۳۲۷۶
۱۱۸۰
۱۳۹۸/۱۱/۲۶
از شرق به غرب: سفر به دور دنیا و ایران

از شرق به غرب: سفر به دور دنیا و ایران

پدیدآور: آرنولد توین بی ناشر: نشر اساطیرتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: محمدحسین آریامکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۵۰صشابک: 3-531-331-964-978تعداد صفحات: ۳۸۴ص

خلاصه

سفرنامه ی حاضر حاصل سیاحت هفده ماهه ی توین بی از کشورهای آسیا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین است که او در سال 1956 بدان مبادرت کرد. شرح وی از این سفر دور دراز با سفرنامه های مرسوم بسیار متفاوت است. او مشاهدات خود را در 73 گفتار مستقل از هم چنان تدوین کرده که خواننده می تواند هر گفتار را که مایل است انتخاب کند و بخواند بی آنکه پیوستگی مطالب را از دست بدهد. او در هر گفتار مطالبی را که از نظر تاریخی و مسائل روز حائز اهمیت است شرح داده و در عین حال از ذکر خاطرات روزانه، که اگر بدان اقدام می کرد سیاحت نامه اش مثنوی هفتاد من کاغذ می شد، دوری گزیده است.

معرفی کتاب

سفرنامه ی حاضر حاصل سیاحت هفده ماهه ی توین بی از کشورهای آسیا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین است که او در سال 1956 بدان مبادرت کرد. شرح وی از این سفر دور دراز با سفرنامه های مرسوم بسیار متفاوت است. او مشاهدات خود را در 73 گفتار مستقل از هم چنان تدوین کرده که خواننده می تواند هر گفتار را که مایل است انتخاب کند و بخواند بی آنکه پیوستگی مطالب را از دست بدهد. او در هر گفتار مطالبی را که از نظر تاریخی و مسائل روز حائز اهمیت است شرح داده و در عین حال از ذکر خاطرات روزانه، که اگر بدان اقدام می کرد سیاحت نامه اش مثنوی هفتاد من کاغذ می شد، دوری گزیده است. در این میان وی شرح سفر خود را در گوشه و کنار ایران در 8 گفتار به تفصیل بیان کرده؛ در میان کشورهای متعدد و مقصد خود بیشترین گفتارها را به ایران و هند و خاورمیانه اختصاص داده. حال که قریب 50 سال از زمان مسافرت او به دور دنیا می گذرد و گذر این ایام بسیاری از تحلیل های تاریخی او را، بالاخص در منطقه ای که ما در آن قرار داریم، به محک تجربه درآورده خواندن نظرات او جذابیت بسیار بیشتری پیدا می کند. بعد از شرح مبسوط از دیدنی های ایران و شبه قاره ی هند مطالب فراوانی در مورد عربستان، فلسطین، سوریه، لبنان، اردن و عراق و کشورهای دیگر، هلال حاصلخیزی دارد که سفرنامه ی او را برای خوانندگان فارسی زبان فوق العاده  دلچسب می کند. آنچه توین بی در سیاحت نامه ی خود توصیف می کند به دلیل احاطه ی حیرت انگیزش به وقایع تاریخ ایام گذشته و مسائل روز عالم و نیز به خاطر ژرف نگری معمول خود به علل و عوامل حوادث و تأثیر متقابل رخدادهای دنیا بر یکدیگر، اثری خواندنی و ماندنی پیش روی خواننده می نهد. در حقیقت دایرة المعارفی از نکات بدیع «جغرافیایی تاریخی» فراهم آورده و آن را به صورت سکانس های سینمایی، نه آنکه تنها شرح داده باشد، بلکه چنان تدوین کرده که گویی به خواننده می گوید بعد از قرائت اثر جاودانه و بسیار مطولش به نام بررسی تاریخ در 12 جلد حال تکیه بدهد و آنچه او در این سفرنامه به زبان ساده تر بر پرده ی ذهن او مجسم می کند، تماشا نماید و از رنگارنگی آن لذت ببرد. 

توین بی در شرح تشبیهات و قیاسات مناظری که در اکناف عالم می بیند استادی بی بدیل است و می کوشد به عمق و ریشه ی این استعارات و تأثیراتی که برجا گذاشته اند موشکافانه نظر کند؛ و آنچه خود می بیند پیش چشم خواننده بگذارد تا او هم از تماشای آن احساس التذاذ کند. وی خود در مقدمه ی این کتاب می نویسد: « سفری که در این کتاب توصیف می کنم طولانی ترین مسافرتی است که من و همسرم در زندگی به آن اقدام کرده ایم. بعد از آنکه از مشاغلمان بازنشسته شدیم فرصت انجام این سفر طولانی را به دست آوردیم. ملاقات چهره به چهره با اشخاص و دیدن مناظر یک سرزمین به چشم خود در مقایسه با مجلداتی از نوشته ها و تصاویر و نقشه ها، ارزشمندتر است. ما به سفری توان فرسا اما پرفایده رفتیم. با خاطره ای از دوستی های تازه و معلومات جدید، که برای بقیه ی عمر ما سرمایه ی گران بهایی خواهد بود».

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف