۳۰۶۳
۱۱۵۶
۱۳۹۷/۱۰/۱۲
میان رودان باستان در سپیده دم تمدن؛ تحول در چشم انداز شکل گیری شهر

میان رودان باستان در سپیده دم تمدن؛ تحول در چشم انداز شکل گیری شهر

پدیدآور: گیلرمو الغازه ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: زهره عطایی آشتیانی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 978-964-426-931-8تعداد صفحات: ۳۰۸ص

خلاصه

کتاب حاضر، حاصل پژوهشی جامع با حمایت بنیاد مک آرتور است که روند سازمان یافته ی دولت - شهرهای اولیه و تأثیرات نظام اقتصادی، تراکم جمعیت، منابع و مزیت های طبیعی در قوام شهر در دوره باستان را تشریح می کند. این کتاب علاوه بر اینکه پژوهشی مطمئن و با ارزش است و خواننده را به فکر وا می دارد، گنجینه ای از اطلاعات مرتبط با لحظه ی بسیار مهم تاریخی یعنی ظهور شهرها است که به طرز هوشمندانه ای تجزیه و تحلیل شده است و می تواند به عنوان مدلی برای تطبیق یافته های جغرافیایی و اقلیمی نوین با داده های باستان شناختی و تاریخی مورد استفاده قرار گیرد.

معرفی کتاب

کتاب حاضر، حاصل پژوهشی جامع با حمایت بنیاد مک آرتور است که روند سازمان یافته ی دولت - شهرهای اولیه و تأثیرات نظام اقتصادی، تراکم جمعیت، منابع و مزیت های طبیعی در قوام شهر در دوره باستان را تشریح می کند. این کتاب علاوه بر اینکه پژوهشی مطمئن و با ارزش است و خواننده را به فکر وا می دارد، گنجینه ای از اطلاعات مرتبط با لحظه ی بسیار مهم تاریخی یعنی ظهور شهرها است که به طرز هوشمندانه ای تجزیه و تحلیل شده است و می تواند به عنوان مدلی برای تطبیق یافته های جغرافیایی و اقلیمی نوین با داده های باستان شناختی و تاریخی مورد استفاده قرار گیرد. این نوشتار همچنین می تواند برای تمام محققین چه در حوزه ی مطالعات تاریخی و چه اجتماعی و میان رشته ای مفید باشد. چرا که با گردآوری مجموعه تحلیل ها و بررسی دقیق و حرفه ای پژوهش های موجود در این زمینه گمانه های جدیدی از جمله بررسی متغیرهای فضایی مرتبط با شهر در این حوزه را مطرح نماید که می تواند منشأ نظریه پردازی های نوین در تاریخ باستان در این منطقه باشد. این کتاب به روش شرح و توضیح واقعیات موجود بر مبنای پذیرش و تأیید جمعی از دانشگاهیان در طول سال ها شکل گرفته است. همچنین کتاب پیش رو از دیدگاه مناطق مرکزی میان رودان نوشته شده است و بر نیروهای مؤثر در میان رودان جنوبی متمرکز می شود که به جوامع آبرفتی اولیه اجازه می دهند تا از رقبای معاصر خود جلو بیفتند و در مکان اولیه ی خود گسترش یابند که در نتیجه تأثیر تبادل بین میان رودان و جوامع (دولت های) اطراف آن را ذاتا نامتقارن می سازد زیرا به استثنای فلزات، این منطقه دارای ویژگی تبادل اندک کالاهای فراوری شده ی گران قیمت بود که در شهرهای جنوبی میان رودان ساخته می شدند. این امر به دولت شهرهای اوروک اجازه می داد منابعی را از محیط های پهناور اطراف خود جمع آوری کنند که به طور کلی کنترل سیاسی مستقیمی بر آن ها نداشتند. به این دلیل، مهاجرنشین های اوروک در سرتاسر نواحی اطراف میان رودان می توانند خالق ناخواسته ی اولین سیستم جهانی تصور شوند؛ چرا که نواحی و جوامعی را که در گذشته مستقل بودند، در درون سیستمی غالب که تشکیل شده از رابطه های نامتقارن به هم وابسته ای که اساسا و نه منحصرا، در طبیعت خود اقتصادی بودند، متحد کردند.

فهرست فصل ها:

فصل اول: جهش سومری

فصل دوم: عواملی که درک ما را از جهش سومری محدود می کنند

فصل سوم: مدل سازی پویای رشد شهری

فصل چهارم: شهرنشینی در میان رودان باستان: چرا؟

فصل پنجم: شهرنشینی در میان رودان اولیه: چگونه؟

فصل ششم: مدارک مربوط به اهمیت تجارت

فصل هفتم: میان رودان اولیه در چشم اندازی تطبیقی

فصل هشتم: هم افزایی های (سودمندی های) تمدن

فصل نهم: نتیجه گیری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

جوانمردان در تاریخ

جوانمردان در تاریخ

علی حصوری

رساله های جوانمردی از جمله میراث های فرهنگی ملی ماست، گرچه در دوره ی معاصر تقریبا نشان جوانمردان - ک

مدیریت شهری نوین در ایران؛ تجربه انجمن های بلدی در دورۀ مشروطیت

مدیریت شهری نوین در ایران؛ تجربه انجمن های بلدی در دورۀ مشروطیت

محمد بیطرفان

انقلاب مشروطیت زمینه حضور مردم در ساماندهی قلمروهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را فراهم کرد. توده مردم