۲۹۶۳
۱۱۱۱
۱۳۹۷/۷/۲۱
سیره پژوهی؛ سلسله نشست های علمی گروه سیره ی معصومین (ع)

سیره پژوهی؛ سلسله نشست های علمی گروه سیره ی معصومین (ع)

پدیدآور: محمد فیضی ناشر: پژوهشکده تاریخ اسلامتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 978-600-7398-47-0تعداد صفحات: ۷۱۰ص

خلاصه

در این مجموعه با طرح بحث های مختلف، زمینه های آشنایی با موضوع اصلی یعنی مبانی و اصول سیره پژوهی و سیره در آینه ی تاریخ فراهم گردیده است. همچنین نوشتار حاضر پاسخ گوی این پرسش خواهد بود که سیره، گفتار و عمل پیشوایان (هردو) را شامل می شود یا فقط به رفتارهای آنان اطلاق شده است.

معرفی کتاب

در ادیان آسمانی، به شهادت قرآن، مأموریت پیامبری از مسئولیت امامت ممتاز شمرده شده است و برای نمونه، حضرت ابراهیم علیه السلام پس از مأموریت رسالت، مسئولیت امامت را نیز عهده دار می شود. پیامبر، همان گونه که از نام اش پیداست پیام الهی را به بشر می رساند و آنگاه که مقام امامت را دارا می شود می باید جامعه را به سمت و سوی دعوت الهی، هدایت کند و خود، الگو و نمونه ای از آن باشد. وجود الگو از آن نظر ضروری است که جامعه نمونه های کامل دعوت الهی را بشناسد و بتواند به دنبال آن ها برای رسیدن به مقصد معلوم حرکت کند.

اسلام و سایر ادیان الهی، پیامبران اولوالعزم را دارنده ی هردو جایگاه می دانند. زندگی پیامبر اسلام (ص) به همین دلیل، با ابعاد گوناگون اش، همچون تابلوئی در برابر دیده گاه جهانیان قرار می گیرد و پیشوایان مورد تأیید پیامبر (ص) نیز الگوهایی مجسم برای مردمان جهان می باشند.

با این مقدمات، می توان به اهمیت و حساسیت موضوع «سیره» پی برد. اما اینکه سیره عبارت است از گفتار و عمل پیشوایان یا فقط به رفتارهای آنان اطلاق می شود خود بحثی است که در مجموعه ی حاضر، پاسخ آن را می توان یافت. ولی آنچه مهم تر به نظر می رسد، تشخیص مهم ترین بخش ها (گفتاری یا رفتاری) در زندگی پیشوایان می باشد، بخش هایی که در دنیای امروز بیش از همه، مورد نیاز و استناد است. چراکه برای تربیت انسان و تشکیل یک جامعه ی انسانی، باید همه ی ابعاد اخلاقی و صفات برجسته و ممتاز الگوها مورد ملاحظه قرار گیرد و از آنجا که پیشوایان، الگوی یک انسان کامل هستند، از همه ی ابعاد باید مورد مطالعه قرار گیرند. در این نوشتار، با طرح بحث های مختلف، زمینه های آشنایی با موضوع اصلی یعنی سیره فراهم شده است. مطالب در دو بخش ارائه گردیده است:

بخش اول: مبانی و اصول سیره پژوهی

بخش دوم: سیره در آینه ی تاریخ

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه بیشتر ...

بررسی و تحلیل متون مالیه شیعیان در فرهنگ و تمدن اسلامی تا قرن هفتم هجری

بررسی و تحلیل متون مالیه شیعیان در فرهنگ و تمدن اسلامی تا قرن هفتم هجری

نویسندگان

اثر تحقیقی پیش رو در پنج فصل نگاشته و تنظیم شده است. فصل اول به بررسی تک نگاره های نگارشی شیعیان که

تایخ عباسی (روزنامه ملاجلال منجم): تاریخ ایران در روزگار شاه عباس

تایخ عباسی (روزنامه ملاجلال منجم): تاریخ ایران در روزگار شاه عباس

ملاجلال محمد منجم یزدی

شاه عباس صفوی و روزگار فرمانروایی او از ادوار درخشان تاریخ ایران به شمار می رود. دوره پادشاهی او شاه