۲۵۴۳
۱۱۴۰
۱۳۹۸/۲/۲۲
خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی شیرازی

خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی شیرازی

پدیدآور: طاهره خدارحمی ناشر: موسسه فرهنگی و هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامیتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 5-891-419-964-978

خلاصه

حجت الاسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی شیرازی در شهر رفسنجان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در حوزه های علمیه ی قم و مشهد به پایان رسانید. در قیام تاریخی 15 خرداد سال 42 حضور داشت و پس از آن در مبارزه علیه شاه وارد شد. عضویت در مجمع مبلغین و سپس مجمع روحانیت مبارز از جمله فعالیت های مهم و اساسی ایشان بوده است که بارها منجر به دستگیری و زندانی شدن ایشان گردید. پس از تبعید امام خمینی برای ملاقات ایشان به نجف رفت و پس از بازگشت از عراق دستگیر و زندانی شد. نسبت فامیلی وی با آیت الله شهید محمدرضا سعیدی خراسانی به فعالیت ها و مبارزات وی شدت بیشتری داد. با اوج گیری انقلاب و هجرت امام به پاریس، وی نیز به نوفل لوشاتو رفت و پس از دیدار با رهبر انقلاب خدمت خود را در راه نهضت اسلامی ادامه داد. پس از بازگشت امام به وطن وی نیز به خدمت ایشان درآمدو فعالیت های خود را در کمیته و دادگاه های انقلاب متمرکز نمود. وی چند دوره نمایندگی مردم تهران را برعهده داشت.

معرفی کتاب

یکی از منابع و مآخذ مورد استفاده در تدوین تاریخ، خاطره های اشخاص است. هر شخصی دارای تجربه ی فردی است که می تواند آن را در قالب خاطره روایت کند و به نوشتار درآورد. خاطره، وقایع گذشته است که شخص آن را دیده یا شنیده و بخشی از محفوظات ذهن است که چون از برجستگی و ویژگی خاصی برخوردار بوده، شایستگی ثبت و ماندگاری در ذهن را یافته است. خاطره حوادث، رویدادها و حتی سیرعادی زندگی روزمره است که با گذشت زمان، در قسمتی از ذهن جای گرفته و ماندگار شده است و بنا به نیاز شخص قابل یادآوری است. با وجود گذشت زمان طولانی از تاریخ وقایع، بخشی از وقایع که نقش مهمی در زندگی افراد داشته اند همواره در ذهن زنده اند، گرچه شرح دقیق و کامل آن و میزان یادآوری و ذکر جزئیات در افراد مختلف متفاوت است.

از پایان قرن هفدهم میلادی، استفاده از خاطرات شخصی گروه های متعدد اجتماعی به عنوان نمونه داده های تاریخی مورد توجه محققان قرار گرفت. در فرهنگی ایرانی - اسلامی، از قرون میانه، سفرنامه نویسی به عنوان شکلی از خاطره نگاری مرسوم بوده و نمونه های بارزی از آن در ادوار گوناگون تاریخی می توان برشمرد. در تاریخ معاصر ایران، با توجه به تحولات مهم، نهضت ها و قیام های مردمی علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی به خصوص انقلاب اسلامی که این تلاش ها را به ثمر رساند، ثبت وقایع از زبان شاهدان عینی رویدادها حائز اهمیت می باشد. انقلاب اسلامی همان گونه که محصول فعالیت های گسترده گروه ها و اقشار مختلف جامعه بوده است، باید از زبان افرادی متفاوت و متعدد نیز بازگو شود تا علاوه بر دسترسی جامع تری به جزئیات وقایع، چگونگی و زوایای گوناگون وقایع نیز پدیدار شوند. خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی طباطبایی شیرازی که در این راستا منتشر می شود، اطلاعات سودمندی از جریان انقلاب در شهرهای قم، مشهد و تهران که اصلی ترین کانون های انقلاب بوده اند، در اختیار ما قرار می دهد. ایشان در شهر رفسنجان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در حوزه های علمیه ی قم و مشهد سپری و از ابتدا در صف مبارزین نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی قرار گرفت. وی همچنین از قدیمی ترین شاگردان امام به شمار می آمد. حجت الاسلام طباطبایی شیرازی در قیام تاریخی 15 خرداد سال 42 حضور داشت و پس از آن در مبارزه علیه شاه وارد شد. عضویت در مجمع مبلغین و سپس مجمع روحانیت مبارز از جمله فعالیت های مهم و اساسی ایشان بوده است که بارها منجر به دستگیری و زندانی شدن ایشان گردید. پس از تبعید امام خمینی برای ملاقات ایشان به نجف رفت و پس از بازگشت از عراق دستگیر و زندانی شد. نسبت فامیلی وی با آیت الله شهید محمدرضا سعیدی خراسانی به فعالیت ها و مبارزات وی شدت بیشتری داد. با اوج گیری انقلاب و هجرت امام به پاریس، وی نیز به نوفل لوشاتو رفت و پس از دیدار با رهبر انقلاب خدمت خود را در راه نهضت اسلامی ادامه داد. پس از بازگشت امام به وطن وی نیز به خدمت ایشان درآمدو فعالیت های خود را در کمیته و دادگاه های انقلاب متمرکز نمود. وی چند دوره نمایندگی مردم تهران را برعهده داشت.

عناوین فصل های کتاب:

فصل اول: پیشینه ی خانوادگی و تحصیلات

فصل دوم: آشنایی با جریان های سیاسی - مذهبی

فصل سوم: شروع مبارزات مذهبی - سیاسی تا اوج گیری مبارزات انقلابی در مشهد

فصل چهارم: امام در تبعید

فصل پنجم: آیت الله شهید سعیدی

فصل ششم: خاطرات زندان و ارتباط با مجاهدین خلق

فصل هفتم: در آستانه ی پیروزی انقلاب

فصل هشتم: فعالیت ها، مشاغل و پست های قضایی بعد از انقلاب اسلامی

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف