۲۹۲۶
۰
۱۳۹۶/۱۰/۱
بررسی تاریخ اسلام در حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا

بررسی تاریخ اسلام در حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا

پدیدآور: مریم پویا ناشر: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: تهران

خلاصه

مطالعات هند طبیعت میان رشته ای دارد و بر همین اساس از حوزه های مختلف علوم انسانی در تدوین این کتاب استفاده شده است. بر این اساس کتاب پیش رو تلاش نموده است تا بر اساس اطلاعات و مطالعات در دسترس از جنبه های مختلف به بررسی شبه قاره هند، جنوب شرقی آسیا و تاریخ اسلام و وضعیت مسلمانان در این بخش از جهان بپردازد. کتاب حاضر مشتمل بر هشت فصل تدوین گردیده است. کتاب حاضر به عنوان یک کتاب مرجع برای اساتید و دانشجویان تدوین شده است.

معرفی کتاب

در این روزگار که بیش از هر روزگار دیگری، برخوردها و تصادمات و روابط میان ملل گوناگون موضوع روز شده است، یکی از مسائل و شاید یکی از اساسی ترین آنها مسئله تاریخ اسلام و حدود و ثغور آن در کشورهای جهان است. متأسفانه با اینکه ضرورت مبرم ایجاب می کند که این مسئله هرچه بیشتر و واضح تر تجزیه و تحلیل شود و در اختیار عموم طبقات به خصوص طبقه دانشجویان قرار گیرد، تا آنجا که نویسنده اطلاع دارد تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه نشده است و کتاب حاضر اولین کتاب در موضوع خودش است. عالمان و اندیشمندانی که درباره تاریخ اسلام به اندیشه و پژوهش پرداخته اند، هریک از زاویه ای خاص به تاریخ نگریسته و فوایدی را برای تاریخ و ضرورت مطالعه آن شمرده اند. کتاب حاضر بر اساس سرفصل فعلی درس «بررسی تاریخ اسلام در حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا» تهیه شده است و در تنظیم محتوایی کتاب، تلاش بر آن بوده تا محتوا در قالب یک متن درسی سامان یابد.

شبه قاره هند بخش شبه جزیره ای جنوب آسیا است و دربرگیرنده کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان و گاه میانمار(برمه) است. جایگاه هند در شبه قاره هند بر اهمیت این کشور در معادلات بین المللی افزوده است. کشور هند دارای تمدن و فرهنگی است که قدمت آن به بیش از سه هزار سال می رسد. این کشور سومین جمعیت مسلمان جهان را در خود جای داده است و هجده زبان رسمی و سی و پنج زبان رایج در آن وجود دارد. هند یکی از بزرگترین کشورها به لحاظ جمعیت و نیز تنوع و کثرت اقوام، گروه ها و فرقه های مختلف است که موجب نوعی همزیستی بی نظیر در این کشور گردیده است. مطالعات هند و هندشناسی با ایجاد بستر مناسبی جهت معرفی و آگاهی یافتن از تاریخ، تمدن، نظام سیاسی، ساختار اجتماعی و فرهنگی این کشور می تواند شرایط لازم جهت تحقق پژوهش ها و مطالعات بیشتر را در این زمینه فراهم سازد. مطالعات هند طبیعت میان رشته ای دارد و بر همین اساس از حوزه های مختلف علوم انسانی در تدوین این کتاب استفاده شده است. بر این اساس کتاب پیش رو تلاش نموده است تا بر اساس اطلاعات و مطالعات در دسترس از جنبه های مختلف به بررسی شبه قاره هند، جنوب شرقی آسیا و تاریخ اسلام و وضعیت مسلمانان در این بخش از جهان بپردازد. کتاب حاضر مشتمل بر هشت فصل تدوین گردیده است.

در فصل اول کلیاتی شامل مفاهیم و اصطلاحات، حدود جغرافیایی و منابع شبه قاره هند ارائه شده است و سپس در فصل دوم تحولاتی سیاسی و اجتماعی شبه قاره هند پیش از ورود مسلمانان به آن تشریح و تحلیل گردیده است. فصل سوم به تبیین چگونگی ورود مسلمانان به هند از قرن اول هجری پرداخته است و بعد از آن در فصل چهارم فتوحات غزنویان در شبه قاره هند به دلیل اهمیت فعالیت های این سلسله در گسترش اسلام در شبه قاره ارائه شده است. فصل پنجم روابط تجاری بنادر هند با مسلمانان و چگونگی نفوذ تدریجی اسلام در سواحل هند و جنوب شرق آسیا ارائه گردیده و در فصل ششم نقش عرفا و اهل تصوف در گسترش اسلام در شبه قاره هند بیان گردیده است. پس از آن چگونگی نفوذ اسلام در سواحل جنوب شرق آسیا در فصل هفتم بررسی گردیده است و نهایتا با توجه به اینکه اندونزی پرجمعیت ترین کشور اسلامی است، در فصل هشتم علل پیشرفت اسلام در این کشور به طور اختصاصی بررسی گردیده است.

کتاب حاضر به عنوان یک کتاب مرجع برای استفاده اساتید و دانشجویات تدوین شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی

اعراب و ایرانیان بر اساس روایت فتوحات اسلامی

اسکات ساوران

کتاب حاضر نشان می‌دهد که چگونه افزودن شاخ و برگ‌های کلیشه‌ای به متن روایت توانست به قدرت رسیدن اعراب

مصر در دوره اسلامی، تاریخ اسلام در مصر، تاریخ محلی و جغرافیای تاریخی مصر

مصر در دوره اسلامی، تاریخ اسلام در مصر، تاریخ محلی و جغرافیای تاریخی مصر

محمدرضا شهیدی پاک

کتاب حاضر پژوهشی است بنیادی که تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، دینی، جغرافیایی، هنری،