۳۰۲۰
۱۰۴۵
۱۳۹۸/۱/۲۴
تاریخ جمهوری ارمنستان (جلد یکم)

تاریخ جمهوری ارمنستان (جلد یکم)

پدیدآور: ریچارد هوانسیان ناشر: نشر نشانهتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: آتوسا سمیعی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 2-45-7693-600-978تعداد صفحات: ۶۱۴ص

خلاصه

از بهار سال 1918م، تا زمستان 1920م، مردم ارمنستان به مدت دو سال و نیم، تلاش مجدانه ای که در جهت برپایی حکومتی مستق مبذول داشتند. این حکومت نخستین موجودیت سیاسی آنان پس از گذشت پانصد سال به شمار می آمد و مشکلات بسیار و حل نشدنی بر سر راهش قرار داشت؛ اما این ملت که مشقات بی سابقه ای سال های 1916-1915م را متحمل شده بود، سخت کوشید تا به موفقیتی همگانی دست یابد. اگرچه ارمنی ها کاملا نامنتظر به استقلال رسیده بودند، اما دیری نپایید که دریافتند، عامل اساسی صیانت ذات و تجدید حیاتشان همین استقلال است.

معرفی کتاب

از بهار سال 1918م، تا زمستان 1920م، مردم ارمنستان به مدت دو سال و نیم، تلاش مجدانه ای در جهت برپایی حکومتی مستقل مبذول داشتند. این حکومت نخستین موجودیت سیاسی آنان پس از گذشت پانصد سال به شمار می آمد و مشلات بسیار و حل نشدنی بر سر راهش قرار داشت؛ اما این ملت که مشتقات بی سابقه ای سال های 1916-1915م را متحمل شده بود، سخت کوشید تا به موفقیت همگانی دست یابد. اگرچه ارمنی ها کاملا نامنتظر به استقلال رسیده بودند، اما دیری نپایید که دریافتند، عامل اساسی صیانت ذات و تجدید حیاتشان همین استقلال است. اکنون با گذشت نیم قرن آشکار شده است که آن لحظه ی تاریخی، برای دستیابی ارمنی ها به استقلال پایدار، رویدادی بی موقع بوده است. چرا که آن فرصت در مقایسه با ملل آسیا و آفریقا بسیار زود، و در برابر تجربه ی مردم بالکان، بسیار دیر برای امنی ها پیش آمده بود. این واقعیت که نه ترکیه ی ناسیونالیست و نه اتحاد شوروی، ارمنستانی مستقل را در قلمرو رومانف و عثمانی سابق بر نمی تابیدند و قوای متفق و ایالات متحده نیز در به ثمر رساندن برنامه ها و تعهداتشان با شکست مواجه شده بودند و ارمنی ها خود به تنهایی برای دفاع از کشور قلیل و ضعیف بودند، عواملی بود که منجر به از هم پاشیدن جمهوری ارمنستان شد.

پژوهش حاضر، تلاشی است در جهت تلفیق عوامل متعدد داخلی و خارجی، ملی و بین المللی که به پیدایش جمهوری ارمنستان انجامید. این مجلد، که جلد نخست از مجموع سه کتاب است، ناظر به برپایی جمهوری و رویارویی آن با مشکلات پیاپی است؛ مشکلاتی از قبیل: نیاز به تحکیم حکومت، مقاومت در برابر زمستان طاقت سوز، حل منازعات پیچیده و طاقت فرسای ارضی با گرجستان و آذربایجان و نیز جلب حمایت نیروهای متفقین و کنفرانس صلح پاریس.

عناوین فصل های جلد یکم:

فصل اول: به سوی استقلال

فصل دوم: نخستین گام ها

فصل سوم: اساس درگیری

فصل چهارم: درگیری ارمنی - گرجی

فصل پنجم: نخستین زمستان

فصل ششم: تلاش برای تصاحب قره باغ و زنگزور

فصل هفتم: الحاق قارص

فصل هشتم: پیشروی به نخجوان

فصل نهم: ارمنستان در کنفرانس صلح

فصل دهم: واکنش متفقین

فصل یازدهم: دیپلماسی قفقاز و ارتش سفید

فصل دوازدهم: به سوی افق های بلشویک

فصل سیزدهم در مناطق کوهستان آناتولی

فصل چهاردهم: به سوی دومین سال

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف