۲۸۴۸
۹۴۶
۱۳۹۸/۴/۱۷
اسلام در قبرس

اسلام در قبرس

پدیدآور: آمنه باقری ناشر: بنیاد پژوهشهای اسلامیتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: مشهدتیراژ: ۲۰۰نسخهشابک: 2-0280-06-600-978تعداد صفحات: ۴۱۰ص

خلاصه

قبرس جزیره ای است در شرقی ترین قسمت دریای مدیترانه که به دلیل موقعیت ویژه اش، از صدر اسلام مورد توجه حاکمان مسلمان بوده است. امروزه مسلمانان پس از مسیحیان ارتدوکس، بزرگ ترین گروه مذهبی این جزیره را تشکیل می دهند و با توجه به اینکه هیچ پژوهش تاریخی ای به زبان فارسی درباره ی اسلام در قبرس صورت نگرفته، این اثر می تواند تحولاتی را که ورود اسلام به این جزیره موجب شده، روشن سازد. در کتاب حاضر، چگونگی ورود اسلام به قبرس در صدر اسلام و وضعیت قبرس در این دوره، نقش قبرس لاتینی در جنگ های صلیبی، فتح قبرس در زمان ممالیک، و سرانجام، سه قرن حاکمیت عثمانیان در قبرس بررسی شده است.

معرفی کتاب

قبرس جزیره ای است که در شرقی ترین قسمت دریای مدیترانه قرار گرفته. این جزیره به دلیل موقعیت ویژه اش، از صدر اسلام مورد توجه حاکمان مسلمان بوده است. از آنجا که امروزه مسلمانان پس از مسیحیان ارتدوکس، بزرگ ترین گروه مذهبی این جزیره را تشکیل می دهند و با توجه به اینکه هیچ پژوهش تاریخی ای به زبان فارسی درباره ی اسلام در قبرس صورت نگرفته، این اثر می تواند تحولاتی را که ورود اسلام به این جزیره موجب شده، روشن سازد. کتاب حاضر به چگونگی ورود اسلام به قبرس در صدر اسلام و وضعیت قبرس در این دوره، نقش قبرس لاتینی در جنگ های صلیبی، فتح قبرس در زمان ممالیک، و سرانجام، سه قرن حاکمیت عثمانیان در قبرس می پردازد. حاکمیت مسلمانان در زمان عثمانی بر قبرس تأثیرات مهمی در زمینه های اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و اقتصادی بر زندگی مردم قبرس گذاشت. از نظر اجتماعی، از یک سو قبرسی ها را از بردگی اربابان بزرگ زمین دار لاتینی آزاد کرد و از سوی دیگر، عنصر نژادی ترک را به جمعیت قبرس افزود، و زبان ترکی به عنوان دومین زبان رسمی این جزیره مطرح گردید. از نظر مذهبی، مسیحیان ارتدوکس را از سلطه ی کلیسای کاتولیک خارج ساخت و با اسکان جمعیت مسلمان در قبرس و همچنین گرویدن گروهی از مسیحیان جزیره به اسلام، یک عنصر ثابت مذهبی را به قبرس واردکرد. بناها و ساختمان های اسلامی، اسامی شهرها و روستاها و خیابان های باقی مانده از دوران اسلامی از آثار و نشانه های سه قرن حاکمیت مسلمانان در قبرس است.

عناوین اصلی:

اسلام در قبرس از فتح نخستین تا آغاز جنگ های صلیبی

قبرس در دوران جنگ های صلیبی

قبرس پس از جنگ های صلیبی

قبرس خراج گزار ممالیک

قبرس در دوره ی عثمانی

قبرس پس از پایان حاکمیت عثمانی

تأثیرهای حکومت عثمانی بر جامعه ی قبرس

شهرهای مهم قبرس و آثار و بناهای اسلامی

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف