۲۶۸۰
۱۲۳۰
۱۳۹۸/۱۱/۱۴
صحیفۀ جعفری (شرح احوال امامزاده ابوجعفر عریضی در یزد)

صحیفۀ جعفری (شرح احوال امامزاده ابوجعفر عریضی در یزد)

پدیدآور: سیدمحمدحسینی کاظمی نوربخش مصحح: محمدرضا ابوئی مهریزیناشر: میراث مکتوبتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 7-161-203-600-978

خلاصه

رساله ی صحیفه ی جعفری در احوال امامزاده ابوجعفر محمد عریضی (در گذشته ی 424ق) است و مدفن این امامزاده که در شهر یزد واقع شده، آرامگاه برخی بزرگان، از جمله شماری از افراد دودمان حمّویی می باشد. این اثر که تنها بخشی از آن باقی مانده است، در سال 962 ق مقارن با ایام سلطنت شاه طهماسب توسط سید محمد نوربخش از سلسله ی نوربخشیه برای شاه نعمت الله یزدی معروف به «باقی» از احفاد شاه نعمت الله ولی نگاشته شده است، و نمونه ای از پیوند و تعامل میان جریان های گوناگون طریقت مشرب به شمار می رود.

معرفی کتاب

اهمیت جایگاه مذهبی و اجتماعی سادات علوی در جهان اسلام و ایران باعث گشته است تا طیف وسیعی از مناسبات و جنبش های اجتماعی در جوامع اسلامی حول محور ایشان صورت پذیرد. گذشته از نقش بارز مدارس و مساجد جامع در تمرکز حیات فکری و مذهبی شهرها، ارادت به سادات و مزارات ایشان به عنوان نماد برجسته ای از علایق و عواطف مذهبی مردم، گونه ی دیگری از نهادهای دینی را در حیات مدنی جوامع اسلامی یعنی مزار امامزادگان رقم زد. این مسأله خود تأثیر بسزایی در شکل گیری شاخه ی مهمی از ادبیات اسلامی مشتمل بر کتب انساب و مزارات داشت هاست.

عوامل گوناگون مذهبی، اجتماعی و سیاسی در اقامت سادات در جای جای ممالک اسلامی و احیانا تبدیل مزار ایشان به یک کانون مذهبی و زیارتگاه مردم مؤثر بوده است. این مسأله علاوه بر رونق نگارش کتب انساب و مزارات سادات در طول دوران اسلامی، امروزه نیز بنا بر اهمیت آن در ساختار حیات فکری و اجتماعی مسلمانان بخشی از پژوهش های نوین ایرانشناسی و اسلام شناسی را به خود معطوف داشته است.

ولایت یزد نیز در مقاطع مختلف تاریخ دوره ی اسلامی به لحاظ جذب طیف هایی از سادات علوی جایگاه برجسته ای دارد. در این میان، امامزاده ابوجعفر محمد بن علی بن عبیدالله بن احمد شعرانی بن علی عریضی بن امام صادق (ع) که در افواه مردم یزد مشهوربه امامزاده جعفر است، بزرگترین امامزاده ی یزد به شمار می رود. چنان که برخی از مشاهیر سادات یزد چون سید رکن الدین یزدی (متوفی 732ق) و فرزندش سید شمس الدین (متوفی 733) از نوادگان وی بوده اند. اهمیت این امامزاده موجب شد تا تواریخ یزد هر یک جزئی از مطالب خود را به شرح احوال وی و مزارش  اختصاص دهند. در میان پژوهندگان دوره ی معاصر نیز بسیاری از اساتید و بزرگان به پژوهش و تألیف آثاری در این باب دست یازیده اند. 

اثری که اکنون در صدد معرفی آن هستیم جزئی از یک مجموعه ی خطی متعلق به کتابخانه ی مجلس شورای اسلامی به شماره ی 8867 می باشد. نسخه ی مذکور، مجموعه ی اوراق و رسایل پراکنده ای با کتابت های مختلف مربوط به سده های دهم تا سیزدهم هجری بوده که به صورت یک جلد کتاب خطی صحافی شده و درسال 1344 هجری شمسی توسط کتابخانه ی مجلس از مرحوم سید محمد مشکوة ابتیاع شده است. هجدهمین جزء از نسخه ی مزبور متضمن رساله ای کوچک موسوم به صحیفه ی جعفری در احوال امامزاده ابوجعفر یزد در پنج صحیفه است. این رساله به خط نسخ تحریری بد و بسیار مغلوط با سطوری متفاوت، در حدود اواخر سده ی دهم یا اوایل سده ی یازدهم هجری استنساخ شده است. استنساخ این نسخه علی رغم آن که ظاهرا بیش از چند دهه با تاریخ تألیف فاصله ندارد، لکن با توجه به دامنه ی اغلاط فراوان آن باید دست کم با دو یا چند واسطه نسبت به نسخه ی اصلی صورت گرفته باشد و یا آن که به دلایلی سهوهای زیادی در استنساخ آن به بار آمده باشد. رساله ی مزبور در روزگار شاه طهماسب صفوی (984-930ق) به سال 962 توسط شخصی از سادات نوربخش به نام محمد بن ناصرالحق بن سعد الحق بن محمد حسینی کاظمی تألیف شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

مطالعات شیعه شناسی در ایتالیا

مطالعات شیعه شناسی در ایتالیا

بیانکاماریا اسکارچا امورتّی

آنچه پیش رو دارید مجموعه مقالاتی است دربرگیرنده ی گزیده ای از مطالعات شیعه شناسی درباره ی ایران که ا

امامزاده های دارالخلافه

امامزاده های دارالخلافه

بهزاد یعقوبی

در شهرسازی و سازماندهی شهرهای ایران حیات معنوی و اعتقاد دینی نقش مهمی دارد. موقعیت اماکن دینی و امام