۳۹۳۴
۱۱۰۴
۱۳۹۷/۱۲/۲۱
جغرافیای تاریخی رودبار کرج شامل نواحی لورا و شهرستانک

جغرافیای تاریخی رودبار کرج شامل نواحی لورا و شهرستانک

پدیدآور: منوچهر ستوده ناشر: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامیتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰نسخهشابک: 978-600-6326-84-9تعداد صفحات: ۵۱۰ص

خلاصه

نوشتار حاضر تألیف استاد محترم آقای دکتر منوچهر ستوده است که ارزش پژوهشی و آگاهی یابی وسیعی برای ساکنان، گردشگران، هموطنان و نیز کلیه ی محققان کشور دارد. در این کتاب اوضاع و احوال جغرافیایی، تاریخی، زیستی و انسانی منطقه ی رودبار کرج - بخش لورا و شهرستانک - بررسی شده است.

معرفی کتاب

زنده یاد استاد دکتر منوچهر ستوده از آنگاه که قلم در دست گرفت و پای در وادی تحقیق و تتبع نهاد، دمی از شناختن و شناساندن سرزمین ایران غافل نماند و آثار او، جملگی حاصل تحقیقات گسترده ی وی در انواع و اقسام مدارک برجای مانده از تاریخ و فرهنگ و تمدن وطن کهنسال ماست و حاکی از عشق و علاقه ی پرشوری است که وی به شناسایی و ثبت و ضبط و معرفی اینگونه آگاهی ها نشان می داد، زیرا نیک می دانست که دست تطاول روزگار، کمتر اثری از این یادگارهای ارزشمند کهن بر جای می گذارد. در میان آثار استاد، کتاب حاضر جایگاهی خاص دارد و می توان گفت که او تجربه های گرانسنگی حاصل سالیان دراز تحقیق و تتبع در باب اوضاع و احوال جغرافیایی و تاریخی و زیستی و انسانی یک ناحیه را برای شناخت منطقه ی «رودبار کرج - لورا و شهرستانک» در مدتی حدود نیم قرن، با حوصله و دقت و پشتکاری ستودنی یکجا گرد آورده است. این اثر گرانقدر، گذشته از سودمندی هایی که در مطالعات جغرافیایی و تاریخی و مانند این ها دارد، از حیث شیوه ی تحقیق و تتبع و تألیف نیز بسیار آموزنده است.

ناحیه ی لورا و شهرستانک از قدیمی ترین ایام جزء پشتکوه رستمدار به حساب می آمد و در تملک ملوک رویان و استاندار بوده است و باج و خراج به ایشان می پرداخته اند و با ساکنان مازندران بیشتر ارتباط تجاری و داد و ستد داشته اند. ساکنان این ناحیه ی دورافتاده بیشتر با چالوس و نوشهر و شهسوار و دهکده های اطراف آن ها سرو کار داشته اند. این آمد و رفت ها بیشتر بر اثر فشار زندگی سخت و سرمای زمستان کوهستان بوده که در ایام زمستان بیشتر ساکنین کوه نشین را به شهرها و دهکده های گرمتر می رانده، از این رو حتی آمیختگی زبان ساکنان ولاته رو نیز گواه این آمد و رفت هاست. از این منطقه یافته های باستان شناسی مربوط به 3500 سال پیش از میلاد مسیح به دست آمده است. همچنین خاندان های مشهور و معروفی در این ناحیه می زیسته اند که برخی تا امروز نیز برقرار هستند. اسناد و مدارک به دست حاکی از آن است که در بخش وسیعی از اراضی این منطقه آبادانی بوده و ساکنانی داشته است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

زبان و اندیشه در جهان اسلام

زبان و اندیشه در جهان اسلام

محمود محمدعلی

اثر پیش رو تلاش شایسته ای در زمینۀ روایت زبان عربی به عنوان زبان تفکر قدیم ماست. روایتی که چون قوام

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

نامنامه ايلات و عشاير و طوايف (ايراني تاريخي و فرهنگي)

نامنامه ايلات و عشاير و طوايف (ايراني تاريخي و فرهنگي)

منوچهر ستوده

اين کتاب دايره المعارف ايلات و عشاير است که مولف براي هر کدام توضيح چند سطري به دست داده است.

آثار تاريخي ورارود و خوارزم

آثار تاريخي ورارود و خوارزم

منوچهر ستوده

این کتاب حاصل گشت و گذار جدی استاد ستوده در شهرهای کهن و بزرگ ماوراءالنهر است که امروزه بسیار کوچک ش