۲۶۵۱
۱۱۳۵
۱۳۹۵/۷/۱۴
پان ترکیسم و ایران

پان ترکیسم و ایران

پدیدآور: کاوه بیات ناشر: شیرازهتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهران

خلاصه

هویت ایرانی پدیده ای کهن و دیرپاست. دگرگونی هایی اساسی که تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین در طول چند هزار سال شاهد آن بوده و به ویژه در این بی شمار تغییر ها و تبدیل ها ، ماندگاری جوهره ای از این ماهیت که هربار در پی پشت سرگذاشتن طوفانی، به ارائه تعریفی جدید از خود موفق بوده خود گواهی است بر این دیرپایی و قدمت. معاصر شدن ، پای نهادن به عصر دولت- ملت ها یکی از آخرین توان آزمایی هایی از این نوع است که بیش از دو قرن ، ایران متاخر را به خود مشغول داشته است. این نوشته به بررسی یک برهه از این توان آزمایی اختصاص دارد دوره ای که در خلال آن ایران خود را ناگهان رو در روی سرریز مجموعه ای از تحولات ناسیونالیستی در یک کشورهمسایه یافت که در این فعل و انفعال، بخشی از چیستی خود را در نفی هویت تاریخی ایران و به ویژه زیر سوال بردن هویت ملی ترک زبان های ایران جست و جو کرد.

معرفی کتاب

معرفی کتاب:

پان ترکیسم و ایران

کاوه بیات

نشر شیرازه

تهران 1395

 

هویت ایرانی پدیده ای کهن و دیرپاست. دگرگونی هایی اساسی که تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین در طول چند هزار سال شاهد آن بوده و به ویژه در این بی شمار تغییر ها و تبدیل ها ، ماندگاری جوهره ای از این ماهیت که هربار در پی پشت سرگذاشتن طوفانی، به ارائه تعریفی جدید از خود موفق بوده خود گواهی است بر این دیرپایی و قدمت. معاصر شدن ، پای نهادن به عصر دولت- ملت ها یکی از آخرین توان آزمایی هایی از این نوع است که بیش از دو قرن ، ایران متاخر را به خود مشغول داشته است.

این نوشته به بررسی یک برهه از این توان آزمایی اختصاص دارد دوره ای که در خلال آن ایران خود را ناگهان رو در روی سرریز مجموعه ای از تحولات ناسیونالیستی در یک کشورهمسایه یافت که در این فعل و انفعال، بخشی از چیستی خود را در نفی هویت تاریخی ایران و به ویژه زیر سوال بردن هویت ملی ترک زبان های ایران جست و جو کرد.

شکل گیری این پدیده یعنی چگونگی بر آمدن ناسیونالیسم ترک و مانعی که از بدو کار در وجود آثار برجای مانده از هویت ایرانی بر سر راه خود دید ازجمله مباحثی می باشد که در فصل اول این رساله مورد بررسی قرار گرفته است. واکنش اولیه ایرانیان در قبال این پدیده نیز در بخش دوم همین فصل به بحث گذاشته شده است. ویژگی های جدید از تحرکات پانترکیستی ، که بیشتربه صورت انتشار سخنرانی ها و نوشته هایی از روشنی بیگ و سلیمان نظیف نامان در استانبول زمینه بروز یافت و نحوه بازتاب آن در محافل دیپلماتیک و مطبوعاتی ایران نیز موضوع اصلی فصل دوم است.

در ادامه به تحولات مشابهی اشاره خواهد شد که در همین ایام در بخش مسلمان نشین قفقازو یا به عبارت دقیقتر در جمهوری آذربایجانی جریان داشت که تاسیس و شکل گیری اش خود حاصل متاخرهمین تحرکات پانترکیستی بود. واکنش ایران در برابر این حمله غیر منتظره که در درجه اول به صورت سعی و تلاشی در جهت شناسایی علل و موجبات این امر بروز کرد و در کنار آن اتخاذ یک رشته تدابیر دفاعی مقتضی، موضوع اصلی فصل سوم است.

در یک چنین چارچوبی بود که زبان فارسی در مقام هدف اصلی این حمله و طبیعتا دفاع از آن نیز به عنوان اصلی ترین تدبیری که می بایست در مقابله با این تهاجم به کار گرفت، اهمیتی اساسی و تعیین کننده یافت. در کنار بحث زبان ملی ، مضامین دیگر چون تاریخ و هویت بخش هایی از ایران که عرصه این رویارویی قرار گرفته بود نیز در این دوره مورد توجه قرار گرفته بود نیز در این دوره مورد واقع شد که این موارد نیز در بخش های بعدی همین فصل بررسی شده اند.

در انتها کتاب نیز گزیده ای از مقالات و گزارش های مورد استناد ضمیمه شده است.

 

سید علی صالحی امیری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

زبان و اندیشه در جهان اسلام

زبان و اندیشه در جهان اسلام

محمود محمدعلی

اثر پیش رو تلاش شایسته ای در زمینۀ روایت زبان عربی به عنوان زبان تفکر قدیم ماست. روایتی که چون قوام

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

شورش خراسان و صولت السلطنۀ هزاره (زمستان1320)

شورش خراسان و صولت السلطنۀ هزاره (زمستان1320)

کاوه بیات

در این بررسی پس از اشارۀ مختصری به گذشتۀ ایل هزاره و نقش آن ها در تاریخ معاصر خراسان، نخست شورش زمست

آریان، به گرد یک درفش: پیش درآمدی بر اندیشه نژادگرایی در ایران معاصر - زندگی نامه و گزیده آثار آریاپارت، شروین باوند

آریان، به گرد یک درفش: پیش درآمدی بر اندیشه نژادگرایی در ایران معاصر - زندگی نامه و گزیده آثار آریاپارت، شروین باوند

کاوه بیات و مصطفی نوری

آنچه در این مجموعه ارائه می‌شود، گوشه‌ای است کم و بیش ناشناخته از سعی و تلاشی دیگر در همین چارچوب با