۲۹۱۶
۱۲۴۰
۱۳۹۸/۵/۱۴
اندرز به سلطان: نصیحت و سیاست در اسلام قرون میانه

اندرز به سلطان: نصیحت و سیاست در اسلام قرون میانه

پدیدآور: نگین یاوری ناشر: نشر تاریخ ایران تاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: محمد دهقانی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 0-29-8687-600-978تعداد صفحات: ۲۳۲ص

خلاصه

نویسنده در این کتاب روش مطالعه در تاریخ اندیشه ی اسلامی را از بنیاد متحول می کند و لزوم توجه به مسیرهای مختلف تاریخی و واقعیت های سیاسی حاکم را در برداشت لیبرال از جهان مدرن به ثبوت می رساند. این نوشتار تحقیقی است بسیار بدیع درباره ی شباهت ها و همسانی های اندرزنامه ی کلاسیک و قرون میانه. افق تازه ای است در بررسی سنت غنی و پیچیده ی اندیشه ی سیاسی، و گام تحقیقی ارزنده ای است که مبانی مشترک اهداف، ارزش ها و نظام داوری اندیشه ی سیاسی مدرن و اندیشه اسلامی در قرون میانه را آشکار می کند.

معرفی کتاب

کتاب حاضر پژوهشی است در تاریخ اندیشه سیاسی اسلامی در قرون وسطا، و استوار است بر این فرض که بازسنجی آرای سیاسی این دوره از تاریخ و فراز و فرود این آرا و اندیشه ها در قرن های بعد تلقی امروزین ما را از پیوند تاریخ مدرن با دو روایت کلانی که از تاریخ اندیشه ی سیاسی در دست است - یکی غربی و دیگری اسلامی - متحول خواهد کرد.

پیشگفتار کتاب مقدمه ای است در مبانی تاریخ اندیشه ی سیاسی، و تحولاتی که این رشته از دانش در دهه های اخیر پشت سر گذاشته است. پژوهش در سیر تاریخ اندیشه، که با شکست لیبرالیسم و رواج تاریخ اجتماعی در فاصله ی سال های 1870-1960 رو به افول نهاده بود، با بررسی های کوئنتین اسکینر و همفکران او در مکتب کمبریج، رونقی دوباره یافت. پیروان مکتب کمبریج، با عنایت به فلسفه ی زبان ویتگنشتاین و نظرگاه های پیتر لسلت در جمعیت نگاری و ساختارهای اجتماعی، معتقد بودند که متن سیاسی را می توان با توجه به پس زمینه و خاستگاه عقیدتی آن در حکم عمل و کنش سیاسی مورد بررسی قرار داد. بهره گیری از کنش های زبانی برای تحول در امور سیاسی پیشینه ای کهن دارد، و به خصوص در بررسی مبانی اندیشه های سیاسی مدرن و تبیین چگونگی گذار این اندیشه ها از قرون وسطی به دوران مدرن نقشی بسیار مؤثر بازی کرده، و به سخنی دیگر، به برگزاری جشن ولادت خجسته ی جهان مدرن انجامیده است؛ جهانی کلا اروپایی و آراسته به استمرار تاریخی از گذشته به حال. اروپای قرن هجدهم که خود را - فارغ از علل و موجبات امر- از بقیه ی جهان متمایز می دید، با نگاهی از سر فخر به سراغ آیینه رفته بود و صورت آیینه خیلی به دلش نشسته بود. این چنین شد که «جهان مدرن» پا به عرصه ی وجود نهاد.

جستجوی اصل و نسب اندیشه های سیاسی مدرن به تاریخ اندیشه، بار آشکار سیاسی داده، به طوری که اندیشه های سیاسی هرگز جدا از تاریخ مورد بررسی قرار نگرفته است. اما وسواس در رسیدن به «بنیان»، همیشه کار را مشکل می کند. اصطلاح «بنیان»، به سادگی به سرآغازی که ناگزیر در پرده ای از ابهام پنهان است دلالت نمی کند، بلکه سرآغازی را می جوید که بار ارزشی آشکار دارد. هدف این پژوهش این است که سیاست و ارزیابی انتقادی از تاریخ آن را به اندیشه ی سیاسی اسلامی بازگرداند.

فهرست فصل های این کتاب:

فصل اول: واژگان سیاسی اندرزنامه ها

فصل دوم: مبانی انتزاعی حکومت خوب در کلیله و دمنه

فصل سوم: راز و پرده: شگردهای روایی در اندرزنامه

فصل چهارم: عقل، گردش روزگار و اندیشه ی سیاسی غیردینی

فصل پنجم: درهم آمیختگی مفاهیم متضاد در اندرزنامه

فصل ششم: اندرزنامه و اندرزگویان

فصل هفتم: اندرز و بافتار

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف