۲۷۳۳
۱۲۴۲
۱۳۹۸/۹/۲۴
ایران و جهانی پرتلاطم؛ خاطراتی از دوران خدمت در وزارت امورخارجه 1359-1326

ایران و جهانی پرتلاطم؛ خاطراتی از دوران خدمت در وزارت امورخارجه 1359-1326

پدیدآور: فریدون زند فرد ناشر: شیرازه کتاب ماتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۳۰نسخهشابک: 0-14-6843-622-978تعداد صفحات: ۲۶۹ص

خلاصه

تأکید و توجه بر توسعه ی مناسبات سیاسی و اقتصادی با اکثر کشورهای همسایه که از برخی جهات با دشواری های خاص خود نیز توأم بود، یکی از ویژگی های تاریخ دیپلماسی ایران در فاصله ی سال های دهه ی 1330 تا 1350 است. کتاب حاضر، خاطرات یک از چهره های دست اندرکار این تغییر و تحول با مروری بر گوشه هایی از تجارب ایران در سازمان ملل، مواردی چون اعاده ی حاکمیت کشور بر جزایر ایرانی خیلج فارس و مناسبات ایران با کشورهایی چون کویت، پاکستان و عراق را مدنظر دارد.

معرفی کتاب

از آنجایی که تاریخ دیپلماسی ایران در سده های اخیر تا حدود فراوانی تحت الشعاع سیاست قدرت های بزرگ بوده است بررسی تاریخچه ی آن نیز به همان نسبت به بررسی مناسبات ایران و قدرت های مزبور محدود بوده است. به همین دلیل نیز غالب پژوهش های موجود از تحولات دوره ی مورد بحث به مضامینی چون تاریخ روابط ایران و انگلیس، ایران و ایالات متحده و در کنار آن دو، روابط ایران با کشورهایی چون روسیه و فرانسه منحصر مانده است. یکی از نخستین آثار سنگین این حوزه، نادیده ماندن نقش و عملکرد حوزه های دیگری از مناسبات خارجی است که اگرچه شاید در مقاطعی چند از لحاظ اهمیت به پای مباحث مربوط به قدرت های بزرگ نرسد، ولی برای فراهم آمدن تصویر کاملتری از عرصه ی سیاست خارجی در ایران، آگاهی بدان ها ضروری است. در واقع اهمیت این حوزه های پیرامونی نه فقط در آن است که در پاره ای موارد در مقام عرصه ی بازتاب بخشی از سیاست قدرت های بزرگ عمل کرده است، بلکه در این نیز می تواند باشد که هر از گاه برای کاستن از تأثیر نیرومند و تعیین کننده ی آن حوزه نیز مفری به وجود آورده است.

کتاب حاضر که بخش اصلی آن بر خاطرات نویسنده از مسائل مربوط به اعاده ی حاکمیت کشور بر جزایر ایرانی خلیج فارس و تصدی سفارتخانه های ایران در کویت و پاکستان و عراق در فاصله ی سال های دو دهه ی 1340 و 1350 استوار است، در کنار ارائه ی تصویر کلی تری از تلاش و تکاپوی سیاست خارجی کشور در آن روزگار، از رشته رخداد ها و تحولات دیگری نیز سخن به میان می آورد که معمولا در بررسی های متعارف، آنچنان که شاید و باید مورد تأکید قرار نمی گیرند.

سیاست خارجی ایران چنان که از خلال بررسی این خاطرات نیز بر می آید به ویژه در سطوح منطقه ای از تحرک و پویایی خاصی برخوردار بود که شاید نظیر آن را در بسیاری از دیگر ادوار تحولات ایران معاصر نتوان مشاهده  کرد. بررسی کم و کیف رخدادهای این دوره و علی الخصوص روشن ساختن آن که پیش آمد چنین تحرکاتی تا چه حد در مساعدت فضای بین المللی ریشه داشت و یا احیانا تا چه اندازه در ابتکار عمل هایی که امکان اتخاذ آن ها فراهم بود، از جمله پرسش هایی است که می توان با اتکاء به دانسته هایی چون این نوع خاطرات دست اندرکاران و دیگر اسناد ذی ربط، پاسخ هایی برای آن ها یافت.

این تحقیق شامل یازده فصل است. نه فصل نوشتار حکایت حدود سی سال خدمت در وزارت خارجه نظام شاهنشاهی است و فصل دهم روایت دورانی است که در وزارت خارجه ی جمهوری اسلامی به سر آمد. صفحات چندی نیز تحت عنوان «پرده های آخر» فصل پایانی نوشته را شکل می دهد که مربوط به فعالیت های مقطعی زمانی می شود که نویسنده در وزارت خارجه دیگر سمتی نداشته است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

زمان در زندان: بررسی سیاست گذاری تقویم در سال های پس از انقلاب اسلامی

زمان در زندان: بررسی سیاست گذاری تقویم در سال های پس از انقلاب اسلامی

زهره سروش فر

تقویم در ایران معاصر و به ویژه در سال های پس از پیروزی انقلاب به یک ابزار سیاسی بدل شده است. حکومت د

قدر مطلق یک توطئه (کودتای نقاب به روایت اسناد)

قدر مطلق یک توطئه (کودتای نقاب به روایت اسناد)

شاداب عسکری، اسماعیل قمریان معمره

طرح ریزی و اقدام برای «کودتای نقاب» در بالاترین حد ممکن می توانست تأمین کننده ی منافع دولت مردان آمر