۳۲۵۹
۰
۱۳۹۵/۱۲/۱۰
مذهب شیعه؛ تاریخ اسلام در ایران و عراق (دو جلد)

مذهب شیعه؛ تاریخ اسلام در ایران و عراق (دو جلد)

پدیدآور: دوایت م. دونالدسن ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: مترجمانمکان چاپ: قم

خلاصه

این اثر از نخستین مطالعات غربیان دربارۀ تشیع امامیه است. نگاه مستشرقانۀ مؤلف و خطاهای موجود در آن، مترجمان را واداشته تا هم در پاورقی و هم در تعلیقه های آخر هر جلد، تذکرات لازم را مطرح کنند و نگاهی نقادانه با کتاب داشته باشند.

معرفی کتاب

 شرق شناسی در غرب سابقه ای طولانی دارد؛ اما توجه به مذهب تشیع به خصوص تاریخ شیعیان دوازده امامی با تأخیر آغاز شد و با نقیصه هایی همراه است. علی رغم حاکمیت روش های علمی در مطالعات غربیان، شیعه پژوهی در غرب - علاوه بر نقایصی که به طور کلی بر اسلام پژوهی غربیان حاکم است - با مشکلاتی همراه است که از جملۀ آنها می توان به کمی تحقیقات دربارۀ شیعه و روش های نامناسب پژوهش در این زمینه و تکیه بر منابع اهل سنت در این باره اشاره کرد که نشانۀ ضعف روش تحقیق است و برخی محققان غربی خود به این نکته اعتراف دارند. بدیهی است با چنین روشی نتیجۀ درستی در اختیار پژوهشگر و خواننده قرار نمی گیرد. به هر حال با وجود نقص مطالعات شیعی در غرب که خود معلول علل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، شیعه پژوهی مراحلی را سپری کرده و افراد بسیاری در این باره قلم زده اند.

کتاب حاضر مهم ترین اثر دونالدسن است که به تاریخ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی شیعه پرداخته است. این نوشته در قیاس با دیگر آثار، از وضعیت مناسب تری برخوردار است؛ برخی دیدگاه های دونالدسن مغرضانه یا نادانسته با اندیشه های اصیل شیعی تناسب ندارد و بعضی عبارت های او نیازمند اصلاح و پاسخگویی هستند. با این حال و علی رغم قدمت آن هنوز مستند و مرجع مطالعات شیعی به شمار می رود. ترجمه حاضر در دو جلد تنظیم شده است. جلد اول حاوی دو بخش است. بخش نخست: نگاهی به مطالعات شیعی در غرب و بخش دوم: معرفی کتاب و نویسنده آن. سپس به بیان مطالب در سی و دو فصل می پردازد. که شونزده فصل در جلد اول و مابقی در جلد دوم این کتاب آمده است.

scan00047.jpg

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته