۴۵۵۸
۱۵۵۰
۱۳۹۸/۱۱/۲۶
پادشاهی میسان و اهواز یا احواز

پادشاهی میسان و اهواز یا احواز

پدیدآور: عبدالنبی قیم ناشر: اخترانتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتعداد صفحات: ۲۸۰

خلاصه

کتابی که پیش روی شماست، شامل دو بخش مجزا و جدا از هم است. بخش اول کتاب درباره پادشاهی میسان است. بخش دوم کتاب به پیشینه تاریخی نام اهواز اختصاص دارد و این که ریشه نام اهواز چیست و این نام از کجا آمده است؟

معرفی کتاب

پادشاهی میسان تا پیش از آغاز قرن نوزده میلادی، برای پژوهشگران و مورخان ناشناخته بود. در طول قرن هیجدهم میلادی، سکه‌های چندی در مجموعه‌های اروپایی وجود داشت که به اشتباه به اشکانیان یا ارمنی‌ها یا باختری‌ها نسبت داده می‌شدند. در سال 1811 میلادی ویسکونتی موفق شد این حقیق را ثابت کند که این سکه‌ها به مردمی تعلق دارند که از اواخر قرن دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن سوم بعد از میلاد، بیش از 350 در جنوب غربی ایران و جنوب شرقی عراق، پادشاهی مستقل و توانمندی تشکیل داده‌‌اند. این پادشاهی میسان نام داشت که در برخی منابع آن را میشان نیز نامیده‌اند. پادشاه میسان توانستند آن‌چنان امنیت و استقراری در سرزمین خود ایجاد کنند که آنجا را به یک منطقۀ امن تجاری بین‌المللی تبدیل کنند و بازرگانان از سرتاسر جهان آن روز از هند گرفته تا جزیرة العرب و روم به میسان آمده و معاملات تجاری خود را آنجا انجام دهند. همچنین آنها توانستند وضعیتی به وجود آورند که سلطه و نفوذ خود را تا اقصی نقاط بسط دهند و سکه‌های آن پادشاهی تا نواحی دوردست در فیروزآباد فارس و در امارات متحدۀ عربی معتبر باشند.

کتابی که پیش روی شماست، شامل دو بخش مجزا و جدا از هم است. بخش اول کتاب درباره پادشاهی میسان است. این پادشاهی که تا به حال در کتب و متون فارسی از آن سخن به میان نیامده، به مدت نزدیک به چهار قرن در دوران باستان (143 ق. م ـ 224 م) در جنوب غربی ایران در خوزستان فعلی تا جزیره خارک و به قولی تا فیروزآباد فارس و پهنه خلیج فارس و در آن سوی دریاها تا امارات متحده عربی، قطر، بحرین، بخش‌هایی از مناطق شرقی جزیرة العرب، کویت و جنوب بین النهرین تا آن سوی رود فرات نزدیک بادیة الشام و در شما تا حوالی بابل گستره داشت.

اولین پادشاه آن نه تنها پادشاه عیلام را شکست داد و بر آن‌جا مستولی شد، بلکه بابل را از چنگ سلوکیان خارج کرد. این پادشاهی در طول حیات خود به یک مرکز تجاری و مالی بین المللی در دوران باستان ارتقا یافته بود.

بخش دوم کتاب به پیشینه تاریخی نام اهواز اختصاص دارد و این که ریشه نام اهواز چیست و این نام از کجا آمده است؟ قدمت نام اهواز چند هزار سال است؟ اهواز درست است یا احواز؟ نام خوز و خوزیان از چه زمانی مطرح شد؟ خوزیان کیانند و چه رابطه‌ای با عیلامیان دارند؟ مسکن و مأوای عیلامیان و خوزیان کجا بوده؟ اصل و نسب آنها چیست؟ دیدگاه مورخان و جغرافی‌دانان و سیاحان سده‌های نخست هجری درباره خوزیان چه بوده و بالاخره منشا و ریشه نام خوزستان چیست؟

فهرست مطالب:

فهرست مطالب کتاب:

پیش‌گفتار

پادشاهی میسان

سرآغاز سخن

فصل اول: پادشاهی میسان در عرصه تاریخ

فصل دوم: میسان، کرخ، نهر تیری

فصل سوم: پادشاهان میسان

فصل چهارم: اوضاع اجتماعی و سیاسی

فصل پنجم: اوضاع اقتصادی

فصل ششم: فرهنگ و ادب

منابع

«اهواز» یا «احواز»

منابع

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

دیگر آثار نویسنده

پانصد سال تاريخ خوزستان (در نقد تاریخ پانصد ساله خوزستان کسروی)

پانصد سال تاريخ خوزستان (در نقد تاریخ پانصد ساله خوزستان کسروی)

عبدالنبی قیم

کتابی در تاریخ پانصد ساله خوزستان از زمان روی کار آمدن مشعشعیان تا دوره اخیر که در عین حال در نقد کت