۳۱۲۲
۰
۱۳۹۳/۲/۱۶
تاریخ شفاهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ شفاهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

پدیدآور: محمد حسن روزی طلب، محمد رحمانی ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی تاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: تهران

خلاصه

این کتاب شامل تعدادی مصاحبه و گفتگو با دیپلمات های وزارت امور خارجه است که بعد از پیروزی انقلاب در تحولات سیاسی و روابط خارجی ایران نقش داشته اند.

معرفی کتاب

این کتاب در 15 اردیبهشت 1393 در سالن یاس در نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی شد. این رونمایی با حضور آقایان دکتر منصوری و شیخ الاسلام صورت گرفت.

کتاب در 540 صفحه با تعدادی عکس انتشار یافته است. این مجموعه شامل تعدادی مصاحبه و گفتگو هایی است که با متصدیان سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. این افراد کسانی بودند که با پیروزی انقلاب در دستگاه سیاست خارجی منشاء اثر بودند. از لابه لای مصاحبه ها، نحوه شکل گیری سیاست خارجی ایران، موضع کشورهای مختلف در قبال جمهوری اسلامی ایران، فعالیت سفرا برای رساندن پیام انقلاب به اقصی نقاط جهان و فراز و نشیب ها ی سیاست خارجی در زمان جنگ تحمیلی، دولت سازندگی، دولت اصلاحات و دوره حاکمیت اصول گرایان تا حدودی روشن می گردد.

البته این کتاب بیشتر به کارگزاران دهه اول انقلاب پرداخته و بقیه در آینده منتشر می شود.

در ضمن برخی از این مصاحبه ها در روزنامه ایران و در ویژه نامه رمز عبور منتشر شده است و برخی نیز مصاحبه هایی است که جناب آقای رحمانی طی سال های گذشته با این افراد داشته است. بنا به گفته نویسنده کتاب تعدادی از دیپلمات ها حاضر به مصاحبه نشده اند. بامطالعه این مصاحبه ها می توان تا حدودی به عملکرد کارگزاران نظام در دوره های مختلف انقلاب و رویکرد سیاستمداران در قبال سیاست خارجی در این سال ها پی برد.

در قسمتی از پیش گفتار این کتاب چنین آمده است: «سرخوردگی ایرانیان در مواجهه با قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای از قاجاریه آغاز شد. آنجا که دیپلمات های ما آموختند در مقابل قدرت بیشتر به جای تاکتیک و نرمش، کرنش کنند تا کشور دچار تضرر بیشتر نشود. از قرار دادهای ترکمنچای و گلستان تا تعیین تکلیف و پذیرش انواع اولتیماتوم های خارجی سکوت در برابر توهین بیگانگان به اعتقادات هم میهنان و حتی اشغال ایران توسط متفقین این سیاست بر دستگاه دیپلماسی ما حکم فرما بود......»

نویسنده معتقد است یکی از ارکان خروش مردم در انقلاب اسلامی این سرخوردگی در حوزه سیاست خارجی بود که بعد از انقلاب شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی را پایه ریزی کرد. گرچه در دوران های مختلف حاکمیت ها این شعار کم رنگ شده است و با این که انتظار می رفت با پیروزی انقلاب، انقلابیون در قامت دیپلمات های با هوش و بادرایت، با آزمون و خطا به الگویی نو از راهبرد سیاست خارجی برسند. اما سال ها بعد از انقلاب یکی از این دیپلمات ها در مصاحبه ای اظهار داشت: امریکا بنز، اروپا پیکان و کشور های عدم تعهد دوچرخه هستند و نگذاشتند ما سوار بنز شویم؟؟؟!!!!!!!!!!!

افرادی که مصاحبه باآنان در این کتاب چاپ شده است به این شرحند:

مجتبی امامی، حسین امیر عبداللهیان،محمد رضا باقری، حمید رضا آصفی، سید هادی خسروشاهی، محسن رفیق دوست، ابوالفضل ظهره وند، محمد رضا شیبانی، حسین شیخ الاسلام، علی اکبر صالحی، محمد رضا فرقانی، محمد حسن قدیری ابیانه، حسن قشقاوی، رامین مهمان پرست، حسن کاظمی قمی، جواد لاریجانی، منوچهر متکی، جواد منصوری، محمود کاشانی، مرتضی میر حیدری، ناصر نوبری، علی اکبر ولایتی، محمود مهدی سلطانی 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف