۲۹۲۴
۰
۱۳۹۲/۱۰/۱۶
بهار دانش

بهار دانش

پدیدآور: عنایت الله کنبوه لاهوری مصحح: حسن ذوالفقاری - عباس سعیدیناشر: رشد آورانتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهران

خلاصه

این کتاب سرمشق نویسندگی منشیان و کتاب درسی مکتب‌خانه‌ها و فارسی آموزان هندی بوده است.

معرفی کتاب

کتاب بهار دانش از آثار ادبیات فارسی در هند و از جمله پرخواننده‌ترین متون ادبی است که بیش از سیصد نسخه خطی و چندین شرح و فرهنگ از آن در دست است. کمتر کتابی است که تا این اندازه نسخه خطی داشته باشد. این کتاب سرمشق نویسندگی منشیان و کتاب درسی مکتب‌خانه‌ها و فارسی آموزان هندی بوده است. علاوه بر آن حامل سبک داستان‌پردازی هندی نیز هست. این کتاب جز ارزش‌های یادشده، یکی از متون ادب عامه است. متنی اندک متفاوت که زبان آن نسبت به دیگر آثار این حوزه متکلّف و دشوار است. با وجود اهمیت بهار دانش در فرهنگ و ادب ما تا کنون در ایران چاپ نشده است. اکنون این کتاب از میراث ادبی فارسی در هند خدمت محققان ارائه شده است.

بهار دانش از افسانه‌های عامیانه و کهن هندی به زبان فارسی با درون‌مایه عشقی از عنایت الله کنبوه لاهوری است که در 1061 ق به نام شاه جهان گورکانی تألیف شده است. عنایت الله آل صالح کنبوه لاهوری از پارسی نویسان معروف هند در سده یازدهم هجری در برهان پور (هند) چشم به جهان گشود و هم در آن شهر به کسب دانش‌های زمان پرداخت. وی از جوانی به خدمات دیوانی اشتغال جست و سپس در اواخر عمر عزلت گزید و در خانقاهی که بنا کرده بود، در سال 1082 ق درگذشت. وی آثار دیگری مانند تکمله اکبرنامه، تاریخ دلگشا و دیباچه بر سواد اعظم داشته است.

بهار دانش به سبک داستان‌سرایی هند، داستان در داستان با داستان اصلی شرح عشق جهاندار است و طبق معمول زن ستیزی در آن موج می‌زند. قصه‌های موجود در بهار دانش در قالب افسانه است و گاهی جالب توجه، دلنشین و گاهی سست است. محیط هندوستان با ظرافت در این کتاب منعکس شده است. کتاب فوق نزد فارسی خوانان هند شهرت و محبوبیت داشته و دارد. سبک نگارش کتاب متکلف و مصنوع است و نویسنده بیشتر به آرایش الفاظ و عبارات توجه داشته است.

به هر حال کتاب فوق، بازمانده‌ای از میراث گرانسنگ ادب فارسی در شبه قاره است و برای ما غیمت.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه بیشتر ...

زن در شاهنامه

زن در شاهنامه

جلال خالقی مطلق

بررسی نقش زنان و بازتاب سیمای آن ها در شاهنامه، از جمله بحث هایی است که همیشه مورد مناقشۀ اهل تحقیق

مجلس آرای

مجلس آرای

فخری هروی

مجلس آرای، نخستین تذکرۀ شاعران هجوگو در تاریخ ادبیات فارسی است که فخری هروی آن را بین سال های 963-96