۲۲۷۰
۰
۱۳۹۶/۲/۴
غزوه احد در پرتو قرآن

غزوه احد در پرتو قرآن

پدیدآور: علامه شیخ محمدرضا جعفری ناشر: روشنای مهرتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهران

خلاصه

مدعای نویسنده در بازخوانی جنگ احد، تلاش برای کشف حقایق نهفته ی این رویداد بزرگ صدر اسلام است که با مرور زمان یا در لابه لای صفحات تاریخ مدفون شده و یا مورد تحریف و تنقیص قرار گرفته است. از همین رو این کتاب به بررسی واقعه ی مذکور از منظر قرآن مجید می پردازد.

معرفی کتاب

تصویری که از جنگ احد - در سال سوم هجرت - در ذهن افرادی بسیار، نقش بسته است، حکایت تلخی از نخستین شکست مسلمانان صدر اسلام می باشد که در نتیجه ی ضعف ایمان و نافرمانی محافظان تنگه ی کوه احد از دستور پیامبر (ص) به وقوع پیوست. کتاب های سیره ماجرای دومین رویارویی اسلام و کفر را به گونه ای گزارش کرده اند که گویا آتش جنگ احد با هدف خون خواهی کشته شدگان مشرکان در جنگ بدر، برافروخته شد و تمامی راویان، آن را فصل مشترک ماجرای احد پنداشته اند. اما کارزار احد در قرآن کریم، قصه ی ناگفته ای از غربت رسول خاتم (ص) است که با آن چه در کتاب های سیره رقم خورده است تفاوت هایی بنیادی دارد. در واقع غزوه ی احد صفحه ای از کتاب غربت پیامبری است که با همه ی عدّه و فراونی افراد، «تنها» است. غربتی که حتّی پس از ایشان نیز بر آسمان مدینه سنگینی کرد و بیست و پنج سال، نفس پیامبر را خانه نشین جهل مردم نمود. از همین رو، در این نوشتار به بررسی این واقعه از منظر قرآن مجید پرداخته شده است. زیرا قرآن، کلام خدا و حجت الهی است. پس باید در تمامی کلمات آن تدبر نمود تا معانی جملات و ارتباط بین آنها روشن گردد و همان گونه که اعتصام به قرآن به مثابه مهم ترین منبع استنباط احکام الهی تلقی می شود، باید در تبیین و فهم دیگر امور، به این اصل اصیل و شیوه ی قویم نیز اهتمام ورزید. مدعای نویسنده در بازخوانی جنگ احد، تلاش برای کشف حقایق نهفته ی این رویداد بزرگ صدر اسلام است که با مرور زمان یا در لابه لای صفحات تاریخ مدفون شده و یا مورد تحریف و تنقیص قرار گرفته است. از این دریچه، جنگ احد نه تنها یک انتقام ساده از شکست بدر، بلکه نقشه ای از پیش طراحی شده به منظور حذف شخص رسول خدا از معادلات و مناسبات جامعه بود. هم چنین شکست مسلمانان، نه به دلیل نافرمانی محافظان تنگه ی کوه احد، بلکه نتیجه ی کارشکنی و توطئه ی مخفی منافقان بود. توطئه ای که با هدف تنها گذاشتن پیامبر در وسط معرکه ی جنگ پی ریزی شد. بر این اساس، منافقان مدینه با هم دستی مشرکان مکه، جنگی ترتیب دادند تا با خالی ساختن پیرامون رسول خدا در آن نبرد، آن حضرت را در چنگال دشمن گرفتار سازند. اما با شروع کارزار، امیر مؤمنان با کشتن همه ی پرچم داران دشمن، یک تنه معادله ی جنگ را به نفع مسلمانان تغییر داد و جایی برای اجرای توطئه ی منافقان باقی نگذاشت. مسلمانان با مشاهده ی فرار مشرکان به دنبال کسب غنیمت، آرایش نظامی خود را از دست دادند. در این میان محافظان تنگه ی کوه احد نیز خود را به خیل مشتاقان مطامع دنیا رسانده و جایگاه خود را که پیامبر سفارش زیادی به حفظ آن در هر شرایط فرموده بودند رها کردند.منافقان که در ابتدا نقشه ی خود را نقشه بر آب دیدند، مترصد فرصت مناسبی بودند که نقشه ی خود را عملی سازند. لذا محافظان تنگه ی کوه احد را به رها کردن پست خود و جمع آوری غنیمت ترغیب کردند. با حصول این فرصت استثنایی، راه برای تهاجم خالد بن ولید، هموار شد. سپس با انتشار شایعه ی قتل پیامبر، شیرازه ی سپاه مسلمانان از هم گسسته شد و موجبات فرار آن ها فراهم گردید. 

بازخوانی جنگ های صدر اسلام، به پژوهشگران و کاوشگران تاریخ، این امکان را می دهد که پاسخی استوار و قویم برای حوادث مدینه ی پس از حضرت خاتم الانبیا بیابند.

فهرست فصل های این کتاب:

فصل اول: بازخوانی حوادث پیش از جنگ

فصل دوم: بازخوانی حوادث جنگ

فصل سوم: بازخوانی حوادث پس از جنگ

فصل چهارم: ظهور چهره ی نفاق در احد

فصل پنجم: نگاهی به آیات پایانی سوره ی آل عمران

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

زبان و اندیشه در جهان اسلام

زبان و اندیشه در جهان اسلام

محمود محمدعلی

اثر پیش رو تلاش شایسته ای در زمینۀ روایت زبان عربی به عنوان زبان تفکر قدیم ماست. روایتی که چون قوام