۵۵۸۸
۱۶۸۷
۱۳۹۷/۱۱/۲۸
ادبیات ایران در دوره ی قاجار (نثر)

ادبیات ایران در دوره ی قاجار (نثر)

پدیدآور: مهوش واحد دوست ناشر: نشر سروشتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 978-964-12-1172-3تعداد صفحات: ۱۲۱۶ص

خلاصه

آثار ادبی بخشی از فرهنگ یک ملت است که بیشتر مولود اوضاع اجتماعی و سیاسی هر دوره ای است. ادبیات دوره ی قاجار نیز پیوندی تنگاتنگ با پدیده ی تاریخ این دوره دارد. از این رو در این کتاب رخدادهای تاریخی این عصر به طور اجمال مورد بحث قرار گرفته است.

معرفی کتاب

بیش از دو سده از روی کار آمدن دولت قاجار در ایران گذشته است، ولی هنوز در کتب و مطالعات مربوط به تاریخ ادبیات ایران، ادبیات دوره ی قاجار، بخشی از ادبیات دوره ی معاصر ایران شمرده می شود. به نظر نگارنده، زمان آن فرا رسیده است که ادبیات دوره ی قاجار در مطالعات تاریخ ادبی ایران بخش جداگانه ای به شمار آید؛ زیرا تدریس ادبیات دوره ی معاصر ایران (نظم و نثر) در دانشگاه ها، در دوره ی کارشناسی، اغلب با این مشکل روبه روست که استادان و دانشجویان فرصت کافی برای پرداختن به سه مقطع ادبیات دوره ی قاجار، پهلوی، و پس از انقلاب اسلامی را در چهار واحد درسی نظم و نثر ندارند. بنابراین، پیشنهاد می شود که در سرفصل دروس دوره های تخصصی ارشد و دکترای گرایش ادبیات معاصر، سه مقطع ادبیات قاجار، پهلوی و پس از انقلاب اسلامی به طور جداگانه منظور شود. با رویکرد به موارد فوق، انگیزه ی نگارش این کتاب فراهم آمد. در این کتاب رخدادهای تاریخی دوره ی قاجار به عنوان یکی از مهم ترین دوره های تاریخی جامعه ی ایران به طور اجمال مورد بحث قرار گرفته است. تحولات ادبی (شعر و نثر) دوره ی قاجار معلول تغییرات و تحولات اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران است که آن نیز برآیند اوضاع سیاسی و اجتماعی جهان در این دوره است. دوران سلطنت هفت پادشاهی که طی این یک سده و نیم از حکومت قاجار بر تخت سلطنتی ایران تکیه زدند، مقطعی جدید در حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی کشور ما بود. در ارتباط با روند نثر دوره ی قاجار، به عنوان مقدمه، عوامل و شرایط دگرگونی نثر فارسی در این دوره بررسی می شود؛ سپس در طی فصل های مختلف، محققان و پژوهشگران محترم می توانند از کمیت و کیفیت فرایند آثار نثری دوره ی قاجار آگاهی یابند. پیش از بررسی آثار و گونه های نثر، مقدمه ای کوتاه در تعریف و توضیح گونه ی نثر مورد نظر مانند طنز، نمایشنامه و دیگر انواع نثر ذکر می شود. از آن جایی که هدف از این کتاب معرفی آثار نثری و نویسندگان دوره ی قاجار است شاهد مثال ها و نمونه ی نثرهایی از آثار به جا مانده از نویسندگان و رجال این دوره بیان می شود.

فهرست اجمالی:

بخش اول: اوضاع اجتماعی و سیاسی در دوره ی قاجار

فصل یک: اوضاع سیاسی ایران و جهان در دوره ی قاجار

فصل دو: دوره ی قاجاریه

بخش دوم: ادبیات ایران در دوره ی قاجار؛ نثر

فصل سه: نثر و انواع آن

فصل چهار: روند نثر فارسی در دوره ی قاجار

فصل پنج: مدرسه ی دارالفنون و نقش آن در تحول نثر فارسی

فصل شش: انقلاب مشروطه و تدثیر آن در نثر فارسی

بخش سوم: انواع نثر در دوره ی قاجار

فصل هفت:عهدنامه ها و قراردادها

فصل هشت: منشورها و فرمان ها

فصل نه: نامه نگاری

فصل ده: مقامه و منشآت نویسی

فصل یازده: روزنامه نویسی

فصل دوازده: طنزنویسی و روزنامه های طنزنویس

فصل سیزده: سفرنامه نویسی

فصل چهارده: خاطره و روزنامه ی خاطرات نویسی

فصل پانزده: داستان نویسی

فصل شانزده: نمایشنامه نویسی

فصل هفده: فن ترجمه

فصل هجده: رساله نویسی

فصل نوزده: تذکره نویسی

فصل بیست: تاریخ و جغرافیانویسی

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته