند، برخی دیگر چنان نازل و بی محتواست که حتی فرزندان و نوادگان صاحب اثر نیز رغبت و تمایلی برای بازخوانی آن ندارند.

مولف به اقتضای شغل و تدریس طولانی مدت در دانشگاه های کشور و تألیف ده ها کتاب علمی و دانشگاهی از سویی و داشتن زندگی پرفراز و فرود و پردغدغه و غیر متعارف از سوی دیگر، تصمیم می گیرد تصویری گیرا و جذاب از زندگی خود ارائه کند تا برای نسل جوان سبب ایجاد انگیزه و اتخاذ هدفی منطقی و امیدوارکننده گردد. به عقیده ی وی حیاتش حاوی نکات و پیام هایی است که گویی به عنوان یک وظیفه ی اخلاقی او را وادار کرده تا شمه ای از این داستان دور و دراز را به رشته ی تحریر درآورده و به علاقمندان عرضه نماید. نویسنده همچنین اشاره می کند که چون از پرورش یافتگان مکتب زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی، بنیانگذار تعلیمات عشایر ایران است و حاصل کار این فرد تربیت انسان هایی است که غالبا نوع دوست، وظیفه شناس، موفق و اهل علم و عمل بودند او نیز علاوه بر شرح زندگی خود، به معرفی تنی چند از چهره های موفق قشقایی به لحاظ توفیقات و افتخاراتی که داشته اند می پردازد، با این امید که این اثر دست کم برای فرزندان وی منشاء تحرک و سبب انگیزه ی بیشتر برای تلاش مستمر و ثمربخش باشد.

فهرست فصل های کتاب:

فصل اول: خاستگاه نگارنده و ایل قشقایی

فصل دوم: دوران تحصیل، زندگی و کار

فصل سوم: سفرها

فصل چهارم: خاطرات

فصل پنجم: شماری از چهره های موفق قشقایی

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف