۲۶۴۲
۰
۱۳۹۶/۹/۲۲
تاریخ معاصر اسماعیلیان؛ تداوم و تحول در جماعتی مسلمان

تاریخ معاصر اسماعیلیان؛ تداوم و تحول در جماعتی مسلمان

پدیدآور: نویسندگان مصحح: گردآورنده: فرهاد دفتریناشر: فرزان روزتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: رحیم غلامیمکان چاپ: تهران

خلاصه

کتاب حاضر فصولی درباره ی تاریخ معاصر اسماعیلیان نزاری مناطق مختلف را شامل می گردد که جماعتهای اسماعیلی اعصار مدیدی در آن مناطق زندگی کرده اند.

معرفی کتاب

اسماعیلیان جامعه ای شیعی مسلمان پس از اثنی عشریان یا دوازده امامیان هستند تاریخ طولانی پیچیده ای داشته اند که آغاز آن به صدر اسلام بر می گردد. بعد از آن اسماعیلیان به چند شاخه ی بزرگ و کوچک تقسیم شده اند. اما از آغاز قرن 6 هجرت / 12 میلادی، آنها تحت عنوان دو شاخه ی عمده یعنی نزاریان و مستعلویان طیبی باقی مانده اند و در جنوب آسیا به ترتیب با عناوین «خوجه ها» و «بهره ها» شناخته می شوند. خود طیبی ها با گذشت زمان به دو شاخه تقسیم شدند، داودیان که شاخه اصلی و عمده هستند، و سلیمانیان و علویان که جوامعی کوچک می باشند. در حال حاضر، اسماعیلیان که از جماعتهای مختلف تشکیل می شوند در قالب اقلیتهای دینی در بیش از 25 کشور در آسیا، خاورمیانه، آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی پراکنده اند. اسماعیلیان که جمعیت شان به چند میلیون می رسد، نماینده ی طیف وسیعی از نژادها و قومیتها و سنتهای ادبی می باشند و به زبانها و گویشهای مختلف سخن می گویند. تا نیمه ی قرن بیستم، اسطوره ها و افسانه های گوناگون رایج درباره ی تعالیم و آداب و رسوم اسماعیلیان چهره ای کاملا نادرست از آنها ترسیم کرده بود. این امر ناشی از این واقعیت بود که تقریبا آنها را، چه در غرب و چه در کشورهای اسلامی، منحصرا برپایه ی شواهد و مدارکی که معاندان آنها فراهم یا جعل کرده بودند مطالعه و قضاوت می کردند. اما، نتیجه ی پژوهشهای جدید در حوزه ی مطالعات اسماعیلی، که متکی بر منابع خطی روزافزونی است که در مراحل مختلف تاریخ اسماعیلی پدید آمده اند، بی شک درک و شناخت خارجیان از اسماعیلیان را تا اندازه ی زیاد و به طور چشمگیری دیگرگون ساخته است. ادبیات غنی و متنوع اسماعیلیان که در روزگاران اخیر، کشف و مطالعه شده اند، بویژه از دهه ی 1940 به این سوی، دانش ما را از تاریخ سده های میانی و سنتهای اسماعیلی اعتلا بخشیده است. اما دوره ی معاصر در تاریخ اسماعیلیه که تقریبا دو قرن اخیر را شامل می گردد، به قدر بایسته و شایسته مورد توجه پیشرفت های جدید حاصله در مطالعات اسماعیلی نبوده است. دلیل عمده ی این مسئله از این واقعیت ناشی می شود که منابع مکتوب کافی درباره ی تاریخ معاصر اسماعیلیان در مناطق مختلف همیشه در دسترس نبوده، در عین حال برای پژوهشگران غیر اسماعیلی، که  مهارتهای زبانی مربوط و لازم را ندارند، بسیار دشوار است تا به سنتهای شفاهی غنی موجود در مناطقی که اسماعیلیان طی قرون متوالی در آنجاها زیسته اند دسترسی یافته و از آنها آگاهی یابند. کتاب حاضر، نخستین کوشش در نوع خود در این راستا می باشد. این مجلد فصولی درباره ی تاریخ معاصر اسماعیلیان نزاری مناطق مختلف را شامل می گردد که جماعتهای اسماعیلی اعصار مدیدی در آن مناطق زندگی کرده اند. این فصول بیشتر به وسیله ی پژوهشگران و دانشمندان اسماعیلی جوان و با تجربه ای که هم از مهارتهای زبانی لازم برخوردار بوده و هم با سنتهای شفاهی و ادبی این جوامع آشنایی داشته اند، نگاشته شده است. 

فصول این مجموعه مقالات همچنانکه از فهرست مندرجات برمی آید - به استثنای بخش چهارم کتاب که اختصاص به تاریخ معاصر، سازمان دعوت و سنتهای اسماعیلیان مستعلوی طیبی، مشهور به بهره های طیبی دارد - گزارشی از افکار، دیدگاه ها، آرزوها و امیدها و تلاشهایی است که جماعتهای اسماعیلیان نزاری معاصر را در پرتو رهبری و هدایت رهبران آنها در طول تاریخ سده های اخیرشان قادر ساخته است سنتهای اسلامی شان را درک کرده، از آنها برای پیشرفت زندگی شان مدد گرفته و به حیات فرهنگی - اجتماعی پویای خود ادامه دهند. از ویژگیهای بارز این رهبری تعهد و درک عمیق، اصولی و عقلانی از سنتهای مسلمانان و سنتهایی بوده است که جوامع مسلمان در میان آنها زندگی می کنندف و نیز دیدگاه های مبتنی بر اصول اخلاقی جهانشمول، بشر دوستانه و عمل گرایانه ای که ریشه در وحی الهی و پیام پیامبر اکرم (ص) و هدایتهای ائمه ی هدی (ع) دارند؛ بعلاوه، ویژگی دیگر این رهبری در حساسیت و درایتی می باشد که رهبران آن به موضوعات روز و اولویتهای انسانی و فطری جوامع بشری که مردمان مسلمان در آنها زندگی می کنند مبذول داشته اند، به طوری که آنها در تلاشهایشان از خط مشی ها و راه حلهای صرفا مقطعی، حتی المقدور اجتناب می ورزند، و همواره سعی دارند تدبیری اتخاذ کنند که در بلند مدت اعتدالی عقل محور و کثرت گرایانه، ملهم از روحیه و اخلاق متعالی اسلام، ثمره ی آنها باشد، در حایلکه منافع تمام ابنای بشر را با توجه به مؤلفه های تأثیرگذار فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی - بری از هرگونه تبعیضات دینی، نژادی، قومی، و زبانی - با دقت تمام مدنظر می گیرند؛ و در راستای نیل به این اهداف، مؤسسات امامت اساعیلی و سازمانهای وابسته تلاشهای شان متمرکز بر نیازهای اساسی و حیاتی انسان برای رشد سالم، پرورش استعدادها و بلوغ مادی و معنوی می باشد؛ و اولویتهای دیگر، در صدر برنامه های ایشان قرار دارد. 

فهرست بخش های کتاب: 

بخش اول - اسماعیلیان نزاری: سوریه، آسیای مرکزی و چین

بخش دوم - اسماعیلیان نزاری: جنوب آسیا و شرق آفریقا

بخش سوم - اسماعیلیان نزاری: خط مشی های معاصر، مؤسسات و دیدگاه ها

بخش چهارم - اسماعیلیان مستعلوی طیبی

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

در جستجوی رستگاری؛ اسماعیلیان پس از حمله مغول

در جستجوی رستگاری؛ اسماعیلیان پس از حمله مغول

شفیق نزارعلی ویرانی

این اثر، یک بازسازی استادانه از تاریخ اسماعیلیان ایران است. نویسنده با تلاش های قابل ستایش و طاقت فر

تاریخ نگری و تاریخ نگاری اسماعیلیان (654-148ه.ق)

تاریخ نگری و تاریخ نگاری اسماعیلیان (654-148ه.ق)

علی بابایی سیاب

اسماعیلیان نخستین به دلیل تأثیرپذیری از فلسفه ی نوافلاطونی و امتزاج آن با مبانی اسلامی - شیعی خود؛ ب

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

ایران در آتش: از حملۀ بلشویک ها به انزلی تا عهدنامۀ 1921 ایران و شوروی (مجموعه ای از اسناد و گزارش ها)

ایران در آتش: از حملۀ بلشویک ها به انزلی تا عهدنامۀ 1921 ایران و شوروی (مجموعه ای از اسناد و گزارش ها)

نویسندگان

اسنادی که در این مجموعه ارائه می شود، اسناد و گزارش هایی است دربارۀ یکی از مهم ترین و پرمخاطره ترین

معماری خانقاه در خراسان سده ی پنجم

معماری خانقاه در خراسان سده ی پنجم

نویسندگان

معماری خانقاه از مواضع ابهام در تاریخ معماری ایران است؛ چننان که گویی بخشی از حافظه ی معماری ما محو