۵۸۴
۳۵۲
۱۴۰۲/۱۰/۲
تاریخ تعلیم و تربیت در ایران باستان

تاریخ تعلیم و تربیت در ایران باستان

پدیدآور: بهروز رفیعی ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاهتاریخ چاپ: ۱۴۰۲مکان چاپ: قمتیراژ: ۳۰۰نسخهشابک: 978-600-298-451-7تعداد صفحات: ۳۲۶

خلاصه

کتاب پیش رو، جلد نخست از مجموعه ای 10 جلدی درباره ی تاریخ تعلیم و تربیت در ایران است. این کتاب پژوهشی است درباره ی تاریخ آموزش وپرورش در ایران عصر باستان که در پنج فصل به سامان شده است.

معرفی کتاب

تاریخ در زندگی جامعه، تأثیری تربیتی دارد و چونان معلم عقل و احساس عمل می کند. آگاهی های تاریخی یکی از مهم ترین مکمل های فرهنگ اجتماعی است و با نبود این مکمل، آموزش و پرورش آدمی نمی تواند کامل شود. تاریخ آموزش و پرورش، چونان علم، تا عصر نوزایی در اروپا وجود نداشته است. از این دوره با آغاز جنبش انسان گرایی در اروپا، اندک اندک به اهمیت مطالعه ی تاریخ آموزش و پرورش پی می برند؛ طلیعه ی این آگاهی در آثار نویسندگان سده های 16 تا 18 م دیده می شود. اینان در نگاشته های خویش برای اثبات دیدگاه انسان گرایانه ی خود به گذشته ی تاریخ آموزش و پرورش اقوام و ملل باستان خاصه یونانیان و رومیان اشاره و استناد می کنند. تا این دوره هنوز آثار جداگانه ای درباره ی تاریخ آموزش و پرورش نگاشته نشده است. از نیمه  ی دوم قرن نوزدهم، رفته رفته تک نگاشته هایی مستقل درباره ی تاریخ آموزش و پرورش در غرب نوشته و منتشر شد. در ایران تنها در 90، 80 سال گذشته، به مطالعه و تدریس تاریخ  آموزش و پرورش توجه تدریجی شده است. کتاب پیش رو، جلد نخست از مجموعه ای 10 جلدی درباره ی تاریخ تعلیم و تربیت در ایران است. این کتاب پژوهشی است درباره ی تاریخ آموزش وپرورش در ایران عصر باستان. این اثر در پنج فصل به سامان شده است: فصل نخست درباره ی تاریخ آموزش و پرورش در آیین زرتشت است. در فصل دوم به تاریخ آموزش و پرورش در عصر مادها نظر شده است. فصل سوم به بازو بسط تاریخ آموزش و پرورش در عصر هخامنشیان پرداخته است. در فصل چهارم سخن بر سر تاریخ آموزش و پرورش در عصر سلوکیان و اشکانیان است. تاریخ آموزش و پرورش ایران عصر ساسانیان در فصل پنجم واکاوی شده است. از آنجا که آموزش و پرورش نمی تواند گسسته از تحولات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بازکاوی شود، درهر فصل اندکی به این دست تحولات اشاره شده است. نگارنده در فرایند تحقیق و تحریر این اثر، ضمن استفاده از آنچه دیگران در این حوزه نگاشته اند، کوشیده است از آثار و منابع دست اول و معتبر استفاده کند.  نیز وی پاییده است در این اثر به ایرانی گرایی تن ندهد و از گرفتار شدن در ورطه ی تعصبات ملی و تاریخی تن زند.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته