۲۶۲۳
۱۰۹۸
۱۳۹۸/۱۰/۱۱
قدر مطلق یک توطئه (کودتای نقاب به روایت اسناد)

قدر مطلق یک توطئه (کودتای نقاب به روایت اسناد)

پدیدآور: شاداب عسکری، اسماعیل قمریان معمره ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامیتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 3-949-419-964-978

خلاصه

طرح ریزی و اقدام برای «کودتای نقاب» در بالاترین حد ممکن می توانست تأمین کننده ی منافع دولت مردان آمریکایی باشد؛ چرا که اگر فقط قسمت اول طرح، که شامل بمباران منزل امام بود، انجام می پذیرفت و مابقی طرح کودتا نیز با شکست رو به رو میشد، بخش اصلی و اعظم خواسته های آن ها مبتنی بر حذف یک زعیم بزرگ و تأثیرگذار از صحنه ی سیاست ایران و جهان محقق گردیده بود. کودتاچیان چنین باور داشتند که حتی در صورت عدم موفقیت کودتا، وضعیت ارتش دگرگون خواهد گشت و اعتماد حکومت جدید از ارتشیان سلب خواهد شد. این مهم نیز فرصت جدیدی را در اختیار آن ها قرار می داد تا طرح دیگری را علیه ایران اجرایی نمایند، از این روست که این کودتا را می توان «قدر مطلق یک توطئه» دانست.

معرفی کتاب

در هر مقطع از دوران تاریخ ساز این کشور، همت پژوهشگران متوجه موضوعی ویژه می گردد که به علل و دلایلی خاص اولویت می یابند. در لابه لای اسناد و مدارک تاریخ معاصر ایران، اوراقی ناخوانده به چشم می خورد که کنکاش و جستجویی مضاعف را می طلبند. از این اوراق گاه مدت زمانی طولانی می گذرد و گاه به رویدادهایی معطوف است که به لحاظ کرونولوژیک چندان از ما دور نیستند. در این میان، بسیاری از حوادث و رویدادها، یا به دلیل برخورداری از ویژگی موضوعی و حساسیت تاریخی یا به خاطر نقشی که افرادی خاص در آن ها ایفا کرده اند و یا رد پاهایی که از توطئه و مکر دشمنان پیدا و پنهان برجای مانده است، مشمول مرور زمان نمی شوند و از حیطه ی توجه تاریخ نویسان و پژوهندگان خارج نمی گردند.

در تیرماه 1359 و در شرایطی که کمتر از 18 ماه از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می گذشت، حرکتی نظامی - سیاسی، با مقدمه چینی بسیار پیچیده که هدفش تغییر نظام حکومتی جدید بود، در قالب یک کودتای نظامی با نام مستعار «نقاب»، به ملت و کشور ایران تحمیل گردید. دقت در اهداف و برنامه های مجریان این توطئه، توجه خاص به شخصیت افرادی که برای اجرای آن انتخاب شده بودند، تلاش زیرکانه ای که برای آلوده سازی اقوام و خرده ملیت ها به عمل آمده بود، هدف قرار دادن ارتش به مثابه نقطه ای قوت نظام جدید در حال تثبیت جایگاهش در میان انقلابیون بود، مخدوش نشان دادن جایگاه رهبری انقلاب با توجه به حمایتی که از ارتش داشت و رفتار و عملکرد ارتشیان در این ارتباط و دیگر مباحث و موضوعات طرح شده در این حوزه، تماما مؤید این واقعیت است که یک قوه ی عاقله با بهره جستن از مجموع توانایی های اطلاعاتی و داشته هایی در سایر حوزه ها، تلاش نمود، تا یک بازی برد - برد را برای تأمین قسمت عمده ای از منافع خود تدارک دیده آن را اجرایی نماید. بازخوانی و بررسی قسمت عمده ای از اسناد و سوابق کشف و منتشر شده از این واقعه، اثبات کننده ی این واقعیت غیرقابل تردید خواهد بود.

در پس پرده ی این واقعه - که کودتا نامیده شده است- سه هدف مهم در نظر گرفته شده بود که شامل شهادت امام خمینی (ره)، براندازی جمهوری اسلامی و تضعیف یگان های عمده ی ارتش می گردید، اما محقق شدن این اهداف به صورت هم زمان میسر نبوده و نتایج حاصل از آن ها مرحله به مرحله دنبال می شد؛ به این معنا که نتیجه ندادن هدف نخست، هدف دوم را مورد توجه قرار می داد و بر اساس وضعیت ناشی از اجرایی شدن اهداف اخیر، شرایط برای اجرایی نمودن مرحله ی سوم نیز مهیا می گردید. این اهداف آن چنان زیرکانه انتخاب شده بود که محقق شدن هریک از آن ها می توانست تأمین کننده بخش اعظمی از خواسته های طراحان و آمران این ماجرا در ارتباط با دولت انقلابی ایران محسوب شود. این نکته حایز اهمیت است که عدم دستیابی به نتیجه - در ارتباط با هریک از این اهداف- نیز به معنای شکست کامل پروژه نبوده باز هم منافع زیادی را نصیب ایشان می ساخت. آن ها برنامه ای در دست اجرا داشتند که نتایج آن هیچ گاه منفی نبود؛ و به عبارتی دیگر می توان این چنین مفروض داشت که توطئه ای را داخل یک «قدر مطلق» قرار داده که در انتظار نتایج حاصر از آن می نشستند. بدیهی است که براساس مفروضات و اصول موضوعه ی ریاضیات نظری، هیچ گاه حاصل جبری این گزاره ها منفی نبود. بر اساس این پیش فرض، بار دیگر تمامی سوابق و مدارک موجود در این باره توسط مؤلفان کتاب مورد مداقه و بررسی قرار گرفت. نتایج مؤید این واقعیت غیرقابل انکار بود که ابهامات زیادی در این حوزه وجود دارد که تاکنون کمتر به آن ها پرداخته شده است. مشخص کردن ابهامات، رمزگشایی از دلایل اجرایی مطرح در این حوزه و مشخص ساختن اصلی ترین عاملی که کودتاچیان را به مرحله ی اقناع رسانده موجب تحقق این واقعه شده، مجموعه ی موضوعاتی به شمار می روند که همراه با یک سری مطالب جدید و بیان نشده و نیز اسامی کودتاچیانی که تاکنون ذکری از آن ها به میان نیامده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، در این کتاب طرح شده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. از این رو و بر اساس مفاد موضوعات طرح شده عنوان این کتاب چنین برگزیده شده است.

کتاب حاضر دارای 4 فصل است و مؤلفان تلاش کرده اند نسبت به رفع ابهامات مطروحه - در بالاترین سطح ممکن - اقدام نمایند:

فصل اول: کودتا در سال های اول انقلاب - این فصل به کلیات مرتبط با موضوع کودتا پرداخته است. در این فصل، ضمن توضیح کودتای کورتاژ، برای نخستین بار درباره ی نخستین کودتایی که توسط گروهی از خلبانان نیروی هوایی، حدود یک سال پس از انقلاب اسلامی - در سال 1358 - در شرف تکوین بوده است و نیز درباره ی عناصر شرکت کننده در آن که توسط نهادهای انقلاب اسلامی دستگیر شدند، به صورت مبسوط توضیح داده شده و اسناد و مدارک موجود در این ارتباط نیز ارائه می گردد.

فصل دوم: بازشناسی عناصر کودتای نقاب - در این فصل تلاش شده تا شناخت مخاطبان از طریق ارائه ی سوابق عناصر اصلی که بیشترین مسئولیت و نقش آفرینی را در زمینه ی طرح ریزی و اجرای کودتای نقاب داشته اند، تکمیل شود.

فصل سوم: بازخوانی کودتا - در این فصل رویدادهای کودتا از ابتدا تا مقطع دستگیری و اعترافات کودتاچیان به صورت مشروح بیان شده است. اصلی ترین تمرکز در این فصل، بر ستاد خنثی سازی کودتا و چگونگی اقدام نیروهای ارتشی در کشف و خنثی سازی آن است که اقدام آن ها - مستند به اسناد و مدارک - مورد توجه جدی قرار گرفته و تشریح شده است. در این فصل درباره سه نفر از شهدای کودتا و به عبارتی تنها شهدای این کودتا برای نخستین بار مطالبی آمده است. 

فصل چهارم: رازها و رمزهای مغفول کودتا - در این فصل بررسی رویدادها و موضوعات مهم مرتبط با این کودتا که زوایا و لایه های پنهانی آن را شفاف می نمایند،  مورد مداقه قرار گرفته است.

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

مشروطیت از زبان تقی زاده

مشروطیت از زبان تقی زاده

محمود تربتی سنجابی

در میان رجال سیاسی ایران در زمان معاصر، سیدحسن تقی زاده از موقعیت ویژه ای برخوردار است. این کتاب محد

مراحل و شیوه های توسعه در دولت نبوی

مراحل و شیوه های توسعه در دولت نبوی

محمدعلی توحیدی

پیشرفت و توسعه از مقوله های مطرح جهان امروز است که دارای مؤلفه های خاص خود می باشد؛ اما پیشرفت و توس