۳۳۶۲
۱۲۷۹
۱۳۹۹/۱۰/۵
نهضت جنگل از ظهور تا افول

نهضت جنگل از ظهور تا افول

پدیدآور: کورش اسداله پور ناشر: نشر نظام الملکتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: ۹-۸۴۵۵۴۷-۶۰۰-۹۷۸تعداد صفحات: ۳۶۰ص

خلاصه

کتاب حاضر روایتی است از روایت های پنهان و آشکار بازیگران داخلی و خارجی قیام نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان جنگلی در گیلان. نویسنده تلاش نموده است با بهره گیری از شواهد و مستندات منتشر شده ی جدید از منابع و اسناد معتبر داخلی و خارجی، خواننده را با پیچیدگی های ظهور تا افول نهضت جنگل آشنا نماید.

معرفی کتاب

انگیزه ی نگارش این اثر بیش تر از آنکه بازخوانی و مرور وقایع نهضت جنگل باشد، ادای وظیفه و تکلیف میهنی هر ایرانی وطن پرست است. از ظهور تا افول نهضت جنگل، اسناد و مدارک بی شماری منتشر شده است. به یقین هر وقایع نگار میهن پرستی، به بضاعت دانش و آگاهی تاریخی و ملی خود، گام ارزشمندی در جهت معرفی میرزا و جنبش آزادی خواه جنگل برداشته است. دریغا که گرایش ها و نگرش های سیاسی برخی صاحبان قلمدر خصوص وقایع تاریخی، سبب گردیده است حوادث و واقعیت های موجود با استفاده ی ابزاری از اسناد و منابع مربوط، قربانی برداشت های شخصی و تعصبات فردی گردد. زندگی پر رمز و راز میرزا پر از حوادث ناشناخته و تئوری های پیچیده است، اما یک واقعیت مسلم همیشه پیش روی ماست و آن اینکه او هرگز تسلیم نشد، وطن را به بیگانه نفروخت و تسلیم ظلم حکومت هم نگشت و تا آخرین نفس پای آرمان خود ایستاد. توجه به شرایط بحرانی و چند دستگی آن دوره ی کشور و قدرت گیری رضاخان، ملی گرایی و میهن دوستی میرزا کوچک خان را ستودنی و قابل احترام می کند. این مطلب، جدای از درستی و نادرستی نهضت جنگل علیه دولت مرکزی است. 

"جنبش جنگل" در دوره و زمانی آغاز شد و ادامه یافت که ایران یکی از حساس ترین مقاطع تاریخ معاصر خویش را طی می کرد. میرزا یونس معروف به میرزا کوچک خان در سال ۱۲۹۴ حرکت انقلابی و ضداشغالگری بیگانه را آغاز کرد و سرانجام در آذرماه ۱۳۰۰ در این راه جان سپرد. حرکتی که در تاریخ معاصر با عنوان جنبش جنگل از آن یاد می شودقریب ۷ سال استمرار داشت. در طول این دوره ایران تحولات بسیاری را پشت سر گذاشت و در اثنای آن، با شکست این جنبش و دیگر حرکت های مذهبی و استقلال طلبانه، زمینه هایی برای تحقق برنامه های انگلیس در ایران فراهم آمد.

گردآوری این مجموعه حاصل برداشت های مولف از وقایع و حوادث قیام جنگل از دیدگاه و روایات صاحب نظران و در واقع روایتی از روایت است. بی شک خوانندگان محترم و باریک بین با مطالعه ی آن درمی یابند که اغلب منابع این مجموعه برگرفته از کتاب ‌میلاد زخم نوشته ی زنده یاد دکتر خسرو شاکری است. 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف