۲۵۸۵
۰
۱۳۹۵/۵/۱۸
نظام دموکراسی در اسلام

نظام دموکراسی در اسلام

پدیدآور: سید محمد ثقفی ناشر: جامعه شناسانتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهران

خلاصه

بخش اول در رساله کوچکی است درباره «تاریخ دمکراسی». سپس با تبیین اصول و اهداف نظام دموکراسی و نظام مطلوب در عصر ما با استفاده از قرآن کریم و دیگر منابع اسلامی به خواننده عرضه می دارد. بخش دوم:رساله ای است در مورد «سکولاریسم و عرفی شدن» ( در شرق و غرب) در این رساله دیدگاه های دانشمندان سکولاریست کلاسیک این جریان فلسفه اجتماعی مورد بحث و مطالعه قرار می گیرد.

معرفی کتاب

این کتاب از دو بخش ترکیب یافته است:
1-  بخش اول در رساله کوچکی است درباره «تاریخ دمکراسی». سپس با تبیین اصول و اهداف نظام دموکراسی و نظام مطلوب در عصر ما با استفاده از قرآن کریم و دیگر منابع اسلامی به خواننده عرضه می دارد.
در این رساله در فصل اول ابتدا از مفاهیم و اصول دموکراسی در اسلام سخن بمیان میآید در فصل دوم دیدگاه های متفکران مسلمان و مراجع تقلید زمان مطرح می شود. البته دیدگاه ها و نظریات متفکران و عالمان اسلامی بطور طبیعی احیانا با همدیگر متفاوت بوده و هریک از آنان برحسب فهم و استنباط خود تئوری خاصی را ارائه می دهد.در ضمن برخی از دیدگاه های متفاوت، برحسب شرایط خاص زمان در مرحله کنونی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.
درلابلای مباحث کتاب با نظریات جهت گیرها و دیدگاه های دو حزب اسلامی:«انجمن حجتیه» و «نهضت آزادی ایران» که تقریبا دو حزب حاکم در دوره پیروزی انقلاب، عصر ما هستند به مناقشه پرداخته و یا تئوری های دانشمندان این احزاب موضع ناقدانه در پیش می گیرد.
2-  بخش دوم:رساله ای است در مورد «سکولاریسم و عرفی شدن» ( در شرق و غرب) در این رساله دیدگاه های دانشمندان سکولاریست کلاسیک این جریان فلسفه اجتماعی مورد بحث و مطالعه قرار می گیرد. از تاریخ پیدایش این تفکر ، ویژگی های آن، جامعه های طرفداران اندیشه و نقد تئوری های آنان مورد بحث قرار می گیرد و سرانجام نظام تناسب با فرهنگ خود مطرح می گردد که دینداری هرگز با عقلانیت سر ناسازگاری ندارد که خود اسلام عقل و عقلانیت را یکی مبانی فرهنگی خود می داند.

 

 

سید علی صالحی امیری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب