۲۴۷۰
۱۰۹۲
۱۳۹۸/۱۱/۱
اخبار مشاهیر ادب معاصر در مطبوعات (از دوره قاجار تا عصر حاضر)

اخبار مشاهیر ادب معاصر در مطبوعات (از دوره قاجار تا عصر حاضر)

پدیدآور: مهدی نورمحمدی ناشر: علمتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهران

خلاصه

کتاب حاضر به عنوان منبع تحقیقی مستند و معتبر، موجب شناخت بیشتر علاقه‌مندان و محققین درباره زندگی و آثار شخصیت‌های مشهور ادبیات معاصر شده و گامی جهت پژوهش‌های بعدی درباره آنان محسوب می‌شود.

معرفی کتاب

روزنامه‌ها و مجلات قدیمی اطلاعات ارزشمندی درباره وقایع و رویدادهای تاریخی ـ فرهنگی، هنری و اجتماعی در دوره‌های گذشته در اختیار محققین و پژوهشگران قرار می‌دهند. از همین روست که مطبوعات نیز مانند کتب و انساد، از جمله منابع مهم و معتبر در تحقیق محسوب شده و از نظر دستیابی به نکات تازه‌یاب، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. با توجه به محدود بودن اسناد درباره چهره‌های مشهور ادبیات معاصر، بررسی روزنامه‌ها و مجلات قدیمی در روشن ساختن زوایای پنهان زندگی و آثار آنان، اهمیت فراوانی یافته است. کتاب پیش رو جستجویی است گسترده در روزنامه‌ها و مجلات دوره قاجار تا عصر حاضر که در آن، اخبار و مطالب مربوط به پنج تن از مشاهیر ادب معاصر گردآوری شده است. با توجه به این که اخبار فراهم آمده، اطلاعات و آگاهی‌های ارزشمند و نکات جدید و بعضا منتشر نشده‌ای را درباره زندگی، اشعار، آثار و افکار مشاهیر ادب معاصر در اختیار قرار می‌دهد، کتاب حاضر به عنوان منبع تحقیقی مستند و معتبر، موجب شناخت بیشتر علاقه‌مندان و محققین درباره زندگی و آثار شخصیت‌های مشهور ادبیات معاصر شده و گامی جهت پژوهش‌های بعدی درباره آنان محسوب می‌شود.

دفتر اول این مجموعه به میرزاده عشقی، ایرج میرزا، اشرف الدین حسینی، فرخی یزدی و حیدرعلی کمالی اختصاص دارد و در آینده، دفترهای بعدی درباره سایر چهره‌های سرشناس ادبیات معاصر ایران همچون: ملک‌الشعرای بهار، عارف قزوینی، علی اکبر دهخدا، وحید دستگردی، پروین اعتصامی، نیما یوشیج شهریار، صادق هدایت و فروغ فرخزاد منتشر خواهد شد.

در بررسی روزنامه‌ها و مجلات سعی بر این بود تا اخباری انتخاب و نقل گردد که حاوی مطالب نو و قابل اعتنا در پژوهش بوده و بر آگاهی و شناخت مخاطبان درباهر شخصیت مورد نظر بیفزاید. از همین رو، از آوردن مقالات و نوشته‌هایی که تکرار گفته‌های پیشین و فاقد مطالب جدید بود، خودداری شده است.

برخی نکات مهم این کتاب در مقدمه آن آمده است. از جمله درباره میرزاده عشقی انتشار کامل غزل عشق وطن که پیش از این تنها دو بیت آخر آن در دیوان عشقی چاپ علی‌اکبر مشیرسلیمی منتشر شده بود.

مطالبی که در ستایش نمایش رستاخیز سلاطین ایران در مطبوعات به چاپ رسیده، نشانگر اقبال عمومی و به خصوص روشنفکران به این نمایش است.

مطلب «پست شهری» در روزنامه ناهید که برای اولین بار به چاپ می‌رسد و گویا حاوی کنایتی سنگین به ملک الشعرای بهار است، بیانگر این نکته است که در آن دوران عده‌ای از رقبای سیاسی بهار، شعر جمهوری نامه را که انتشار آن در روزنامه «قرن بیستم» موجب ترور عشقی شد، اثر بهار و از همین روی، وی را مسبب قتل عشقی می‌دانسته‌اند.

درباره ایرج میرزا آمده که بر خلاف نظر برخی از مؤلفین معاصر که معتقدند ایرج میرزا به شاهزادگی خود وابستگی و دلبستگی نداشته است، عضویت او در انجمن وداد و اتحاد ایل قاجار خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

انتشار 10 بیت منتشر نشده از قصیده اتحاف به زبان آزاد یا شوخی ادبی با ملک الشعرای بهار که در دیوان ایرج میرزا چاپ محمدجعفر محجوب نیامده است.

فهرست مطالب:

مقدمه

میرزاده عشقی

ایرج میرزا

اشرف الدین حسینی

فرخی یزدی

حیدرعلی کمالی

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

اخبار عارف قزوینی در مطبوعات (از دوره قاجار تا عصر حاضر)

اخبار عارف قزوینی در مطبوعات (از دوره قاجار تا عصر حاضر)

مهدی نورمحمدی

کتاب حاضر که باید آن را در حکم دانشنامه ای ارزشمند درباره ی زندگی و آثارعارف قزوینی، چهره ی سرشناس ا

مشروطه به روایت کسروی: سومین اثر احمد کسروی درباره مشروطیت بر اساس یادداشت های او در روزنامه پرچم

مشروطه به روایت کسروی: سومین اثر احمد کسروی درباره مشروطیت بر اساس یادداشت های او در روزنامه پرچم

مهدی نورمحمدی

این کتاب بر اساس یادداشت های کسروی در روزنامه ی پرچم در سال های 1320 و 1321 خورشیدی فراهم آمده و سوم