۲۹۱۴
۰
۱۳۹۲/۱۰/۹
پژوهشی در تمدن اسلامی - مسیحی

پژوهشی در تمدن اسلامی - مسیحی

پدیدآور: ریچارد بولیت ناشر: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی تاریخ چاپ: ۱۳۹۲مترجم: حمید صادقیه - سمیه کرمی مکان چاپ: مشهد

خلاصه

این کتاب دیدگاه جدیدی است نسبت به دو تمدن اسلام و غرب

معرفی کتاب

بولیت نویسنده این کتاب در رشته مطالعات خاورمیانه تحصیل کرده است. وی همچنین مقام دبیر اجرایی در انجمن مطالعات خاورمیانه را در سال های 1977 تا 1981 داشته است. وی بعد از حوادث یازده سپتامبر به فکر نگارش کتابی افتاده است. بنا به نوشته خودش این کتاب صرفا بر پایه تحقیق و تفحص تدوین نشده بلکه نگرش ها و دیدگاه های مختلفی است که برای رساندن پیامش از آن ها سود جسته است. وی معتقد است به رغم خصومتی که معمولا جهان اسلام و غرب را از یکدیگر جدا می کند، این دو تمدن از ریشه ها و قدمت تاریخی مشترک و مشابهی برخوردارند. رویارویی امروز آن ها به دلیل تفاوت های اساسی میان آن ها شکل نگرفته است، بلکه علت این رویارویی ها عزم دیرینه و آگاهانه این دو تمدن برای انکار رابطه نزدیک میان آن ها است.

نویسنده در این کتاب همه تفکر های رایج و گمراه کننده پیرامون تاریخ اسلام و موضوع برخورد تمدن ها رابه چالش می کشد. وی با طرح نگرشی جدید نسبت به ریشه ها و پیشینه تاریخی مراحل تکامل و مشکلات درونی مشترک بین این دو تمدن، می کوشد برای درک آن بابی جدید بگشاید.وی معتقد است به رغم ریشه های مشترک بین این دو تمدن هر یک از آن ها مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است.

این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است.

در فصل اول؛ با عنوان: پژوهشی درتمدن اسلامی- مسیحی؛ از این دو تمدن به عنوان دو تمدن خواهر یاد می کند و سپس جدایی این دو تمدن را در قرون بعدی بررسی می کند. بنا به گفته خودش این کتاب از مقاله ای که در سال 1970 نوشته است، گرفته شده و ریشه در این طرز تفکر دارد که برخی از نظرات، چنان بازه وسیعی دارند که فقط ریش سفیدها می توانند درباره آن بنویسند.

در فصل دوم؛ با عنوان: چه اتفاقی روی داد؟به بررسی اتفاقاتی که در این دوران روی داده و درستی و نادرستی آن ها پرداخته است.  نظرات این بخش چند سال بعد از آن مقاله شکل گرفته، زمانی که نویسنده به اسلام سیاسی علاقه مند شده و مشاهده کرده که اسلام به عنوان یک نیروی سیاسی  که دارای ریشه های تاریخی است، ظهور کرده است.

در فصل سوم؛ با عنوان: به دنبال عشق در تمام جاهای اشتباه؛

این فصل بیشترتجارب ایشان در رشته مطالعات خاورمیانه ای است. به مسائل مسلمانان در خاورمیانه اشاره دارد.

در فصل چهارم: در حاشیه آینده؛ دیدگاهش را نسبت به مسلمانان و آینده آنان مطرح می کند.

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

دیگر آثار نویسنده

اعیان نیشابور

اعیان نیشابور

ریچارد بولیت

کتاب حاضر به تاریخچه و شجره نامه ی۹ خاندان بزرگ نیشابوری پرداخته است. این اثر علاوه بر این به وضعیت