۲۷۴۸
۹۹۹
۱۳۹۸/۱۰/۱۹
بهداشت، درمان و فرایند توسعه در دوره قاجار

بهداشت، درمان و فرایند توسعه در دوره قاجار

پدیدآور: نادر پروین ناشر: منشور سمیرتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 4-263-467-600-978تعداد صفحات: ۲۵۴ص

خلاصه

قاجارها یکی از حاکمیت های سیاسی در ایران را به سال 1174 ه.ق بنیان نهادند. پدیده ی غالب این نظام، توسعه نیافتگی در همه ی ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. یکی از مهم ترین بخش ها که به تبع این توسعه نیافتگی تا پیش از مشروطه هرگز نتوانست به پیشرفتی در خور برسد بهداشت و درمان بوده است. این بخش به چند دلیل دیگر نتوانست در توسعه ی سیاسی ایران عصر قاجار نقش مثبتی داشته باشد. نخست؛ مانع تراشی در مسیر توسعه ی ایران به روش های مختلف توسط کشورهای امپریالیستی و استعمارگر، و دوم؛ چالش و کشمکش بین سنت گرایان و تجددطلبان به دلیل اختلاف نظرهایی که داشتند.

معرفی کتاب

یکی از شاخصه های توسعه در هر جامعه ای در عصر جدید در کنار شاخص های دیگر، سطح رفاه و وضعیت بهداشت و درمان آن جامعه است که با بررسی آن می توان به میزان توسعه و پیشرفت آن جامعه پی برد. در این پژوهش نیز، هدف نویسنده ارزیابی سطح رفاه و سبک زندگی، بهداشت، درمان و فرایند توسعه در دوره قاجار است. قاجارها یکی از حاکمیت های سیاسی در ایران را به سال 1174 ه.ق بنیان نهادند. پدیده ی غالب در این نظام، توسعه نیافتگی در همه ی ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. یکی از مهم ترین بخش هایی که به تبع این توسعه نیافتگی هرگز نتوانست به پیشرفتی در خور برسد بهداشت و درمان بوده است. به نظر می رسد بخش بهداشت و درمان در دوره ی قاجار به پیش از مشروطیت (1324-1174 ه.ق) ضمن آنکه متأثر از عدم توسعه ی سیاسی و اجتماعی حاکمیت قاجارها بوده، به چند دلیل نتوانست در توسعه ی سیاسی ایران عصر قاجار نقش مثبتی داشته باشد. نخست اینکه در این دوره کشورهای امپریالیستی و استعمارگر در صدد بودند که به روش های مختلف مانع توسعه ی ایرانیان شوند که نمونه ی آن جنگ های متعدد روس ها با ایران و اخذ امتیازات و قراردادهای مضر به حال ایران و سعی در نفوذ در شریان های اقتصادی و علمی ایران از طریق علوم نوین از جمله پزشکی بود. دوم اینکه در دوره ی قاجارها بین طب سنتی و جدید به دلیل اختلاف بین سنت گرایان و تجددطلبان نوعی چالش و کشمکش وجود داشت که سرانجام هیچ کدام از این دو طب نتوانستند به استقرار نهایی در ایران برسند. در نتیجه ی این شرایط دوره ی قاجاریه پیش از مشروطیت، مردم ایران به دلیل عدم وجود شرایط مساعد بهداشتی از بیماری های مسری و واگیر و بیماری های پوستی در رنج بوده، به صورتی که این بیماری ها به شدت بر جمعیت و کاهش نیروی انسانی ایران در آن زمان تأثیر مستقیم گذاشته است. ضمن آنکه به دلیل توسعه ی ناهمگون روش های پیشگیری و درمان نیز در مرحله ی بسیار ابتدائی و همراه با خرافه گرایی بوده است. روندی که تنها با پیروزی مشروطیت تا حدودی متوقف شده است.

مطالب این کتاب در سه فصل بیان گردیده است:

فصل اول: خلاصه ای از بهداشت و درمان در اسلام و ایران از آغاز تا دوره ی قاجار

فصل دوم: بهداشت عمومی، محیطی و فردی، بیماری ها و توسعه سیاسی مربوطه در دوره قاجار پیشا مشروطه

فصل سوم: آموزش پزشکی، پیشگیری و درمان و توسعه سیاسی مربوطه در دوره قاجار پیشا مشروطه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه

درمان جان در زیارت خاتم پیامبران

درمان جان در زیارت خاتم پیامبران

تقی الدین علی بن عبدالکافی سبکی

تقي الدين علي بن عبدالكافي سبكي، از دانشمندان معروف شافعي مذهب اهل سنت در قرن هشتم بود كه كتابي نوشت

فرسنامه قیم نهاوندی ( کهن ترین فرسنامه شناخته شده به فارسی )

فرسنامه قیم نهاوندی ( کهن ترین فرسنامه شناخته شده به فارسی )

محمد بن مبارک زنگی ( قیم نهاوندی )

در میانه های سده 6ق، کتابی در زمینه اسب شناسی و درمان اسب پدید آمد که در نوع خود بی مانند است. تاکنو