۲۹۹۲
۱۱۴۸
۱۳۹۸/۳/۲۱
روابط سیاسی و تاریخی ایران و اسپانیا: بزرگداشت چهارصد سال روابط دیپلماتیک، مجموعه مقالات و گزارش ها

روابط سیاسی و تاریخی ایران و اسپانیا: بزرگداشت چهارصد سال روابط دیپلماتیک، مجموعه مقالات و گزارش ها

پدیدآور: نویسندگان ناشر: انتشارات وزارت امور خارجه تاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: 326صمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 7-866-361-964-978تعداد صفحات: ۳۲۶ص

خلاصه

ایران و اسپانیا در حالی چهارصدمین سالگرد برقراری روابط خود را در سال 2016 پشت سر گذاشتند که روابط این دو کشور طی دهه های اخیر تحت تأثیر رابطه ی اتحادیه ی اروپا و آمریکا با ایران قرار داشته است. اداره ی اسناد و تاریخ دیپلماسی با هدف پیشبرد دیپلماسی فرهنگی و بازشناسی و معرفی تاریخ روابط خارجی ایران، اقدام به برگزاری همایش های بزرگداشت روابط نمود. از این رو و به مناسبت چهارصدمین سالگرد برقراری روابط رسمی و صدمین سال تأسیس سفارت ایران در مادرید، نمایشگاه اسناد و همایش روابط ایران و اسپانیا، در محل دانشکده ی دیپلماتیک وزارت امور خارجه ی اسپانیا برگزار شد. کتاب حاضر ضمن ارائه ی گزارشی از این همایش و نمایشگاه، متن کامل دو مقاله ی دریافت شده از شرکت کنندگان ایرانی را نیز در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

معرفی کتاب

ایران و اسپانیا در حالی چهارصدمین سالگرد برقراری روابط خود را در سال 2016 پشت سر گذاشتند که روابط دو کشور طی دهه های اخیر تحت تأثیر رابطه ی اتحادیه اروپا و آمریکا با ایران قرار داشته است. با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و برنامه ی دستگاه سیاست خارجی آن برای تنش زدایی و دور کردن ایران از فضای امنیتی که بر کشور تحمیل شده بود، دیپلماسی نوع دوم هم اهمیت خاصی پیدا کرد. در این میان اداره اسناد و تاریخ دیپلماسی (اکنون اداره ی مطالعات اسناد و تاریخ روابط خارجی) با دسترسی به قدیمی ترین مرکز اسناد آرشیوی کشور در وزارت امور خارجه نقش مهمی در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی و بازشناسی و معرفی تاریخ روابط خارجی ایران دارد. برگزاری همایش های بزرگداشت روابط یکی از برنامه های این اداره در راستای کمک به تحقق این هدف است. از این رو و به مناسبت چهارصدمین سالگرد برقراری روابط رسمی و صدمین سال تأسیس سفارت ایران در مادرید، نمایشگاه اسناد و همایش روابط ایران و اسپانیا، عصر روز پنج شنبه 28 بهمن 1395 با پیام وزیران امورخارجه ی کشور در محل دانشکده دیپلماتیک وزارت امورخارجه ی اسپانیا برگزار شد. این همایش و نمایشگاه با همکاری وزارت امورخارجه ی دو کشور (مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و مرکز اسناد تاریخی اسپانیا) و با حضور سفرای ایران و اسپانیا (در مادرید و تهران)، معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی (اکنون مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی) وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، رئیس دانشکده ی دیپلماتیک اسپانیا، تعدادی از سفیران و دیپلمات های مقیم مادرید و جمع زیادی از دانشجویان دانشکده ی دیپلماتیک و پژوهشگران اسپانیایی و ایرانی برگزار شد. در ابتدای این برنامه، نمایشگاه اسناد با حضور مقامات شرکت کننده افتتاح و بازدید شد. پس از پایان یافتن آیین افتتاحیه ی رسمی، برنامه سخنرانی های علمی همایش برگزار گردید.

در نمایشگاه حاشیه ی این همایش، 80 سند آرشیوی که بیانگر سیر تاریخی روابط ایران با اسپانیا از دوره ی صفویه (ورود اولین سفیر رسمی پادشاه اسپانیا به ایران در سال 1617 ) تا زمان معاصر است، به همراه 40 عنوان کتاب به زبان های فارسی و اسپانیایی که به موضوع روابط ایران و اسپانیا پرداخته اند، در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

عناوین اصلی فهرست مطالب:

پیام وزرای امور خارجه ایران و اسپانیا

سخنرانان نشست افتتاحیه

نشست های علمی

مقالات همایش

پیوست ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

ایران در آتش: از حملۀ بلشویک ها به انزلی تا عهدنامۀ 1921 ایران و شوروی (مجموعه ای از اسناد و گزارش ها)

ایران در آتش: از حملۀ بلشویک ها به انزلی تا عهدنامۀ 1921 ایران و شوروی (مجموعه ای از اسناد و گزارش ها)

نویسندگان

اسنادی که در این مجموعه ارائه می شود، اسناد و گزارش هایی است دربارۀ یکی از مهم ترین و پرمخاطره ترین

معماری خانقاه در خراسان سده ی پنجم

معماری خانقاه در خراسان سده ی پنجم

نویسندگان

معماری خانقاه از مواضع ابهام در تاریخ معماری ایران است؛ چننان که گویی بخشی از حافظه ی معماری ما محو