۴۰۲۳
۰
۱۳۹۷/۴/۹
تشیع در افغانستان

تشیع در افغانستان

پدیدآور: موسسه ی مطالعات اندیشه سازان نور ناشر: نشر موسسه ی مطالعات اندیشه سازان نورتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مکان چاپ: تهران

خلاصه

کتاب حاضر در صدد پاسخگویی به این سؤال اصلی است که «نقش وجایگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی شیعیان در افغانستان چگونه است؟». از مهم ترین اهداف کتاب حاضر می توان به روشن سازی جغرافیای انسانی، ترکیب جمعیتی، سهم و نقش سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ی شیعی، شناسایی چالش ها و فرصت های شیعیان و ابهام زدایی از برخی سوء فهم ها و سوء برداشت ها در مورد ترکیب جمعیتی و تعداد جمعیت شیعیان افغانستان اشاره کرد.

معرفی کتاب

افغانستان به دلیل موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و راهبردی از گذشته های دور زیستگاه اقوام و گذرگاه ملل گوناگون با فرهنگ های متفاوت و زبان های متنوع بوده است و هم چنان نیز از تنوع نژادی، زبانی و مذهبی برخوردار است. در میان پیروان مذاهب مختلف، شیعیان ازطیف های جمعیتی تأثیر گذار افغانستان محسوب می شوند. به دلیل بحران امنیتی، جنگ های طولانی، مهاجرت، فقدان ارگاه های رسمی آمارگیری و نبود امکان آمارگیری دقیق، تعداد دقیق جمعیت این کشور مشخص نیست. کتاب حاضر در صدد پاسخگویی به این سؤال اصلی است که «نقش وجایگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی شیعیان در افغانستان چگونه است؟». از مهم ترین اهداف کتاب حاضر می توان به روشن سازی جغرافیای انسانی، ترکیب جمعیتی، سهم و نقش سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ی شیعی، شناسایی چالش ها و فرصت های شیعیان و ابهام زدایی از برخی سوء فهم ها و سوء برداشت ها در مورد ترکیب جمعیتی و تعداد جمعیت شیعیان افغانستان اشاره کرد. در این راستا لازم است تعریف درست و دقیقی از برخی مفاهیم به کار رفته در کتاب صورت گیرد که یکی از این مفاهیم، اصطلاح «شیعه» است. در طول تاریخ اسلام در مذهب شیعه نیز همانند سایر مذاهب اسلامی انشعاباتی رخ داده و به شاخه های مختلف تقسیم شده است. شیعیات افغانستان از دو فرقه ی امامیه و اسماعیلیه هستند.

این کتاب در قالب یک مقدمه و هفت فصل تنظیم شده است. فصل اول به جغرافیای انسانی و ترکیب جمعیتی شیعیان افغانستان پرداخته است. فصل دوم به بررسی تاریخی شیعه در افغانستان اختصاص یافته است. فصل سوم؛ فرق، نحله ها و نهادهای تشیع در افغانستان را مورد بررسی قرار می دهد. در فصل چهارم به وضعیت فرهنگی – اجتماعی شیعیان افغانستان پرداخته شده است. فصل پنجم به وضعیت اقتصادی شیعیان افغانستان اختصاص یافته است. فصل ششم رابطه ی شیعیان با امور سیاسی وامنیتی را مورد بررسی قرار داده است. فصل هفتم نیز به توانمندی ها، فرصت ها و چالش های شیعیان در افغانستان اختصاص یافته است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف