۲۷۰۰
۰
۱۳۹۶/۳/۲۲
آداب، آیین ها و باورهای مردم افغانستان

آداب، آیین ها و باورهای مردم افغانستان

پدیدآور: داداجان عابدوف ناشر: ندای تاریختاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: بهرام امیر احمدیانمکان چاپ: تهران

خلاصه

کتاب حاضر به تهیه یک سلسله از جزئیات فرهنگ معنوی عامیانه دری زبانان افغانستان اختصاص دارد. مباحث عمده ای که در این اثر مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند که شامل مباحث مربوط به تجلیل از نوروز و آئین های نوروزی، استقبال از ماه مبارک رمضان و عید فطر، طوی عروسی، عقاید و اعتقادات مردم درباره رویدادهای گوناگون طبیعت و جمعیت، بازی های ملی و شگون هاست.

معرفی کتاب

کتابی که پیش رو دارید شرح مردم شناسی گسترده ای در باب همسایه افغانستان است. برخی از این آداب و رسومی که در این کتاب به طور گسترده  شرح داده شده اند شاید در زندگی امروزی مردم افغانستان کم رنگ شده یا از بین رفته باشند ولی نکته اساسی این است که آرزوها، آمال، خواسته ها، شادمانی ها و اندوه و ترس و بیم و امید مردمی است که ریشه در خاک این سرزمین دارند. از این رو مطالعه گذشته های فرهنگی و آشنایی با آداب و رسوم ملتهای شرقی و مسلمان برای همسایگان نیز ارزشمند است. در اینجا می توان دریافت که چگونه برخی از جشن ها و شادمانی ها و غم و اندوه آنان با ما مشترک است. این قلمرو یگانه که زمانی گسترده بود و ما را با هم کیشان و هم پیوندانمان به هم گره می زد و هر باشنده این سرزمین می توانست آزادانه در این گستره جغرافیایی سفر کند و با دیگران بیامیزد، امروزه با خطی به نام مرز روبرو می شود. این مرزها اگرچه روابط را با محدودیت هایی روبرو می کنند ولی قلمرو دانش و معرفت نمی شناسد و از طریق انتشار کتاب و نشریه یا فضای مجازی مرزها را در می نوردد.

مؤلف کتاب مردم شناس تاجیک است که در دوره شوروی این پژوهش گسترده را در زمان ماموریت در قلمرو جغرافیایی افغانستان انجام داده و این آداب و رسوم ارزشمند را ثبت کرده است که تابلویی زیبا و رنگین از فرهنگ مردم افغانستان ارائه داده است. مترجم این کتاب را که با الفبای سیریلیک نوشته شده در تاجیکستان تهیه و در همانجا خوانده  و از محتوی آن لذت برده و از اطلاعات مردم شناسی آن بهره برده است. سپس آن را به فارسی برگردانده  است. جشن نوروز و مراسم عروسی و شادمانی و بسیاری از آداب و رسوم زیبای مردم افغانستان در این نوشتار به تصویر کشیده شده است که در شش باب ارائه گردیده است:

باب یکم: تجلیل از نوروز عالم افروز

باب دوم: میله های نوروزی

باب سوم: استقبال از ماه شریف رمضان و عید فطر

باب چهارم: طوی عروسی

باب پنجم: عقیده ها و رسم و آیین های گوناگون درباره عروس و طفل نوزاد

باب ششم: بازی ها

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه بیشتر ...

سیاحانی که به ایران آمدند (دو جلدی)

سیاحانی که به ایران آمدند (دو جلدی)

داریوش شهبازی

سفر، مادر تجربه و سفرنامه مادر تاریخ است و عمارت شکوهمند تاریخ با مصالحی که سیاحان فراهم آرند، ساخته

ایران سرزمین ائمه؛ شرح مسافرت و اقامت 1885-1871م

ایران سرزمین ائمه؛ شرح مسافرت و اقامت 1885-1871م

جیمز باست

کتاب پیش رو، شرح مسافرت و اقامت آقای جمیز باست است. او این اثر را، در سال 1884 میلادی، پس از مراجعت