۴۵۲۳
۱۳۸۹
۱۳۹۷/۱۲/۲۰
دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی، روابط ایالات متحده و ایران در آستانه ی انقلاب

دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی، روابط ایالات متحده و ایران در آستانه ی انقلاب

پدیدآور: خاویر گررو ناشر: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسهتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: غلامرضا علی باباییمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 978-600-253-328-9تعداد صفحات: ۳۸۴ص

خلاصه

برخی از کتاب هایی که اخیرا درباره ی نقش کارتر درباره ی انقلاب اسلامی به رشته ی تحریر درآمده اند، نیم نگاهی به وقایع حاضر داشته اند و به عنوان سلاحی علیه دولت های دموکراتی که در ایالات متحده روی کار آمده اند، به کار گرفته شده اند. با تأکید و بزرگ نمایی شکست های کارتر، قصد این کتاب ها ارائه ی «یک جهان بینی لیبرال» است که به صورت سلاحی علیه دموکرات ها در خصومت سیاسی واشنگتن عمل می کند. این کتاب پژوهشی است جامع، بی طرفانه و منظم؛ درباره ی تأثیر سیاست های کارتر در خلال انقلاب اسلامی ایران.

معرفی کتاب

برخی از کتاب هایی که اخیرا درباره ی نقش کارتر درباره ی انقلاب اسلامی به رشته ی تحریر درآمده اند، نیم نگاهی به وقایع حاضر داشته اند و به عنوان سلاحی علیه دولت های دموکراتی که در ایالات متحده روی کار آمده اند، به کار گرفته شده اند. با تأکید و بزرگ نمایی شکست های کارتر، قصد این کتاب ها ارائه ی «یک جهان بینی لیبرال» است که به صورت سلاحی علیه دموکرات ها در خصومت سیاسی واشنگتن عمل می کند. این کتاب پژوهشی است جامع، بی طرفانه و منظم؛ درباره ی تأثیر سیاست های کارتر در خلال انقلاب اسلامی ایران. این اثر همچنین مطالعه ی سیاست خارجی کارتر، شخصیت وی و شاه و چهره های دیگر آن دوران است. نظیر: سایروس ونس وزیر خارجه، زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی، ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در ایران و آیت الله خمینی (ره). گرچه کار بر سر جنبه ی سیاسی و دیپلماتیک انقلاب متمرکز است، به ویژه از دیدگاه دولت کارتر، توجه مهمی به عوامل دینی، اقتصادی و اجتماعی نیز معطوف شده است. شطرنج سیاسی ایران در ماه های پیش روی پیروزی انقلاب بصیرت پرارزشی از ساز و کار سیاست خارجی پساجنگ ویتنام برای ایالات متحده به ارمغان می آورد. منابع اسلام رادیکال، کشمکش برای دموکراسی رژیم های پاسخگو و مسئول در خاورمیانه و نیز عدم توانایی آمریکا در مهار تأثیرات رویدادهایی که در منطقه چشم می گشایند.

ناکامی آمریکا در ایران، فروپاشی قدرت شاه و ظهور یک رژیم انقلابی نه تنها راه ایران را تغییر داد بلکه سیاست خارجی در آمریکا و خاورمیانه را نیز عوض کرد. انقلاب ایران چندین مضمون مرتبط با یکدیگر را درهم آمیخت از جمله کشمکش بین سکولارها و اسلامی ها، فروپاشی رژیمی قدرتمدار و خدایگان محور و پیروان آن و شورش علیه غرب زدگی ونفوذ آمریکا در بطن جنگ سرد. رهبر انقلاب و پیروانش هم برای اسلام و هم علیه امپریالیسم آمریکا جنگیدند.

انقلاب اسلامی ایران به لطف پیامش که ترکیبی از ایمان، ایده های ضد امپریالیستی و عدالت اجتماعی بود، توانست طیف وسیعی از پشتیبانی وسیع مسلمانان را در منطقه به خود جذب کند، به ویژه جوانان را. الگوی ایرانی توانست در جنگ سرد راهی سوم بیابد که نه سرمایه داری بود و نه کمونیستی. دست اندرکاران استعمار غربی از صحنه رخت بربسته بودند، ولی بسیاری از مسلمانان هنوز احساس می کردند که باید دیکتاتوری های محلی را سرنگون کنند که از جانب غرب حمایت می شدند و نایب آن بودند. انقلاب ایران کنش یاری برای اجابت این احساس بود. سرنگونی شاه و تأسیس جمهوری اسلامی سرانجام باعث الهام بخشی یک نسل شد. این کتاب در ده فصل پرده از راز سر به مهر یک ناکامی سیاسی بر می دارد، داستان شکست سیاستی که هنوز پژواک آن با دشواری های سیاسی آمریکا در خاورمیانه عجین شده است:

فصل اول: میان آرمان گرایی و واقع گرایی سیاست خارجی کارتر

فصل دوم: یک آتاتورک ناکام: شاه و ایران در 1977

فصل سوم: حقوق بشر و صدور جنگ افزار

فصل چهارم: اشک ها و صراحی ها

فصل پنجم: سایه ی آیت الله

فصل ششم: کبریت و جنگل: به سوی انقلاب

فصل هفتم: انقلاب

فصل هشتم: از دست رفتن ابتکار عمل ناتوانی در واشنگتن و تهران

فصل نهم: فکر کردن به چیزی که فکر کردنی نیست

فصل دهم: پایان یک عصر: پیروزی انقلاب

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

جهان بینی ها: درآمدی بر تاریخ و فلسفه ی علم

جهان بینی ها: درآمدی بر تاریخ و فلسفه ی علم

ریچارد دویت

نوشتار حاضر با نثری روشن و جامع، به انضمام نمودارها و مثال های کارآمد، متنی است ایدئال برای هر تازه