۲۷۴۲
۱۱۶۲
۱۳۹۹/۸/۹
فرهنگ لغات و اصطلاحات تاریخ و تمدن اسلام (تا سال 334ق)

فرهنگ لغات و اصطلاحات تاریخ و تمدن اسلام (تا سال 334ق)

پدیدآور: عباسعلی محبی فر ناشر: نشر خانه آبیتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: مشهدتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 9-11-5763-600-978تعداد صفحات: ۳۶۰ص

خلاصه

نوشتار پیش رو سعی دارد در قدم اول، لغت ها و اصطلاح های دوره ای از تاریخ اسلام، یعنی از عصر جاهلیت (200- 150 سال قبل از اسلام) تا سال 334 ق (آغاز دوره ی سوم خلافت عباسی) را معرفی نماید و سپس به بررسی همه ی موضوع های دوره زمانی مورد بحث بپردازد.

معرفی کتاب

تاریخ اسلام و بررسی و مطالعه ی آن در شرایط کنونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به نحوی که نه تنها پژوهشگران و دانشجویان زیادی را به خود مشغول ساخته است، بلکه بسیاری از مردم عادی نیز همواره با مفاهیم آن سروکار دارند. از طرفی برای فهم درست از شرایط هر دوره ی تاریخی، آشنایی با لغت ها و اصطلاح های آن دوره ضروریست. این آشنایی چنان تصویر روشنی از فرهنگ، آداب فردی و اجتماعی ،شرایط اقتصادی و سیاسی، اندیشه ها و باورها و رسوم و حتی شرایط اقلیمی یک برهه ی تاریخی به دست می دهد، که رسیدن به آن برای هر پژوهشگری نیازمند سال ها مطالعه است. بدیهی است که هر رخداد تاریخی بر بستری از شرایط اجتماعی سیاسی فرهنگی و اقتصادی شکل می گیرد و پژوهشگر بدون شناخت این شرایط هرگز به تحلیل درستی از چگونگی آن رخداد نخواهند رسید. از این رو می توان گفت این گونه پژوهش ها درباره ی لغت ها و اصطلاح های دوره های مختلف تاریخی و گردآوری نتایج آن در یک جا از نیازهای پایه ای در تحقیق های تاریخی است. در مطالعه ی منابع مختلف تاریخ اسلام، ما با لغت ها و اصطلاح های خاصی رو به رو می شویم که دریافت مضمون و مفهوم آن برای دانشجویان و حتی متخصصان این حوزه مشکل است و چه بسا آشنا نبودن با آن ها برداشت های متفاوت و متناقضی از یک متن تاریخی را به همراه داشته باشد. نوشتار پیش رو سعی دارد در قدم اول، لغت ها و اصطلاح های دوره ای مشخص از تاریخ اسلام، یعنی از عصر جاهلیت (200-150 سال قبل از اسلام) تا سال 334 ق (آغاز دوره ی سوم خلافت عباسی) را معرفی کند. بنابراین یکی از ویژگی های این اثر اختصاص آن به دوره ی تاریخی خاص است. زیرا چنان که گفته شد، بی توجهی به زمان استفاده از لغت ها برای پژوهشگر تاریخ اسلام، باعث دست نیافتن به مفهوم درست و لذا سردرگمی است. در این اثر در پایان توضیح های هر لغت و اصطلاحی، منبع مورد استفاده نیز ذکر شده است. ویژگی مهم دیگر آن، پرداختن به همه ی موضوع های دوره ی زمانی مورد بحث است. این ویژگی در هیچ یک از فرهنگ نامه های قبلی دیده نمی شود. در فرهنگ حاضر به نام اشخاص، مکان های جغرافیایی، اوزان و مقادیر، دواین، اصطلاح های رایج در میان عرب جاهلی، لقب ها و کنیه ها، ایام و قیام های مهم، جنگ ها و غزوه ها، پیمان ها، فرقه ها و مذهب ها پرداخته شده است.

روش گردآوری مطالب در این اثر کتابخانه ای بوده و گردآورنده سعی نموده است با مطالعه ی منابع و کتاب های قدیم تاریخ اسلام و نیز کتاب های تحقیقی جدید مطالبی مفید را تدوین و به علاقمندان به پژوهش در تاریخ اسلام ارائه نماید. منابع این تألیف به دو دسته ی منابع دست اول و منابع تحقیقی جدید تقسیم می شوند که هر کدام در نوع خود مهم هستند.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته