۳۶۹۱
۱۱۲۱
۱۳۹۷/۸/۲۳
کوه گیلویه در عصر صفوی

کوه گیلویه در عصر صفوی

پدیدآور: محمدمهدی روشنفکر ناشر: نشر مورخانتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 978-600-97977-0-7تعداد صفحات: ۱۸۱ص

خلاصه

کتاب حاضر با رویکردی علمی و دانشگاهی به جنبه های مختلفی از تاریخ محلی، فرهنگ، اقتصاد و جغرافیای ایالت کوه گیلویه در عصر صفوی می پردازد.

معرفی کتاب

کوه گیلویه در این پژوهش تمامی مناطق امروزی استان کوه گیلویه و بویراحمد و همچنین بخش هایی از استان های خوزستان و چهارمحال بختیاری را در بر می گیرد. کوه گیلویه در دوره ی صفوی یکی از ایالات مهم کشور و از بیگلربیگی ها محسوب می شد و حاکم نشین های متعددی در زمره ی این بیگلربیکی قرار داشت. محدوده ی جغرافیایی آن از تل خسرو در یاسوج امروزی آغاز و به سواحل خیلج فارس در بندر دیلم ختم و مناطقی مثل بهبهان و رامهرمز را شامل می شد.

پادشاهان سلسله ی صفوی همواره برای ایالت  کوه گیلویه اهمیت و اعتباری ویژه قائل بودند. این توجه ویژه ناشی از موقعیت سوق الجیشی منطقه و توان نظامی و مالی آن بود، همچنین از طریق این ایالت، امنیت سواحل خلیج فارس تأمین می شد. همین جایگاه و موقعیت خاص پادشاهان صفوی را وادار می نمود، نزدیک به یک قرن حاکمیت و فرمانروایی این ایالت را به سران ایل افشار از قبایل مقتدر و متنفذ قزلباش واگذار نمایند. پس از افشارها نیز همواره سرداران مهم و قدرتمندی برای تصدی حکومت کوه گیلویه از جانب پادشاهان صوفی منصوب می شدند. موقعیت خاص اقلیمی و کوهستانی بودن بخش هایی از این ایالت زمینه ی لازم را برای برپایی برخی شورش های ضد صفوی فراهم کرده بود.

افزون بر جنبه های سیاسی و نظامی، ایالت کوه گیلویه به لحاظ اقتصادی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. ایالت کوه گیلویه به مثابه یک مسیر ارتباطی، مرکز کشور را به جنوب غربی آن در هم جواری قلمرو عثمانی مرتبط می نمود و محدوده ی آن نیز تا شط العرب گسترده و بر بندر مهم بصره به عنوان یکی از کانون های اقتصادی و تجاری تسلط داشت. همچنین مرکز کشور را به خلیج فارس در کوتاه ترین مسیر ممکن مرتبط می ساخت. علاوه بر این به لحاظ موقعیت و شرایط اقلیمی منحصر به فرد، زیستگاه مناسبی برای ایلات و عشایر و اقتصاد گله داری بود که خود یکی از پایه های مهم اقتصاد عصر صفوی را تشکیل می داد.

اشارات یاد شده و بیان گوشه ها و زوایایی از اهمیت و موقعیت قابل توجه ایالت کوه گیلویه در دوره ی صفوی و حتی روزگار جدید، نشان دهنده ی نقش و جایگاه غیرقابل انکار کوه گیلویه در شکل گیری تاریخ و فرهنگ ایران است، که متأسفانه تحقیقات جامع و اساسی درباره ی تاریخ، فرهنگ و اقتصاد و جغرافیای آن در روزگار صفوی و ماقبل آن به عمل نیامده است، در حالی که یکی از نیازهای علمی منطقه، انجام پژوهش های اساسی در ابعاد مختلف است. با این اعتقاد و رویکرد، پژوهش موجود در قالب یک اثر تاریخی پیرامون اوضاع سیاسی و اجتماعی کوه گیلویه در عصر صفوی به زیور طبع آراسته و تقدیم حضور علاقمندان به تاریخ منطقه و ایران شده است.

فهرست فصل های کتاب:

فصل اول: کلیات

فصل دوم: اوضاع کوه گیلویه در آستانه ی تشکیل دولت صفوی

فصل سوم: جغرافیای سیاسی - اجتماعی کوه گیلویه در دوره ی صفوی

فصل چهارم: حاکمیت افشارها بر کوه گیلویه

فصل پنجم: شورش های کوه گیلویه در دوره ی صفوی

فصل ششم: نقش سیاسی و نظامی کوه گیلویه در عصر صفوی

فصل هفتم: تحلیل جایگاه اقتصادی و فرهنگی کوه گیلویه در دوره ی صفوی

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

دیگر آثار نویسنده

نوسازی و جامعه ایلی بویر احمد در دوره پهلوی

نوسازی و جامعه ایلی بویر احمد در دوره پهلوی

محمدمهدی روشنفکر

کتاب حاضر به بررسی برنامه ها، سیاست ها و اقدامات حکومت پهلوی در راستای ادغام جامعه ی ایلی (بویر احمد